Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Minchi
Sami skrev:Jag har inte en aning om varför man envisas med att visa dessa framåtvända bilder? Inte en susning faktiskt är det av praktiska skäl? att man ser både barnet och bäraren samtidigt?
Jag tror att det är för att de ska sälja fler sjalar.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Å andra sidan har jag flera gånger träffat på föräldrar som hävdat att deras barn avskydde att åka sele (i 9 fall av 10 Babybjörn) om hen inte fick sitta framåtvänt, men att hen då var så nöjd så. En kompis son trivdes inte i sin trikåsjal, men brukade få åka framåtvänt i en gammal Babybjörn hemma, just hon kände dock till det här med för mycket intryck och hade honom bara framåt i trygg hemmamiljö.

Jag vet att jag någonstans i någon tråd här läst teorier om att Babybjörnen är så hög och har en massa spännen och grejer som skymmer sikten för ett barn som sitter inåt, därför föredrar barnet att sitta framåt eftersom det helt enkelt inte ser annars. Vidare tror jag att det för det första finns barn som hellre vill åka framåt, oavsett (det finns ju barn som vägrar sitta i vagn om man inte vänder dem framåt också), för det andra att olika barn kan vara olika känsliga mot nya intryck. Det har förstås med barnets ålder att göra också, en ettåring är självklart bättre på att sortera intryck än en enmånaders.

Jag är mer fascinerad av att folk orkar bära så. Härom dagen såg jag en mamma som bar ett barn i ettårsåldern framåtvänt i Babybjörn original, den utan ryggplatta som är riktigt hemskt alltså. Inne i en leksaksaffär. Länge. Jag hade nästan lust att gå fram till henne och uttrycka min beundran för hennes ryggmuskler, men jag misstänkte att det skulle uppfattas som sarkasm... ;)

Men visst verkar det krylla av folk vänder barnet framåt bara för att man "ska" göra det. Tyvärr har det ju blivit lite trendigt med barnvagnar där barnen ligger framåtvänt redan från början, det är ju också idiotiskt... :roll:
Användarens profilbild
Av Wickz
Auroratiger: Jag tror också att många vänder sina barn framåt för att de ska (säkert BVC som sagt det *Visslar*).
Min dotter trivdes jätte bra i babybjörnen inåtvänd. Men när hon satt i sjalen senare så var det inte lika populärt. Och när hon började krypa så vägrade hon. Enda gången det var ok var om man hade henne framåt. Inte ergonomiskt för någon av oss... Men annars skulle hon bäras i famnen och då fick framåtvänd sjal fiungera ibland. Nu sitter hon inte i sjal alls (har ingen som passar bra så vet inte vad hon eg. tycker om det) och väldigt sällan i selen. När hon sitter i sele är det bara på ryggen numer. Vagnen är framåtvänd för det emsta nu, men används inte alls flitigt av mig. Dotter är närmare två nu så kanske inte vidare anmärkningsvärt, men varit så sedan hon var typ 6 måander. Hade helt klart föredragit att hon velat sitta innåt.
Men allt blir inte som man tänkt sig...
Användarens profilbild
Av Din mamma
Wickz skrev:Kan kan med rätt gottsamvete konstatera att jag haft dottern i sjal, vänd utåt när hon var mindre. Nu skulle min rygg nog dö och hon skulle nog inte må lika bra av det. Dessutom fungerar ju rygg bättre nu (fast med sele).
När Sigge var liten bar jag honom ibland hemma framåt i sjal också, alternativet var att bära i famnen framåt och ibland hade jag bara saker att fixa (disk, tvätt etc) då fick det ju vara som det blev. Buddha fick jag inte till riktigt. Jag har svårt att tro att han tog skada av det, jag tycker nog att det är lite fånigt med detta enorma hat mot framåtbärande :hide:

Om man har ett barn som under en period bara är nöjd vänd framåt i famnen, då gör man ju det man kan för att få händerna fria under den korta stund man behöver armarna till något. Alternativet är frustrerad mamma/skrikande barn på golvet, då är det ju bättre att båda är nöjda och glada. Tycker jag.

Skaffade hipseat sedan som Sigge kunde sitta på framåtvänd, det funkade också bra.
Användarens profilbild
Av Bello
Måste erkänna att jag också burit mina barn framåt, både i BB och i sjal periodvis. De har varit nöjda och glada och jag tyckte nog (i min okunskap!?) att det var trevlig omväxling.
Och... de är även nu välmående och nöjda 2 - 12 år senare, så jag tror inte de tog någon större skada.

Jag kan ibland bli lite ledsen över denna "hets" som ibland kommer fram mot "de som inte gör som oss som gör allt rätt". Jag kan för mitt liv inte tro att någon gör det för att skada sitt barn, men visst är det synd att det inte syns flera alternativ ute i tillgänglig handel.

Jag har alltid älskat att bära mina barn och försökt att hitta bra sätt att göra det på. Jag kommer ihåg hur glad och stolt jag var när jag fick köpa en BB sele till vår äldsta tjej (-96)...och just BB för det var ju en så "Bra" sele.........
och hon älskade att sitta framåtvänd, hoppade av förtjusning och fick alla vi mötte att le.
Inte hade jag en tanke på att det skulle kunna vara skadligt,
eller att jag var en hemsk mamma som utsatte mitt barn för detta...........
Det är ju klart att hon inte alltid satt framåt, men....dinglade med benen det gjorde hon väl för jämnan.

Även lilltjejen fick sitta framåt ibland.......i sjalen dessutom......(hemska mamma!!!....eller?)
Jag älskade sjalen (hug a bub), var överlycklig över den som var så mycket bättre att bära i.
Och det fanns en jätte bra instruktions DVD som visade olika knytningarna, vagga, omslutet X och FRAMÅTVÄND !!!!!!!

Vad vill jag säga med detta?
Det är inte lätt att vara förälder, att veta vad som är rätt, fel, bra eller dåligt.
Vi överöses av information om vad som är bra eller inte för våra barn, givetvis påverkas man av det som finns runt omkring, moden, trender eller vad vi vill kalla det.
Dessutom är vi ju olika, det finns ju faktiskt både barn och föräldrar som inte trivs med eller vill bära sina barn, eller kanske faktiskt tycker att det fungerar bättre med BB än sjal, det är bara att acceptera...............även om det går emot ens egna uppfattning.
Det känns lite synd att det ska klankas ner så mycket på detta.

Det jag gjorde för mina barn trodde jag verkligen var bra, nu vet jag kanske bättre, men då visste jag inte .........är jag en sämre mamma för det?

Jag tror att vi måste sluta att klanka ner på de personer som väljer andra bäralternativ än oss själva och i så fall rilkta oss mot tillverkarna.
För hur ska man som förälder kunna veta att det inte är nyttigt att bära på ett visst sätt, när produkt tillverkaren själv hävdar det?
http://www.babybjorn.com/sv/Svenska/FAQ ... us-Parsch/
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag har inte läst hela tråden, men när jag lånade en moby wrap så fanns framåtvänd knytning med i instruktionen. Tvärr märkte jag ju själv att det blev alldeles för ostadigt och vara tvungen att skaffa en obekväm gammal babybjörn, och varva den med min ännu obekvämare (för mig) gamla sele jag själv bars i på 70-talet. Varför? Jo min dotter BLÅVÄGRADE bakåtvänt åkande (både i sjal, sele och vagn) tills hon var ca 6 mån. Framåt däremot gick bra.

Så ALLA som bär framåtvänt kanske inte gör det för att de inte förstår bättre!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?