Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ida
Hej!

Är dags för sambon att ta över föräldraledigheten och han håller som bäst på att inse att det är dags att lära sig knyta sjalen själv. Problemet är bara att vår vävda sjal är den näst längsta och för att sambon ska kunna knyta omsluten knytningarna hade vi behövt en något längre sjal. Inte läge att köpa ny just nu, så jag håller på att leta efter en stabil och bra sövningsknytning som helst knyts med barnet på plats (tycker det är lättare att få det rätt och bra då) och som kräver aningens mindre tyg än omsluten på magen.

Sambon vill lära sig känguru, men själv har jag aldrig lyckats få den bra, barnen bara halkar omkring och kanar från sida till sida. Kan alltså inte visa honom och ge tips. Har Didymos knytinstruktioner, men tycker inte de är så bra. Har ni tips på bättre knytinstruktioner för känguruknyt, eller andra bra knytningar som ni tror skulle passa honom att lära sig?
Användarens profilbild
Av Tabby
Hej

Nu vet inte jag hur gammalt barnet är men ett antal månader om pappan ska ta över FP.
Om ni har en vävd sjal så skulle pappan klara sig med höft-X (kanske t o m omslutet höft-X), dubbel-X och bas-X. De är lätta att lära sig och det behövs inte lika mycket tyg som omlutenknytningarna.

http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/k ... tioner.htm och www.stjarnbarn.se har enkla och bra bildserier på knytningarna.
Användarens profilbild
Av Anna
Ja de föreslagna knytningarna är helt ok (dock färdigknytna) och kräver inte så mycket sjal. Men annars kan ni kanske lägga ut en anons om Byte av sjal. Säkert finns någon som kan tänka sig byta till kortare om ni nu behöver en längre att knyta x omslut med.
Användarens profilbild
Av Helena
Eller så kan ni ju kanske skaffa något annat bärredskap, ifall ni har råd. Ringsjal eller sele kanske (min man använde sutemin mycket tidigare). Kan ju vara bra att ha ändå, när barnet blir större.
Av Ida
Är som sagt inte läge att skaffa ny just nu, även om det säker kommer. Har en ringsjal och ytterligare en vävd, längre sjal, på landet. Skulle kunna ta hem den, eller byta till en längre förstås, men tycker att det finns fördelar ändå med att ha en något kortare sjal för tex höftknytningar.

Är bara det att jag tycker att var gång jag surfar runt på olika sjalsidor, så hittar jag nya smarta knytningar och variationer på gamla beprövade. Hade nu hoppats på att någon av er skulle känna till någon smart variant på magknytning, med god stadga, typ kryss, som helst knyts med bäbisen på plats, men som kräver lite mindre tyg. Dubbel x är en bra knytning, men jag lyckas av någon outgrundlig anledning inte få mer tyg över när jag knyter så, än när jag knyter vanlig omsluten. Fattar inte varför dock. Dessutom förknyts den ju, vilket innebär att jag inte får det tight nog under baken och för tight runt kroppen om ni fattar. Lika med övriga för knutna. Antar att det är en övningsfråga, men tips mottages ändå tacksamt! Tack för era svar:-)
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Han kan inte knyta på ryggen då? Eller räcker inte det? Vad är det för sjal ni har då? Och vad har ni för en på landet? Och hur gammalt var barnet?
Av Ida
Hur menar du då? Blir det mer tyg över om man knyter på ryggen? Värt att prova, men vet inte om han vill börja med det, är ju lite av en sjalnybörjare, även om vår dotter inte är det. Hon är förövrigt 7 månader lite drygt och vi kommer dela ledigheten från och med nu. Därför måste sjalarna passa mig med, blir nog den som använder dem mest ändå. Har en Didy (Katja) i längsta varianten på landet.Jag älskar den, men sambon har odlat ett lätt hat mot färgen och vägrar ta den på sig. Fegis... Den andra är en Didy det med, diskretare färg och näst längsta. Önskar vi hade råd att skaffa någon mer, men i så fall står nog en tunnare sommarsjal först i tur. Alt en Ergo kanske. I och med att vi har den långa på landet, så står och faller ju inte allt med att vi hittar den ultimata knytningen, men det hade varit kul:-) Dessutom har jag inte riktigt klurat ut hur man gör när man är själv och de somnat på ryggen. har fått en del tips tidigare, men inte riktigt fattat, eller tränat heller för den delen. Bär henne ännu bara på ryggen när jag inte är själv.
Användarens profilbild
Av Tiz
Går det inte att knyta omslutet men ha knuten på ryggen?
Av Ida
Knuten alltså. Sitter redan på ryggen. Tyvärr. Vi är rätt långa vi två.
Användarens profilbild
Av Helena
Till omsluten på ryggen behöver man lite mindre tyg än omsluten på magen, så det kanske skulle funka att knyta, eller vanlig ryggsäcksknytning.

