[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 17531
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Över axlarna? - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ally
När jag gör kryssII så har jag tyget dubbelvikt på mitten så att det inte blir så brett. då ser det lite mer organiserat ut över axlar och rygg. Samt att jag kan breda ut tyget bra över Loppan. Det jag tänker på då är att bägge tygkanterna är UPPåt i korsryggen när jag börjar knyta.
Har kameran ute på vift till efter helgen så tyvärr kan jag inte skicka bildbevis.
Användarens profilbild
Av Anso
Hej!
Jag gör nog mer en "korv" av tyget à la Didymos DVD ( sm jag antar att du har Lin) Försäker vara noga med att den stadkant som ligger närmast in mot halsen ej blir för spänd, annar sskär denlätt in efter ett tag.

Det kan mycket väl vara så att det besvär du har nämnt kommer att sjalen har tryckt på dig. Om en muskel utsätts för tryck/belastning under en längre tid så kommer den att bli överkänslig och tillslut reagera med värk även efter en kortare tid trots att man tidigare har klarat av att t.ex bära i sjal eller jobba vid dator i timmar.

Det är viktigt att tänka på att ta paus så att musklerna får vila - inte bära mer än en timme i taget tycker jag verkar vara rimligt.
Försök att komma ihåg att stretcha nackens muskler lite snällt - den "vanliga" stretchen d.v.s:
- hålla in hakan lite lätt
- luta t.ex höger öra ner mot höger axel utan att vänster axel följer med, du töjer då på vänster sidas "kappmuskel"/trapezius
- håll kvar ca 30-60 sekunder, det ska kännas skönt och får inte göra ont

- försök inte att dra ner huvudet mot axeln-huvudets tyngd är fullt tillräckligt
- man behöver inte heller hålla sig fast i något eller som i ex. ovan sträcka vänster hand ner mot golvet - det utsätter bara känsliga nerver i nacke/arm för onödigt drag och ökar ej effekten på töjningen av nackmuskeln för den går inte ens ner i armen utan det extra drag man känner är att det drar i nerverna

Under tiden man bär är det viktigt att tänka på att inte dra upp axlarna-då får musklerna arbeta under syrebrist vilket gör dem jättekänsliga och man kommer att få ont i dem. (Vanlig orsak även när man sitter och arbetar vid dator länge-t.ex surfar på sjalbarn....) Dock kan man som omväxling dra upp axlarna väldigt kort (ngr sekunder) en 5-10 gånger medans man bär om man inte har tid att ta vila och ta loss barnet ur sjalen, det brukar kännas skönt.

Hm, jag brukar egentligen inte hålla på och ge råd så här när jag inte har träffat personen ifråga men jag tycker att det är rätt generella råd för alla som bär sitt barn. Hoppas att det kan hjälpa någon i alla fall. Om man känner att man inte får ordning på sina besvär så ska man naturligtvis söka hjälp hos t.ex dr, sjukgymnast eller annan vårdgivare med god kunskap om muskel/ledbesvär.

Lyckat till!!
Användarens profilbild
Av Kristina
Jag drar ner sjalen över armen så att tyget som går över axeln och närmast halsen ligger slätt och inte för nära halsen, sen viker jag det tillbaka så kanterna ligger tillsammans och tyget är dubbelvikt, förstår du? Det blir alltid bra. :)
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:Jag drar ner sjalen över armen så att tyget som går över axeln och närmast halsen ligger slätt och inte för nära halsen, sen viker jag det tillbaka så kanterna ligger tillsammans och tyget är dubbelvikt, förstår du? Det blir alltid bra. :)
Så gör jag också, och när jag bar i x-omslut på magen, brukade jag knyta upp sjalen igen efter att jag vikit upp den över axlarna, och dra åt igen, ifall den kändes lite lös. Sen tyckte jag att det var bäst att ha tyget samlat över axlarna medan jag knöt x-omslut, för då blev liksom proportionerna rätt när jag skulle vika upp tyget senare.

Storken är ju så bred och tjock, så den känner jag inte riktigt att man kan ha hopknölad på axlarna, den måste man vika på något vis.

Didymos-sättet som ni beskriver har jag aldrig testat.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag brukar dra lite extra i mittdelen av tyget som går över axlarna innan jag knyter vidare, så att inte kanterna blir jättespända och mitten lös. För då skär det ofelbart in.
Användarens profilbild
Av Helena
tinaw skrev:Jag brukar dra lite extra i mittdelen av tyget som går över axlarna innan jag knyter vidare, så att inte kanterna blir jättespända och mitten lös. För då skär det ofelbart in.
Det låter ju bra, det ska jag testa, jag drar nog mest i kanterna av sjalen. Svårt att säga hur man gör, mycket man gör med sjalen tänker man nog inte så mycket på, man bara gör det som känns bäst.

Har du några tips på hur man ska få tyget över axlarna bra, ifall man knyter x-omslut rygg och först gör en knut över bröstet. Jag tycker verkligen att det blir sladdrigt över axlarna då.

Den här tråden har liksom fallit i gl&o[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?