Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bello
Tänkte färga lite tyger och upptäckte att de tar hutlöst för infärgningssalt som ska användas till.

Kan man inte använda vilket salt som helst? :hmm:

Läser på förpackningen och kan inte se att det är något annat än salt i, så..........

Någon duktig textilfärgare som vet?
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag har använt vanligt salt med utmärkt resultat, eftersom jag hade gjort samma observation som du. Nästa gång så visade jag "innehållsförteckningen" (dvs NaCl) på Nitors färgningssalt för expediten när hon bestämt försökte tala om att jag måste köpa det också. Jag tror hon skämdes lite faktiskt :wink:
Användarens profilbild
Av Bello
Tack!
Då fyller jag maskinen med tyger, färg och VANLIGT salt. :tumup:

(Det är ju lite skillnad på 34:-/ kg eller 4:90/kg.........om man ska färga flera maskiner)
Det är bara storleken på kornen som skiljer. Små korn -> löser sig snabbare i vatten. Normalstora korn -> löser sig långsammare, men inte så långsamt att det spelar nån roll. Kanske ska man undvika att ta ett kilo kvarnsalt. :)
Användarens profilbild
Av Bello
Ja nu finns det iallafall ingen återvändo, för nu ligger det i maskinen och skvalpar :wink:

Men det är väl så jag med har uppfattat det, mer eller mindre stora korn
Användarens profilbild
Av Fryle
thowida skrev:Jag fick till svar när jag frågade att det skulle vara salt UTAN jod, annars gick det bra med vanligt hushållssalt.
Detta svar har jag också fått och i brist på annat och långt till affären har jag använt diskmaskinssalt, vilket gick alldeles utmärkt (trots stora korn).
Användarens profilbild
Av korell
Noterar för framtida bruk.
Känner jag mig själv rätt så hade jag nog inte ens läst innehållsförteckningen innan jag snällt betalade infärgningssaltet :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Bina
korell skrev:Noterar för framtida bruk.
Känner jag mig själv rätt så hade jag nog inte ens läst innehållsförteckningen innan jag snällt betalade infärgningssaltet :Hahaa:
:iagree: :Hahaa: jag har glatt betalt "för det skall man ju ha".
Användarens profilbild
Av glis
Jag är dumast: Bara för att jag köpte i Ullared tittade jag inte ens på varken pris eller innehållsförteckning trots att jag vet att jag har använt hushållssalt med gott resultat tidigare. :hide:

Håller på att samla mod inför färgning: Skall färga enfärgad trikå mörkgrå och kanintrikå i någon annan färg men jag vat inte vilken än. Någon som provat lila?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?