Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av miom
Vi ska till fjällen i vinter och nu funderar jag på om man kan åka skidor med en ettåring på ryggen? Längskidor alltså. Någon som har gjort det? Jag har sett barn som sitter i sådana där svajiga haglövsbärmesar eller liknande på fjället och då borde en sele väl vara bättre? Samtidigt om man trillar :shock: eller åker man försiktigare?

Vi har tänkt att hyra en pulka också men om liten inte vill ligga där utan vill komma upp en stund....

Behöver all er erfarenhet nu...Är det att tänka på överhuvudtaget?
Användarens profilbild
Av cutypie
Hm, jag har själv igen erfarenhet av att åka skidor med barn,
men våra vänner som gör det har sina barn i pulka (ganska avancerade sådana med vindskydd osv).
Men nu bär de inte heller sina barn annars.
Jag skulle vara rädd att ramla och skada mitt barn.

Spännande att höra vad ni andra har för erfarenheter!

Sen måste jag berätta om inledningen till filmen om amning som vi fick se i föräldrarutbildningen:
En ung och vacker kvinna svischar ner en liten kulle på skidor, väldigt elegant.
Sen stannar hon, tar ett litet barn ur sjalen, sätter sig och börjar amma.
Allt till passande folkmusik. Så ungefär var det, men jag tror att filmen är lite äldre.
Användarens profilbild
Av solanna
Vi har åkt skidor med barn på ryggen och har ganska mycket erfarenhet av både längdåkning och slalom. Numera har dock Skistar infört att man inte får åka med deras liftar (Sälen och Åre) med barn på ryggen så i vintras fick Dante vara kvar i dalen med en av oss när de andra åkte.

Rent generellt tycker jag att längdskidor är lite vingligare eftersom de inte sitter fast lika bra på fötterna. Dessutom kan man ju inte stanna så enkelt när man vill eftersom skidorna sitter fast i spåren och man vackert får åka med tills man stannar. När vi har åkt så har vi försökt välja så platta spår som möjligt och i nedförsbackar som verkat långa eller som man inte kan se slutet på så har jag tagit av mig skidorna och gått nedför.

Så mitt svar är att det går bra om man känner sig som en hyfsat säker åkare och inte tar onödiga risker med långa och branta nedförsbackar.
Användarens profilbild
Av mari_tres
solanna skrev: Rent generellt tycker jag att längdskidor är lite vingligare eftersom de inte sitter fast lika bra på fötterna. Dessutom kan man ju inte stanna så enkelt när man vill eftersom skidorna sitter fast i spåren och man vackert får åka med tills man stannar. När vi har åkt så har vi försökt välja så platta spår som möjligt och i nedförsbackar som verkat långa eller som man inte kan se slutet på så har jag tagit av mig skidorna och gått nedför.
Det är väl bara att stanna om man behöver, oavsett om det är nerförsbacke eller inte? Bara man ser till så att ingen är direkt bakom. Rent generellt så tycker jag att slalom måste vara värre, eftersom det dels går snabbare och dels finns inget spår som alla följer, så det är större chans att bli påkörd. Man kan åka hur säkert och bra själv, men man vet inte vad övriga i backen har för sig.
Om M ska åka med någon gång i vinter så blir det bärryggsäcken, som har en stålram och ett rejält nackstöd. Om man ramlar/blir påkörd/måste göra en snabb undanmanöver så tror jag att det är nacken som tar mest styk, eftersom huvudet fortfarande är rätt tungt på dem.

Gör ni som ni tänkt, miom, hyr pulka och ta med sjal/sele och låt den som är bäst på skidor bära på ryggen om det blir aktuellt. Utgår från att ni inte är nybörjare!
Användarens profilbild
Av miom
Tack!

Har inte tänkt att en bärram skulle ge ett bättre stöd för nacken. Tror du verkligen det om man trillar?

Vi ska definitivt hyra en riktig fjällpulka för lilleman brukar sova några timmar på dagen och det funkar bra. Jag drog storebror i pulka när han var liten och det funkade utmärkt. Men i bland ville han upp en stund. Det var då jag tänkte att det kunde funka om han satt på ryggen en stund men funderade om det blir vingligt. Jag är rätt erfaren skidåkare och åker på stadiga skidor med stålkant och oftast behöver man ju inte åka i förpreparerade spår utan det finns utrymme att åka brevid eller ospårat särskilt i nedförsbacke och på fjället. Slalom skulle jag aldrig ta med någon på ryggen ner. Mest för risken att bli påkörd och för att jag inte själv är någon bra slalomåkare.

