Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av frida
"sjalnördar är vi allihopa, allihopa, allihopa, jaa meeee" *sjunger och dansar* (Eller gillar att bära i sjal iallafall :D)
Tycker inte att det är uttalat APforum, tycker man får tips och åsikter av olika karaktär här inne..
Användarens profilbild
Av Clärchen
sus skrev:
fantasiflicka skrev:
tinaw skrev:
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:
Jag menar nog egentligen inte tydliga regler rakt av...jag menar nog mer "dagschema-regler-rutin" lite!supernanny-stuk och detta tror jag att jag är ganska ensam om härinne...eller?
Nej, jag har också schema till mina barn. Regelbundna mat och sovtider är jätteviktiga hemma hos oss. För mig har det fallit sig naturligt eftersom mina barn nästan självmant har fallit in i ett mönster som vi har fastslagit. Men jag håller med sig om att man ibland får intrycket av att "alla andra" låter sina barnen äta när dom är hungriga och sova när dom är trötta oavsett vilken tid på dygnet det är.

(Sen har jag läst mycket Anna Wahlgren också men DET är något man knappt vågar nämna här inne. Faktiskt den enda saken jag inte orkar debatera längre).
Vill falla in i TinaWs fråga: Jag har just läst igenom Elizabeth Pantleys NCSS och jag uppfattar att hon framhåller att barnets sömn mår bra av rutiner: samma tid för dagsvila, samma tid för nattning, samma rutiner inför nattning och vila med förbehållet att det aldrig ska vara något skrikande. Som jag uppfattar det anser hon sig vara en AP-förälder och nu ska jag göra min tolkning av vad det kan vara: En förälder som prioriterar sitt barn och utifrån barnets signaler gör det som får barnet att må bäst och utvecklas till en stark, trygg och medkännande individ.
Användarens profilbild
Av Key
mica skrev:
Jag gillar sjalbarn mycket. Bästa föräldraplatsen för mig faktiskt.

Och så är vi allihopa sjalnördar och det är ju kul!
:iagree:
Alina75 skrev:Men ÄR detta ett uttalat AP-forum?
Näh, det är väl ett SJAL-forum, ju! :wink: Men visst märks det ibland att det är en hel del som har hittat till sjalarna från AP. Men jag gillar också blandningen på folk och den sköna tonen, det är sällan det blir jobbig stämning.
Av Talula
Ja men vad är då egentligen en AP-förälder? Jag känner ofta inte riktigt igen AP-filosofin som jag ser den när man kollar på https://www.askdrsears.com/default.asp. Doktorerna Sears brukar ju anges som några slags "grundare". Det känns som att här i Sverige har det blivit något väldigt flummigt och alternativstämplat av något i grunden totalt oflummigt. I mina ögon ser det ut som om det (både av Ap-anhängare och andra) tolkas in en hel del i begreppet som inte ligger där från början.
Användarens profilbild
Av tinaw
Min erfarenhet av rutiner är att olika barn kräver och behöver olika mycket av den varan. Att AP skulle vara i motsatsförhållande till regler och rutiner är tydligen en ganska vanlig missuppfattning, som jag inte riktigt förstår var den kommer ifrån. Jag tror inte att jag tänker så annorlunda från de flesta härinne, faktiskt, vare sig man gillar AP-tänket eller inte.

Jag ser inte rutiner och regler som något som är motsatt ett nära förhållningssätt till barnet, snarare är det så att många barn fungerar just på rutin, somnar samma tider, är hungriga samma tider osv. Det tror jag inte är följden av att föräldern har "infört" en rutin, utan rutinen kommer till i ett samspel, det är något man "inför" tillsammans, då man ser vad som fungerar och vad som inte gör det. Jag ser inget farligt, skadligt eller ovanligt i det, tvärtom är det ju den vuxnes ansvar att tolka barnet och se till att vardagen fungerar även på lång sikt, inte bara för stunden.

Att se till barnets behov är grundläggande inom AP, inte att göra vad barnet har lust med (eller kanske ens vill, tex äta om h*n är övertrött och hungrig och bara mat kan hjälpa). Däremot anser man inom AP att barnet ger uttryck för sina behov när det "skriker", "protesterar", "gnäller" osv. Oavsett vad man vill kalla en missnöjd bebis, är den just _missnöjd_. Det är ingen reflex (som man trodde för länge sedan, hu!), det försöker inte trotsa någon och det överreagerar inte. Barnet kommunicerar ett behov sett ur sin synvinkel, precis som vilken vuxen individ som helst. Att då strunta i barnet eller tysta det känns märkligt för mig, när även nyfödda barn är medvetna individer som kommunicerar medvetet.

