Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Följdfråga...
Jag kan inget om material. Men den här klänningen är väl sydd i trikå? Men kan man sy i trikå med en vanlig symaskin? Jag tror att man måste ha en dyr overlockmaskin så jag har aldrig vågat mig på klädsömnad, men det kanske man kan?
På min maskin (som är inne på service, så jag kan inte kolla) finns det en konstig söm som jag aldrig avänt, kanske är för trikå.. Eller är den för osynliga fållar? Kommer inte ihåg... Den är som en liten zick-zack, men sen kommer det ett bredare stygn med jämna mellanrumHm.
Har ni alla dyra overlockar?

//A
Av Umma
Lillblomma skrev:Följdfråga...
Jag kan inget om material. Men den här klänningen är väl sydd i trikå? Men kan man sy i trikå med en vanlig symaskin? Jag tror att man måste ha en dyr overlockmaskin så jag har aldrig vågat mig på klädsömnad, men det kanske man kan?
På min maskin (som är inne på service, så jag kan inte kolla) finns det en konstig söm som jag aldrig avänt, kanske är för trikå.. Eller är den för osynliga fållar? Kommer inte ihåg... Den är som en liten zick-zack, men sen kommer det ett bredare stygn med jämna mellanrumHm.

//A
Jag har sytt med overlockmaskin men man kan sy i trikå även med vanlig zick zack, det viktiga är ju att sömmen är elastisk så att inte tråden brister. Annars har många vanliga symaskiner någon typ av elastisk söm men jag har inga erfarenheter av den. Man kan absolut sy singoallaklänning i ett vanligt tunt bomullstyg också! :)
Användarens profilbild
Av Anjapanja
Umma skrev:
Lillblomma skrev:Följdfråga...

//A
Min symaskin är ärvd av farmor, det står att den är servad 1967 så den är minst 40år gammal! :D

Jag syr både trikå och vanligt bomullstyg på den. Skulle kanske inte sälja mina alster, men för eget bruk och gåvor till vänner funkar den super. Det finns bara raksöm och zick-zack, framåt och bakåt. Jag brukar ha ganska smal z-z när jag syr trikå.
Kanske ska byta upp mig till en maskin från 80-talet så jag får lite fler sömmar... Men min mamma säger att det är världens bästa maskin "Man kan minsann sy segelduk med Berninan, det går inte på en Huskvarna!" :tumup:
Av Umma
Lillblomma skrev:Fast jag skulle gärna vilja sy mysiga dagiskläder i trikå, men det kan jag kanske då? Men blir det inte bubbligt då? Tex fållen längst ner som inte ska ha resår?

//A
Fållen längst ner är sydd med tvillingnål (man har alltså dubbla övertrådar men trär maskinen precis som vanligt), det finns speciell tvillingnål för trikå, och den använder man på sin vanliga maskin! Den är elastisk, ser ut som zick zack på baksidan och två raksömmar på framsidan. Bubbligt blir det ibland, då får man hålla på och prova sig fram, justera trådspänningen etc. Sen blir det bubbligt ändå men då får man släppa på perfektionskraven och försöka vara nöjd ändå. Hemsytt är hemsytt tänker jag :) !
Av Umma
Anjapanja skrev: Min symaskin är ärvd av farmor, det står att den är servad 1967 så den är minst 40år gammal! :D

Jag syr både trikå och vanligt bomullstyg på den. Skulle kanske inte sälja mina alster, men för eget bruk och gåvor till vänner funkar den super. Det finns bara raksöm och zick-zack, framåt och bakåt. Jag brukar ha ganska smal z-z när jag syr trikå.
Kanske ska byta upp mig till en maskin från 80-talet så jag får lite fler sömmar... Men min mamma säger att det är världens bästa maskin "Man kan minsann sy segelduk med Berninan, det går inte på en Huskvarna!" :tumup:
Många säger precis som du, dom gamla maskinerna är bra :tumup: ! Jag har en Husqvarna 2000, också en gammal slitvarg, köpt begagnad. Overlocken är från Pfaff ungefär 30 år gammal och lånad av min svärmor.
Av Umma
nemos mamma skrev:vad fina :love:
i brist på döttrar blir jag sugen på att sy en singoallatunika till mig själv! :D
Tack! Vilken bra idé :) !
Av Lillblomma
Ja, ja, JA!
Jag kanske KAN, då...

Men jag måste fråga en grej till... Den där tvillingnålen. Såna har jag ju hört talas om, men vad använder man för söm då, om man har den till en vanlig maskin? Jag trodde det var just till den sortens sömmar man behövde en OL, de som ser ut som raksöm på ena sidan och "kringelikrok" på baksidan...
Är det nån som vet om man kan få tag på en bruksanvisning till en 20 år gammal Husqvarna? Försökte söka på deras hemsida men jag lyckades inte...

//A
Av anpa
Lillblomma skrev:Ja, ja, JA!
Jag kanske KAN, då...

Men jag måste fråga en grej till... Den där tvillingnålen. Såna har jag ju hört talas om, men vad använder man för söm då, om man har den till en vanlig maskin? Jag trodde det var just till den sortens sömmar man behövde en OL, de som ser ut som raksöm på ena sidan och "kringelikrok" på baksidan...
Är det nån som vet om man kan få tag på en bruksanvisning till en 20 år gammal Husqvarna? Försökte söka på deras hemsida men jag lyckades inte...

//A
Vill också veta..
Av Umma
Lillblomma skrev:Ja, ja, JA!
Jag kanske KAN, då...

//A
Nej det är ingen overlocksöm, den är ju oftast 4 trådar. Kolla anpas nya tvillingnåltråd där kommer nog massa råd, men kort sagt man kör på raksöm med tvillingnålen. Bruksanvisning är bra att ha, kolla upp om du har någon som reparerar/säljer Husqvarnamaskiner i närheten och fråga där?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?