Det är ju allra bekvämast med omsluten-knytningen på magen tycker jag, iallafall med en sju-månaders, som kanske somnar och sover ett tag i sjalen.
Kommer din man överens med ringsjalen ni har, det är ju ett snabbt alternativ?
Av Ida
Visst är omsluten mysigast och bekvämast. Håller med helt. Vad gäller ringsjalen, så använde han den lite när han var hemma med Alfred, men tror inte de är superbästisar direkt. Tror nog inte han har svårt att lära sig knyta, ens på ryggen, är väl bara det att han nog inte kommer känna för att lära sig en massa knytningar. Gäller alltså att hjälpa honom hitta en, som är jättebra, så att han inte får för sig att låta bli att använda sjalen. Vore ju synd, i och med att det ju är så smidigt både för honom och för Irmis. Just nu somnar hon ca tre gånger per dag i sjalen och trivs bäst när det är stabilt och mysigt på magen. Tror det skulle funka bäst för alla om hon kunde få fortsätta på det viset, nu när jag börjar jobba. Ska kanske trots allt ta hem den från landet, är ju bara det att han har någon sorts agg mot den...
Användarens profilbild
Av Helena
Ida skrev: Ska kanske trots allt ta hem den från landet, är ju bara det att han har någon sorts agg mot den...
Ja, eller så får ni försöka träna på dubbel-x, det ska ju gå att få det bra också, på en del bilder ser det ju jätte mysigt ut det med. Tyvärr har jag inga tips, för jag bar bara i x-omslut, och nu bär jag inte alls på magen längre.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Eller sälj sjalen från landet och köp en längre mer "manlig" sjal...Eller en Ergo...
Användarens profilbild
Av Helena
www.hoppediz.de finns knytinstruktioner till dubbel-x rätt detaljerat, och ifall du kan tyska kan du läsa hur man gör också.

Man klickar på Wissenswertes i menyn och sen scrollar man ner lite och hittar länken "Doppelte-x-trage"

Hoppediz pratar om en speciell knut som man kan göra, då kan man dra åt sjalen, fastän barnet sitter i sjalen, och utan att ta upp knuten. Fast jag fattar inte hur man gör den knuten, fastän jag har instruktionshäftet. Men det hade ju varit perfekt till dubbel-x att kunna dra åt, ifall knytningen känns lös. Fast man kanske kan dra åt ändå, ifall det känns löst, har ju aldrig riktigt burit i dubbel-x, så jag vet inte riktigt.

Bild
Ida skrev:Inte läge att köpa ny just nu, så jag håller på att leta efter en stabil och bra sövningsknytning som helst knyts med barnet på plats (tycker det är lättare att få det rätt och bra då) och som kräver aningens mindre tyg än omsluten på magen.

Har ni tips på bättre knytinstruktioner för känguruknyt, eller andra bra knytningar som ni tror skulle passa honom att lära sig?
Prova med Kryss (kallas även BasX), den är lika stadig för barnet som dubbelX, men det går åt mycket mindre tyg. Den är också lätt att efterjustera om den skulle bli för löst eller för hårt knuten. Instruktioner finns på
http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/knyt-kryss.htm

Det är en jättebra knytning att ha på sig hemma och lätt att lyfta i och ur barnet.

För övrigt går det åt lika mycket tyg till dubbelX som till omslutenX, fast man tror att en sådan enkel knytning skulle dra lite mindre tyg.

Lycka till!

Hälsningar
Ingrid
www.babydesign.se
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?