Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scharlott
Helt klart en trikåsjal, så man kan bära den lille/lilla riktigt nära med mycket kroppskontakt :D
Av Ulla-Maija
SINOn används faktiskt på neonatalen och tillverkaren till tyget har även fått väldigt bra resultat i bakterietester (i annan produkt).

En annan variant är sydafrikansk "tröja", som är en triangelformad tyg som man knyter bakom ryggen och sedan har man en omlottströja ovanpå. Det kanske var den som du tänkte på?

Fråga din neonatal om de har bärsjalar, de börjar väl finnas i ett antal neo nu?

Jag tror som Anso på upprätt position.
Användarens profilbild
Av AnKa
Ja SINO skulle nog bli utmärkt, det tror jag med men det är lite mer pengar än vad jag hade tänkt spendera :oops:

Jag har sett de där smockingbältena med blus ovanpå som bl.a används på Neo i Uppsala och visst har Neo här i Huddinge dem oxå så det är ju inte omöjligt att lillskruttan ligger i en sådan redan nu men den får de ju inte med hem :D om de inte snor den :D

Sammanfattningsvis så är jag nu inne på att sy något Tricottiliknande. Det är allsidigt, kan bära både upprätt och i vagga med en eller två påsar. Och syr jag själv så behöver inte priset bli så blodigt.
Användarens profilbild
Av diddeldi
AnKa skrev: Sammanfattningsvis så är jag nu inne på att sy något Tricottiliknande. Det är allsidigt, kan bära både upprätt och i vagga med en eller två påsar. Och syr jag själv så behöver inte priset bli så blodigt.
fast då kan väl inte både mamman och pappan använda den? om du inte syr två alltså.
Användarens profilbild
Av AnKa
diddeldi skrev:
AnKa skrev: Sammanfattningsvis så är jag nu inne på att sy något Tricottiliknande. Det är allsidigt, kan bära både upprätt och i vagga med en eller två påsar. Och syr jag själv så behöver inte priset bli så blodigt.
fast då kan väl inte både mamman och pappan använda den? om du inte syr två alltså.
Nej men då far jag väl göra det då.
Användarens profilbild
Av diddeldi
AnKa skrev:
diddeldi skrev:
Nej men då far jag väl göra det då.
flanell kan nog vara mysigt tror jag :D . eller mikrofleece.
Användarens profilbild
Av Summer
Jag tror inte du behöver bekymra dig för tiden på neo utan mer på något bra tills dom kommer hem. Elastisk sjal tror jag också är bra. Själva hade vi "otur", då vi fick hem våran lillkille (född v28+0) var det 30+ hemma (i alla fall vissa dagar) och man kunde bara inte sätta på sig moby wrapen som vi hade. Vi körde mer på utan kläder och på armen (vi behövde lära honom att sova på rygg också).
Håller med om att en sino är dyr, men du kan ju ge en billigare sjal och föreslå att dom köper en sino om dom gillar sjalen. Det känns inte för varmt för en moby wrap än.

Fråga hur det är på deras neo-avdelning och hur mycket dom får röra sig. Syrgas kan man bara rymma med om man släpar på en tub, men sond däremot utgör inget som helst hinder. Det skiljer väldigt mycket mellan olika ställen och även beroende på hur barnet mår.
Användarens profilbild
Av frida
Vad bra med denna tråden. Träffade en mamma med lit-liten tjej idag på öf och hon ska komma förbi imorgon och prova min Hug-a-bub. Men undrar om jag ska rekomendera benen invikta eller i vanlig groda?
Användarens profilbild
Av tinaw
Det spelar nog ingen roll, men jag skulle prova invikta först och ta ut benen om bebin inte gillar det.
Användarens profilbild
Av frida
Ja, ska bli spännande, hoppas lill-lillan gillar trikåmys :)
Användarens profilbild
Av Miamamman
AnKa skrev:Ja SINO skulle nog bli utmärkt, det tror jag med men det är lite mer pengar än vad jag hade tänkt spendera :oops:
Sammanfattningsvis så är jag nu inne på att sy något Tricottiliknande. Det är allsidigt, kan bära både upprätt och i vagga med en eller två påsar. Och syr jag själv så behöver inte priset bli så blodigt.
Tror inte riktigt på en dubbel bärpåse faktiskt. Det finns ju några olika men dom jag sett rekommenderar inte tillverkaren att man bär nyfödda upprätt, utan i vagga. Eftersom det inte finns något "smokingbälte" blir det inte lika mycket stöd när man bär upprätt så det verkar ju logiskt. Dom premisar jag träffat på verkar också föredra att vara upprätt (kankse därför man gör "sitta känguru" och inte "ligga känguru"?) framför att ligga ner. Det ser ut som att odm har lättare att andas (?) när dom inte är så hopknölade som dom lätt blir när man lägger dom i vagga-ställning när dom är så himla pyttiga.
Användarens profilbild
Av annalys
Med allt som skrivits om att knöla ner prematurer i vagga kan jag bara säga att jag aldrig riktigt fick till det med David i vagga i tricottin. Han protesterade inte direkt, men han kändes så knölig, och försvann under allt tyg. Så det skulle kännas ännu läskigare att tappa bort en liten prematur däri. Och upprätt har man ju inte något stöd av smokingbältet, så det känns inte heller klockrent till en nyfödd.

Jag tror nog på trikåsjal eller någon slags maggördel jag med. Bärpåse har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
Användarens profilbild
Av jullan
Jag har en minimundus, som ju är en trikåsjal. Den knyter man ju bara på ett sätt oavsett om man bär upprätt eller i vagga, så det passar ju bra om man inte är van. Plus att den knyts innan man lägger i barnet, perfekt nybörjarsjal tycker jag. Tunn är den också och inte tokdyr, har jag för mig.

Sen kan man ju skaffa en vävd sjal när bebisen blir lite större. Judith var ganska liten bebis trots att hon är född en vecka över tiden, jag trivdes jättebra med att ha henne i minimundus-en när hon var nyfödd. Och sen också, för den delen!
Användarens profilbild
Av Marina
nu var inte Viktor jättetidig (född v. 36 med låg vikt) och vi slapp neo tyckte att trikåsjalen fungerade fint här hemma.

På neo i halmstad använder de trikåsjalar :) MEN på flera neoavdelningar får man inte ta in egna sjalar / egna kläder och på andra måste allt som tas in tvättas i 90 grader.. kanske värt att kolla upp först? men hemma gör de såklart som de vill :)
Användarens profilbild
Av Summer
Marina skrev: På neo i halmstad använder de trikåsjalar :) MEN på flera neoavdelningar får man inte ta in egna sjalar / egna kläder och på andra måste allt som tas in tvättas i 90 grader.. kanske värt att kolla upp först? men hemma gör de såklart som de vill :)
Va? Oj... På Östra i Göteborg uppmuntrade dom oss att ta med egen skjorta för att ha då vi satt kängru för att det skulle lukta mamma/pappa och inte sjukhus. Man fick också stoppa "snutten" i bh:n så den skulle lukta mamma (snutten var den lilla flanellfilt som låg över huvudet/ögonen så att han inte skulle störas av ljuset/bli bländad då man kikade in i kuvösen/hade han ute). Lite kramdjur var också välkommet. Detta gälde även i intensivårdsrummen. Väldigt olika verkar det vara i alla fall.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?