Kategoriska uttalanden av typen "Barn behöver rutiner" gör mig allergisk. Av mina sex barn t ex är en extremt rutinberoende (kunde inte somna borta när h*n var baby, helt omöjligt!), en är extremt oregelbunden och tycks varken förstå eller ha behov av rutiner (fortfarande kan sömnbehov och aptit variera riktigt, riktigt mycket) och de andra fyra lite i mittemellan, dvs det mesta blir som igår och i förrgår och imorgon, det trivs de bra med och vissa variationer rubbar inte deras cirklar. Jag tycker mig ha sett att barn _behöver_ rutiner i samma (eller något större) mån som vuxna _behöver_ rutiner, dvs det finns stora individuella skillnader.

Om rutiner blir till för att det "ska" vara så, då blir jag genast skeptisk. Att tex lägga ett schema utan att utgå från de tider som utkristalliseras av sig själva, det skulle jag själv se som helt onödigt arbete för mig, när vardagen fungerar ändå gör jag mig inget besvär med att styra sådant som sköter sig självt. När jag däremot ser att något inte fungerar, då provar jag ett annat angreppssätt, och det har t ex inneburit scheman med bestämda tider etc i olika perioder, men långt ifrån alltid.

Vad gäller tydliga regler anmäler jag mig genast till listan över tydliga föräldrar :wink: , men jag har inte regler för allt och framför allt inte regler som jag själv uppfattar som onödiga eller inte är villig att driva igenom. Jag funderar ofta över vad som är nödvändigt att ha regler för, och i vilken mån en regel handlar om ett verkligt behov eller bara är en kulturell idé, något som någon har tyckt eller som har fyllt ett behov för någon annan men inte ger något speciellt hos oss.

Att vara konsekvent är för mig inte att alltid göra på samma sätt, utan att vara närvarande i situationen och se vad mitt barn behöver. T ex Nej, vi äter inte glass före maten. Ja, just idag kan h*n få en glass, eftersom jag ser att det här inte kommer att fungera, det har kört ihop sig med mat-tiderna helt, h*n måste ha något i magen _nu_ (och frukten är slut :D).

Lite osorterat tänk som inte står för någon annan än mig själv, även om jag ofta ser på mig som en AP-förälder (eller rättare sagt började se på mig själv som en AP-förälder när jag upptäckte att det fanns fler som tänkte som jag, ungefär när nr 5 föddes :D).
Användarens profilbild
Av annalys
tinaw skrev: Kategoriska uttalanden av typen "Barn behöver rutiner" gör mig allergisk. ... Jag tycker mig ha sett att barn _behöver_ rutiner i samma (eller något större) mån som vuxna _behöver_ rutiner, dvs det finns stora individuella skillnader.
Håller helt med, och kanske är det här "motsättningen" mellan AP och rutiner finns. Att många AP-föräldrar stött på de här kategoriska uttalandena, och inte sett de behoven hos sina barn, framför allt när de varit riktigt små?

Om "barn behöver rutiner", då kanske vi kan ha som rutin att alla måste springa runt kvarteret i pyamas direkt när de vaknar?

Rutiner, visst, om det passar dina barn och din personlighet, om det underlättar vardagen och inte gör att du känner dig bunden av dem. I vår familj behövdes det inte särskilt mycket rutiner i början, de (ganska få) vi har har fått smyga sig in efterhand (de flesta efter att sonen fyllt två), och de flesta varar ungefär en månad.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jag håller med Caina80: Åh vad bra skrivet Tina, på pricken! :D
Av Agneta H
tinaw skrev: Jag ser inte rutiner och regler som något som är motsatt ett nära förhållningssätt till barnet, snarare är det så att många barn fungerar just på rutin, somnar samma tider, är hungriga samma tider osv. Det tror jag inte är följden av att föräldern har "infört" en rutin, utan rutinen kommer till i ett samspel, det är något man "inför" tillsammans, då man ser vad som fungerar och vad som inte gör det.

Kategoriska uttalanden av typen "Barn behöver rutiner" gör mig allergisk.

