Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lilla trasdockan
vill kunna knyta som "ringsjal" men även slänga upp lilla A på ryggen vid behov. Jag drar storlek 44 just nu men räknar med att bli mindre. Men vilken längd på sjal ska jag ha, jag vill ju ha en så kort som möjligt.

oc hur knytar jag bäst på ryggen då?

tacksam för snabba svar
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vet inte exakta längden på dem, men bärabarn-sjalarna knyter man ju som ringsjal, och det går att bära ryggsäck i dem (om man inte är för stor), men då hamnar knuten under barnets rumpa och all belastning hamnar på axlarna. Vill man kan man även knyta torso med dem, alltså inget tyg över axlarna utan man knyter som då man har en handduk virad runt kroppen likssom, tyngden hamnar över bröstet.
Själv föredrar jag sjalar som är något längre, om man ska bära ryggsäck, så man får knuten fram på magen eller tom med tibetanskt avslut, men då går det ju ännu mer tyg. Till "ringsjalsknytning" föredrar jag ringsjal :wink: eller en kort långsjal som man knyter höft-x med.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Satsar du på en kortsjal som är ca 3,6 m kan du knyta ryggsäck och höftkryss.
Här finns en storlekstabell för vävda bärsjalar: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=31 (dvs vilka längder som krävs för resp knytning).

Vill man knyta ryggsäck och få lite mera avlastning (men trots det vill slippa knyta omslutet) kan man breda ut sjalen lite mera såsom på denna bilden. Dvs inte "korva ihop" sjalen över barnets ben utan istället breda ut över barnets rumpa 8)
Bild
Av lilla trasdockan
men om man gör den 3.6 å knyter bara som "ringsjal" blir det inte väldigt mycke tyg som hänger då?
Av sjaltokan
Alecsandra skrev:men om man gör den 3.6 å knyter bara som "ringsjal" blir det inte väldigt mycke tyg som hänger då?
Jo det är inte att rekommendera, ska du ha en kortsjal bara som ringsjal fast med knut räcker ju det med ca 2,5 m men vill du kunna knyta på ryggen behövs i allafall 3,6 m
Av lilla trasdockan
usch va svårt detta blev. men de blir nog en på ca 3m så man kan ha henne på ryggen
Användarens profilbild
Av Scharlott
Alecsandra skrev:men om man gör den 3.6 å knyter bara som "ringsjal" blir det inte väldigt mycke tyg som hänger då?
Jo, det blir det... Därför skulle jag istället vilja rekommendera dig att knyta höftkryss, det avlastar betydligt bättre (än att knyta "som ringsjal"). Dessutom är höftkryss en himla bra knytning som du kan ha på dig färdigknuten och sätta i och ta ur barnet efter behov. Och med längden ca 3,6 m kan du även knyta på ryggen t.ex. ryggsäck - en himla bra sjallängd med andra ord 8)
Av lilla trasdockan
hmm. men jag vill ju kunna ha den färdigknuten å sen bara slänga på mej å i med henne
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?