Gärna mer erfarenhet av skidåkning och småbarn.
Användarens profilbild
Av solanna
mari_tres skrev: Det är väl bara att stanna om man behöver, oavsett om det är nerförsbacke eller inte? Bara man ser till så att ingen är direkt bakom.
Nu blev jag ärligt väldigt nyfiken på hur du gör för att stanna i en nedförsbacke på längdskidor? Jag utgår från situationen att man åker på vanliga lätta turskidor i ett preparerat spår. Min erfarenhet är att det bara är att stå på tills man stannar av sig själv alternativt att sätta sig ner om man måste nödstanna för att inte köra in i någon eller ett oväntat hinder på spåret eller om man kör ur i en kurva.

Jag har förresten bara åkt med rätt stora barn på ryggen (1,5-3 år) som då kunnat ha hjälm på sig och självklart väldigt försiktigt.
Användarens profilbild
Av mari_tres
solanna skrev:
Nu blev jag ärligt väldigt nyfiken på hur du gör för att stanna i en nedförsbacke på längdskidor? Jag utgår från situationen att man åker på vanliga lätta turskidor i ett preparerat spår. Min erfarenhet är att det bara är att stå på tills man stannar av sig själv alternativt att sätta sig ner om man måste nödstanna för att inte köra in i någon eller ett oväntat hinder på spåret eller om man kör ur i en kurva.
Jag har längdskidor utan stålkant (dock liiite bredare än vanliga längdskidor, just för att de ska kunna gå att använda ospårat också), och vill jag stanna i en backe så lyfter jag höger skida och sätter den utanför spåret och plogstannar. Det blir inte stopp på en gång, men man stannar ju :wink: det gäller bara att trycka till, vänligt men bestämt.
Ospårat kan man ploga med båda skidorna, alternativt (om man åker där det är öppet) göra en sväng så att man hamnar i uppförsbacke, likssom.
Användarens profilbild
Av Diesel
mari_tres skrev:Jag har längdskidor utan stålkant (dock liiite bredare än vanliga längdskidor, just för att de ska kunna gå att använda ospårat också), och vill jag stanna i en backe så lyfter jag höger skida och sätter den utanför spåret och plogstannar. Det blir inte stopp på en gång, men man stannar ju :wink: det gäller bara att trycka till, vänligt men bestämt.
Ospårat kan man ploga med båda skidorna, alternativt (om man åker där det är öppet) göra en sväng så att man hamnar i uppförsbacke, likssom.
:iagree: så gör jag också, och det fungerar jättebra. Det är väldigt backigt här där jag bor, och man måste bromsa ofta,ofta, ofta för att inte susa iväg i hiskeliga farter - så tanklösa jag har inte ens tänkt tanken på att det inte skulle gå. :lol:
Användarens profilbild
Av miom
Ingen mer erfarenhet av skidåkning med barn på ryggen?
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Om jag skulle åka skidor med Alvin som nu är drygt ett år, så skulle jag använda bärmes. Stadigt för både barn och bärare, och barnet hamnar så pass högt att det kan se över axeln. Barnet är ju dessutom lite skyddat vid ev fall av ramen, därtill ska det vara fastspänt med en sele som finns inne i sittdelen. Jag tror också att det blir mindre stökigt för barnet, eftersom det inte sitter direkt mot ryggen så känner det inte av armarnas rörelser som ju kan bli rätt häftiga vid stakningar...

Vi åkte med fjällpulka förra året, men jag tror inte han vill ligga still i den i år... :?
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Haglöfs bärmes är inget jag vill rekommendera - däremot Bergans, Vaude och Norröna (med norskt ö), de gör riktiga högkvalitativa bärmesar anpassade för fjällvandring och turåkning med avancerade och bra bärselar. Finns beggade på bl a Blocket, kostar nya runt 2000 kr.
Användarens profilbild
Av mörten
cutypie skrev:Sen måste jag berätta om inledningen till filmen om amning som vi fick se i föräldrarutbildningen:
En ung och vacker kvinna svischar ner en liten kulle på skidor, väldigt elegant.
Sen stannar hon, tar ett litet barn ur sjalen, sätter sig och börjar amma.
Allt till passande folkmusik. Så ungefär var det, men jag tror att filmen är lite äldre.
Haha, den filmen såg vi med.Otroligt hurtig. Dessutom hette den bröst är bäst :Hahaa:
Användarens profilbild
Av miom
Bärmes alltså :hmm: det har jag ju ingen lust att köpa :( man kanske kan hyra det där man hyr pulka?
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
miom skrev:Bärmes alltså :hmm: det har jag ju ingen lust att köpa :( man kanske kan hyra det där man hyr pulka?
Ingen aning faktiskt. Ring o lyssna? Borde ju gå för det är ju en stor kostnad annars.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=72 är en site där du säkert kan fråga om det går att hyra bärmes nånstans - här samlas alla som älskar friluftsliv och det finns en massa kunskap. Ungefär som SB alltså men inom ett annat område!

Tesla Accessories Store of America Shop aftermarke[…]

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?