Om rutiner blir till för att det "ska" vara så, då blir jag genast skeptisk.
:iagree: Nu har jag skalat ner ditt inlägg lite och citerat några saker som jag tyckte var jättebra! Jag är mot rutiner i den bemärkelsen när de införs för att det ska så vara. De rutiner vi har, har uppstått i ett samspel och de förändras även över tiden. Vi har inte bestämt rutiner utan de har utkristalliserats utifrån barnens och våra behov. Sen har vi nog iofs ganska lite rutiner jämfört med en del.

Likadant tycker jag det är med det så populära "Barn behöver gränser". Vilken typ av gränser? Ska gränser sättas bara för gränssättandets skull? Behöver inte vuxna också gränser? Vi sätter inte gränser enligt den gängse modellen som är så populär nu utan vi lever i ett samspel där alla i familjen sätter gränser på olika sätt. Och så föredrar vi så gott det går personliga gränser istället för begränsande gränser.
Användarens profilbild
Av a-k
Buscilla skrev:Sjalbärare = Det är väl typ människor som föder hemma ;-), äter upp sina moderkakor, använder tygblöjor och samsover hela livet...gärna till harekrishna inspirerade melodier och bra röka Bild...
:peace: :hellu: :urule: :Hahaa:

/Cecilia

Den här tråden beöver cirkulera lite igen den är ju HELT :rofl:
Användarens profilbild
Av camsch
Det var en mycket intressant tråd!

Jag är ju ny här, och läser en hel del på forumen (men har inte skrivit så mycket än i alla fall) och visst ÄR det en hel del AP, tygblöjor, amning länge, samsovning osv... Och jag som då inte alls är inne i den sfären upplever det som lite "bohemiskt".

Känner mig här minst sagt udda ibland som använder vagn en hel del, har engångsblöjor, sover helst i egen säng, ammar "lagom" länge och "övar" att barnen ska somna själva osv, osv...

I "verkliga" livet är det fortfarande JAG som är udda då jag gärna tar sjal eller Mei Tai till hjälp för bärande i stället för att bära för hand eller i BB... Får ofta höra att jag ser ut som någon från Afrika eller Indien...

När passar man in egentligen?!? :? :)

Samtidigt tycker jag att stämningen här är otroligt trevlig, och jag TRIVS verkligen! :)

Med respekt för varandra och ett öppet sinne kommer man långt... :D
Användarens profilbild
Av Måsen
April skrev: Klart att SjalBarn låter lite mystiskt - jag kom på det genom en aha-upplevelse i augusti för snart 2 år sedan. Ett ljus uppenbarade sig och plötsligt så bara fanns namnet på mina läppar... SjalBarn... ;-)

Kram
Lite som ett meddelande från en högre makt då?

:urule: Den store sektledaren har talat. :urule:
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Jag är en sådan där människa som är konstig var jag än är.
Jag är något sorts mellanting mellan massa olika saker och det gör att det är få som jag "passar ihop med åsiktsmässigt" eller vad man ska säga.
Mina motstridiga (enligt vissa ;)) konstigheter är:
* Jag bär min dotter
* Jag flaskmatar min dotter
* Jag kan tänka mig ha barnvakt åt min dotter
* Jag tar gärna ett glas vin då & då...
* Jag pumpade i 7 månader eftersom jag tycker att bröstmjölk är viktigt
* Jag hade inga problem med att ge dottern ersättning. (däremot hade omgivningen det)
* vi har fasta rutiner när det gäller mat och sovtider och har haft det sen början. (dock pga. att dottern valde det..)
* Jag tycker att det är viktigt med kläder och utseende
* Jag gör egen barnmat. Helst av ekologiska varor.
* Vi "del-sammsover" (börjar natten i sin säng, slutar i vår)
* Jag hatar skrikmetoder.
* Jag tycker att uppfostran är viktig
* Jag tycker att det är viktigt att dottern knyter an till många och ser därför till att umgås så mycket med familjen jag bara kan.

Ja, så kan det vara. Hos "glamm-mammorna" passar jag inte in eftersom jag bär i sjal och inte använder skrikmetoder samt hoppar över burkmaten.
Hos "flumm-mammorna" passar jag inte in eftersom jag kan tänka mig barnvakt, flaskmatar, har ett fast schema och tycker att utseende är viktigt.
Det lustiga är att jag känner mig relativt hemma här på sjalbarn... :D
Ni är så mysiga helt enkelt! :heart:
Användarens profilbild
Av Helen
Sjalar blir mer och mer "inne" och därför mer accepterat.
När jag började bära fick jag ofta frågan i stan om jag hittat på det själv. Många konstiga blickar men också kommentarer som " vad mysigt det ser ut", " det ser hon ut att må bra av" eller liknande.

