Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av FiaLisa
Nybörjare som jag är kämpar jag och min ettåring med knytningar. Igår var vi ute och gick i en timma med Xomslut. Den fungerar rätt bra, tycker jag, även om jag ännu inte är helt nöjd med min egen förmåga att knyta...

Enkelt kryss har vi också kört endel och den är väl OK, men jag blir trött efter ett par timmar med den knytningen.

Jag har också provat XomslutII, men den får jag inte till. Jag lyckas inte spänna smokingbältet tillräckligt.

Vilka knytningar ska jag satsa på, tycker ni?

Sedan har jag en till fråga. Hur gör man för att knyta på sig en långsjal ute när det är slabbigt på marken? Inne gör det ju inget om ändarna släpar på golvet, men hur gör man ute? :oops:

Ämnena har säkert varit uppe tidigare, så hänvisa mig gärna till någon annan tråd om ni tycker att det blir tjatigt.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Min favorti är X-omslut2, så fortsätt att öva :wink: Man kan dra åt den lite efteråt om man först drar uppe vid axlarna och sedan hoppar lite när man drar åt knuten.

Jag skjuter ner smokingbältet och trär bara i Emil i X-et först. Drar sedan upp bältet, då brukar det bli tight och bra.

Den är väldigt praktisk när det är slaskigt ute, eftersom man knyter den färdigt innan man stoppar i barnet. Kan alltså göra det hemma innan man går ut. Så har man den färdig under jackan när den behövs :lol:
Användarens profilbild
Av Tiz
Xomslut och xomslut2 avlastar helt klart bäst. Den som är lättasta tt få till bra och tajt med en vävd sjal är nog vanligt xomslut.
Användarens profilbild
Av Anso
Om man ska knyta ute i slabbet så är det bra att korta av sjalen genom att knyta en ögla i vardera änden och så löser man upp den knuten när man har stoppat i barnet i sjalen och bara ska knyta klart t.ex xomslutet.

För en 1-åring som ska upp och ner mycket kanske dubbelx kan vara något (se sjalbarns instruktioner) annars är väl det som avlastar bäst xomslut eller xomslut2,
Av Agneta H
Jag gillar Xomslut. Får inte till Xomslut2 i vävd sjal. Sen är känguruknytningen också ganska avlastande tycker jag.

Jag undrar också hur man gör när det är slaskigt ute.
Av FiaLisa
Tack! Har nu provat dubbelt kryss. Den knytningen kommer att bli en riktig hit tillsammans med Xomslut. Den är mycket mer avlastande än enkelt kryss och dessutom lättare att justera i efterhand. XomslutII ska jag öva på mer innan jag ger upp. Kängurun verkar lite bökig så den får vänta, tror jag.

Att knyta öglor låter som ett bra knep. Det ska jag prova.

Jag måste nog gå på någon sjalträff och få lite tips IRL. Vågar man visa sig när man är sådan sjalnovis som jag? :oops:
Användarens profilbild
Av Lydia
FiaLisa skrev:Jag måste nog gå på någon sjalträff och få lite tips IRL. Vågar man visa sig när man är sådan sjalnovis som jag? :oops:
Självklart! Man är så välkommen även om man är helt "grön" (jag var helt nybörjare på sjalar när jag hittade hit till sjalbarn, och började gå på sjalträffar i vintras!)
Användarens profilbild
Av Clarissa
Jag är helt ny i den här sjalvärlden men undrar var man kan hitta alla dessa olika sätt att knyta. Jag kan bara X omslut 2 med min Moby Wrap. Den enda sjalen jag har. Jag tycker själv att det kan vara lite bökigt med så mycket tyg och att det tar lite långt tid för mig att knyta den så till slut har jag en urgrinig unge som knappt går att trösta för hon har väntat på mig i 5 min för att jag ska få på mig den här sjalen.
Användarens profilbild
Av Anso
Clarissa skrev:Jag är helt ny i den här sjalvärlden men undrar var man kan hitta alla dessa olika sätt att knyta. Jag kan bara X omslut 2 med min Moby Wrap. Den enda sjalen jag har. Jag tycker själv att det kan vara lite bökigt med så mycket tyg och att det tar lite långt tid för mig att knyta den så till slut har jag en urgrinig unge som knappt går att trösta för hon har väntat på mig i 5 min för att jag ska få på mig den här sjalen.
Klicka på Sjalbarnsloggan uppe till vänster så kommer du till första sidan och där har du ett knytgalleri. Annars så har många av försäljarna knytbilder.
T.ex:

www.babyboden.nu
www.looma.se
www.stellaris.se
www.stjarnbarn.se
www.mamatoto.org

Välkommen förresten!
:D

Och gå gärna på någon sjalbarnsträff så kommer du att få massor med tips på hur man knyter. Se under rubriken "Bärsjalsträffar"
Användarens profilbild
Av Clarissa
Tack för hjälpen ska genast börja prova de olika knytningar dock utan barn då hon ligger och sover i sin spjällsäng.

Sen har jag en annan fråga:

Kan man knyta alla olika knutslag med min moby??
Användarens profilbild
Av zandrama
Clarissa skrev:Tack för hjälpen ska genast börja prova de olika knytningar dock utan barn då hon ligger och sover i sin spjällsäng.

Sen har jag en annan fråga:

Kan man knyta alla olika knutslag med min moby??
Med Mobyn (och andra elastiska sjalar) är Xomslut2 det bästa. Vanligt X-omslut funkar, men kan vara svårt att få till ordentligt. Om det är så att du vill bära på ryggen eller höften eller så, så rekomenderar jag att skaffa en vävd sjal.
Av lillasysteryster
Ett tips när man ska göra dubbeltomslutetX är att trä in benen under smokingbältet på en gång och sedan låta barnet glida ned och sedan rätta till. Alltså att inte först breda ut knäveck till knäväck. Men så kanske alla redan gör? När jag kom på det fick jag till knytningen mycket bättre!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?