Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har Meja verkligen blivit för tung för att BabyBundlern ska avlasta bra..
Och jag älskar Patapumen och använder den flitigt, men vill komplettera med en sjal..

En vävd, sval och lättknuten sjal..

Vill kunna knyta både på rygg och mage.
Jag är 167 och mannen min är 176 lång..
BabyBundlern vi har är 5,4 tror jag och känns lite väl lång egentligen..

Vad rekommenderar proffsen? :roll:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag har en didymos nino och den är min bästa sjal. Den är tunn och gosig och är så lik en trikåsjal det kan bli. Det är mitt tips.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Jag har en didymos nino och den är min bästa sjal. Den är tunn och gosig och är så lik en trikåsjal det kan bli. Det är mitt tips.
Vilken längd tror du passar oss?
Användarens profilbild
Av Anso
En sjal på 4,6- 4,7 meter (för en del räcker det även till att knyta på magen med men oftast hamnar knuten på ryggen om man bär barnet på magen)

Tunna/svalare vävda sjalar som ändå avlastar bra:
Easycare :heart: :heart:
Bebina stjärntecken (har inte provat den själv)
Didymos jaquardvävda (håller på att prova..... :) )

Annars är Storkisar/Storchenwiega än supersjal till lite rimligare pris och så hiskeligt mycket tjockare är den inte. Till sommaren kan man knyta lite annorlunda så att det blir lite svalare.
Senast redigerad av Anso den ons mar 29, 2006 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Det beror ju på hur tjock du är men storlek 7 är 5,2 och passar de flesta om man vill ha knuten på magen. Och det vill jag :D
Av ansve9
Nu ska jag leka proffs! HIHIHI!!

Jag är lite drygt 1,7 m och tycker att 4,6 är bra längd både till att knyta barnet fram och bak. Knuten blir bak, men för att det inte ska bli en stor knöl som gör att man inte kan sitta och luta sig bakåt har jag börjat att bara göra en enkelknut bak, istället för vanliga dubbelknuten, och sedan bara stoppa in ändarna under "midjebältet". Sitter bra och skönt :!: Lättare med en sjal med avsmalnande ändar, tex bebina.

Har nu både en easycare och en bebina och bebinan är klart tunnare, om det är viktigt. Jag tycker att det är enklare att knyta bebinan för det blir mindre bylsigt och tyget glider lättare = lättare att knyta och att dra tyget över barnet och så.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Åh va svårt ni gör det för mig!! :wink:

Bebinan lät ju bra, men inte om den inte avlastar optimalt...
Användarens profilbild
Av April
Bebinan lät ju bra, men inte om den inte avlastar optimalt...

Det där beror nog på lite vad man är van vid :-D Är man van vid trikåsjal, så avlastar ju Bebinan mycket mer än den. Den avlastar ju också betydligt med än en "icke" diagonalvävd sjal så som EllaRoo, Antiqua, Gås m.m.

Jag har ju inte burit jättemycket i min, men en del trots allt (min Bebina stjärntecken) och jag tycker den är superbra (återkommer till hösten när jag burit min lille/lilla i timmar :-D). Kan tänka att det är en ypperlig övergång när man går över från trikåsjal till vävd sjal.

Svägerskan har dock lånat den till sin kille och av henne fick den högsta betyg ;-) Men det bästa är väl att testa själv.

Kram
Av ansve9
Jag tycker nog att min bebina avlastar lika bra som easyn. Fast min bebina är en enfärgad som är vävd i gåsögonmönster, inte samma vävning som på strjärntecken alltså.

Hur man uppfattar sjalarna är nog mycket beroende på vad man använder dem till och hur man viktar de olika egenskaperna mot varandra.

Slår du till på någon av de här föreslagna blir du alldeles säkert inte besviken i alla fall, vilken det än blir :D
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Okej..nu ska jag köpa sjal...

Bebinan - finns den i olika vävvarianter? Är alla tunna och svala? Är det nån som avlastar mer?

Hur mycket mer avlastar en Didy jämfört med Bebina?

Varken jag eller mannen är så stora...
Jag har 38 i kläder och mannen är väl ungefär lika stor som jag om inte mindre... och som sagt ingen av oss är längre än 175 cm..
Om vi tycker att knut på ryggen är OK, räcker det då med en 4,6 eller måste vi ha en som är längre?

Och till slut.. Var köper jag dessa sjalar till bäst pris?
Användarens profilbild
Av Scharlott
ClaraochMeja skrev:Var köper jag dessa sjalar till bäst pris?
Är du ute efter bra pris skall du helt klart satsa på att köpa begagnat :wink: :D Titta under Säljes här på Sjalbarn, precis som Bissa skriver :wink: 8)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Anso skrev: ...
Bebina stjärntecken (har inte provat den själv).
Vad säger du Anso, finns det en sjal som du inte har provat?? :shock: :D
ClaraochMeja skrev: ...Jag har 38 i kläder och mannen är väl ungefär lika stor som jag om inte mindre... och som sagt ingen av oss är längre än 175 cm..
Om vi tycker att knut på ryggen är OK, räcker det då med en 4,6 eller måste vi ha en som är längre?
...
4,6 räcker absolut! Jag är 163 lång och stl 42/44 och jag knyter till och med nästan, nästan (okej, lite optimistiskt uttryckt. Men det är inte jättelångt borta) på magen med min bebina 4,6.
Sen är väl inte jag den som är bäst på att avgöra hur bra en sjal avlastar för min dotter är en lättviktare, men jag har absolut inget att klaga på i det avseendet.
Användarens profilbild
Av annikar
Jag har både en jaquardvävd didy och en röd bebina. Och jag tycker att de avlastar lika bra. Den röda bebinan är alltså inte vävd på samma sätt som stjärntecken, utan lite tjockare i tyget, dock betyyydligt tunnare och smidigare än en bråkig hoppediz som jag sålde för länge sedan.
Har bara klappat en bebina stjärntecken, så jag kan inte uttala mig om avlastning på den.

Didymosen är tunnare och mjukare och något mer följsam. Det är min nya favorit.

Som sagt, vill du ha bra pris ska du kolla efter begagnade sjalar. De är dessutom ofta inburna och mjukare än helt nya.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Annikar:
Jag har både en jaquardvävd didy och en röd bebina. Och jag tycker att de avlastar lika bra. Den röda bebinan är alltså inte vävd på samma sätt som stjärntecken, utan lite tjockare i tyget, dock betyyydligt tunnare och smidigare än en bråkig hoppediz som jag sålde för länge sedan.
Har bara klappat en bebina stjärntecken, så jag kan inte uttala mig om avlastning på den.

Didymosen är tunnare och mjukare och något mer följsam. Det är min nya favorit.

Finns det olika varianter på Didyn eller är alla lika tunna o smidiga?

Om jag inte vill köpa begagnat...eftersom jag vill öpa nu..och det finns ingen under sälj för tillfället...var kikar jag då?
Användarens profilbild
Av annikar
De jaquardvävda didysarna är de tunnaste och mjukaste. Det rä tex. ellips (som jag har) nino. Kolla på säljarnas sidor så finns mer info.
Det finns nog flera försäljare, men det jag känner till är
www.allt-i-tyg.se och www.edenbaby.se
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?