Jag känner föräldrar som till sitt förra barn absolut inte kunde tänka sig sjal, för att det var så nördigt, för att det inte var tillräckligt inne, för att de skulle råka bli sedda som något som de inte önskade, dvs. få en stämpel som de inte ville ha.
I dag när de fått nästa barn var sjalen inköpt redan innan barnet föddes.

Vagn och sjal är för mig inga motsättningar. Ibland är det ena bättre och ibland det andra. Många gånger hade jag både och, barnet på ryggen och maten i vagnen. :wink: Titta dig omkring på en sjalträff! Vagnar är det inte ont om!

BB är för många en inkörsport till sjalar och ergonomiska selar. Vi är många som känt att BB inte varit det bästa för våra ryggar, som därför sökt något annat, men BB har fortfarande funnits där från början.
Jag träffar ofta föräldrar som använder BB, men som när barnet blivit lite större vill ha något annat. Det är ofta dessa föräldrar som till sitt nästa barn väljer en sjal från början.

Jag gillar människorna här, de får mig att tänka i lite andra banor, att fundera på allternativ till det jag ibland gör på rutin. Saker som jag kanske inte tänkt igenom. Ej ens funderat på. Ibland dyker ämnen upp som inte alls stämmer på mig och min familj, men även om det är något som inte passar oss så får det trots allt mina vyer att vidgas. Det ger en ökad förståelse för att alla inte är lika i sitt föräldraskap. Att vi väljer olika.

Jag ser mig inte som fullfjädrad i någon av de olika stämplar som sätts på sjalare. Jag tycker framför allt att alla ska hitta det som passar dem bäst. Vad som passar bäst för den egna familjen kan också förändras med barnets ålder, hur man lever, var man lever och vilken situation som man befinner sig i.

Här är framför allt ett skönt gäng människor, med lite olika åsikter, med olika bakgrund olika utbildning, men framför allt så respekterar vi i stor utsträckning vad andra tycker och det är väldigt trevligt att träffa alla sköna människor, på nätet eller i verkligheten!
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Ullegulle78 skrev:Jag är en sådan där människa som är konstig var jag än är.
Jag är något sorts mellanting mellan massa olika saker och det gör att det är få som jag "passar ihop med åsiktsmässigt" eller vad man ska säga.
Mina motstridiga (enligt vissa ;)) konstigheter är:
* Jag bär min dotter
* Jag flaskmatar min dotter
* Jag kan tänka mig ha barnvakt åt min dotter
* Jag tar gärna ett glas vin då & då...
* Jag pumpade i 7 månader eftersom jag tycker att bröstmjölk är viktigt
* Jag hade inga problem med att ge dottern ersättning. (däremot hade omgivningen det)
* vi har fasta rutiner när det gäller mat och sovtider och har haft det sen början. (dock pga. att dottern valde det..)
* Jag tycker att det är viktigt med kläder och utseende
* Jag gör egen barnmat. Helst av ekologiska varor.
* Vi "del-sammsover" (börjar natten i sin säng, slutar i vår)
* Jag hatar skrikmetoder.
* Jag tycker att uppfostran är viktig
* Jag tycker att det är viktigt att dottern knyter an till många och ser därför till att umgås så mycket med familjen jag bara kan.

Ja, så kan det vara. Hos "glamm-mammorna" passar jag inte in eftersom jag bär i sjal och inte använder skrikmetoder samt hoppar över burkmaten.
Hos "flumm-mammorna" passar jag inte in eftersom jag kan tänka mig barnvakt, flaskmatar, har ett fast schema och tycker att utseende är viktigt.
Det lustiga är att jag känner mig relativt hemma här på sjalbarn... :D
Ni är så mysiga helt enkelt! :heart:
Jag känner igen mig i det där (även om vi har olika saker som är "motstridiga"). Mina kompisar och bekanta ser mig som flummig och alternativ eftersom jag bär i sjal, använder mestadels tygblöjor och tänker amma åtminstone ett år. Och här känner jag mig inte speciellt alternativ eftersom jag t ex matar bebis med sked och puréer och tycker ersättning är superbt när man vill komma iväg utan barn, helst vill att bebis ska sova själv, "bara" tänker amma ett år ungefär...

Summan av kardemumman är väl att få av oss passar in i färdiga mallar.

Och att det här är ett av de trevligaste och mest toleranta forum jag har hängt på! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?