Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är en blivande trebarnsmor som kommer ha två barn tätt!När bebis kommer är mellan barnet 1år och 5 månader...största blir 4!
Vill ha nåt hjälpmedel som går snabbt och enkelt att ta på och få i bebisen i.Har burit mina två barn väldigt mycket och då tyvärr alltid startat med en BB som ger mig ont i rygg och axlar.Men pga att den går så smidigt att ta på så har det blivit en sån...och senare blivit ergonomisk sele.
Nu har jag inga av dessa kvar då vi inte skulle ha fler barn :lol: Så...vad ska jag ge mig på den här gången?Nåt som är enkelt och inte för mycket knyt och trixande! :?
Yo Mama skrev:Trikåsjal knyter du en gång per dag och plockar i och ur barnet, det är rätt smidigt :wink:

Annars har du ju trikåsjalar utan knyt, tri-cotti t ex.

Och grattis till tillökningen såklart!
Ok...och tack så mycket :D
Trikåsjal,är den väldigt lång?Och de utan knyt...är det ungefär som Easy Hug?
Ja, trikåsjalen är lång, fem meter vanligtvis, men det är väldigt lätt att knyta en trikåsjal, tro mig!

Det finns lite olika varianter på knytfria, men jag tycker det verkar som att easyhug och tri-cotti är ungefär samma princip (men någon som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel)

Annars finns det ju selar som fungerar väldigt bra från start, manduca t ex.
Trikåsjal är ju bra, bebis sitter bra och nära och det blir väldigt bra avlastning. Men den är ju lång och måste ju knytas.
Manduca tycker jag är bra. Inget knyt - blir rätt varje gång :tumup:
Även mei tai är bra. Inte lika mycket knytande som sjal, men ger ändå viss sjalkänsla.
Hoppas att du hittar något som passar dig!
Fast inget slår en trikåsjal i början. Det är absolut värt det lilla extra-besväret det är att lära sig knyta den. Och som sagt, bär man mycket är det enkelt att bara knyta den det första man gör på morgonen och sen ha den kvar knuten hela dagen! :tumup:
Visst krävs lite övning, men nej, det är absolut inte svårt och du kommer inte att ångra dig om du prövar!!

Och förövrigt tycker jag det är meckigare att få på sig en BB, med alla spännen och knappar och allt, än vad det är att stoppa i bebis i sjal :P
kajsa kavat skrev:Fast inget slår en trikåsjal i början. Det är absolut värt det lilla extra-besväret det är att lära sig knyta den. Och som sagt, bär man mycket är det enkelt att bara knyta den det första man gör på morgonen och sen ha den kvar knuten hela dagen! :tumup:
Visst krävs lite övning, men nej, det är absolut inte svårt och du kommer inte att ångra dig om du prövar!!
Håller med fullständigt här. Mycket stadigar och känns säkrare än tricotti/easyhug (som är samma princip, fast den förstnämda är i bomull och easyhugen är lin/viskos-blandning).
Vill du inte knyta så satsa hellre på en ergonomisk sele, den kan du ju även ha till de större barnen!
Mamma till 3!! skrev:Hur är det med ringsjal då?Är det nåt för nyfödda och är de krångliga?
Såg en mamma som hade sin dotter i en...liggande.Såg så mysigt ut,men det barnet var lite större...kanske runt halvåret!
Jag personligen fick aldrig till det med ringsjal då M var pyttis, men nu är det kanon :tumup: Dock belastar den ju bara ena axeln, och man får inte två händer fria på samma sätt som med övriga alternativ, snarare en och en halv :wink:
Vill också rekommendera trikåsjal till nyfödd! Sååå mysigt och inte ett dugg svårt. Jag har min på mig hela dagarna och bara plockar i och ur Vincent när det behövs.

Ringsjal använder jag ibland när jag tex vill amma och samtidigt behöver gå omkring eller så. Men det är lite bökigare att få till, speciellt om man inte är van. Då kommer ringsjalen mer till sin rätt med lite större barn, speciellt barn som precis har börjat gå och som vill upp och ner mycket.

Jag provade en Manduca för ett tag sedan, och blev uppriktigt sagt imponerad över hur skönt det var även med en nyfödd. Barnet sitter stadigt och bra, men ändå nära och det blev förhållandevis mysigt ändå. Den kan du ju också använda länge. Men den var inte fullt lika mysig som en trikåsjal förstås!

Olika sjalar och selar har ofta olika användningsområden, och så handlar det förstås om tycke och smak. De flesta börjar med en trikåsjal för att senare gå över till sele, vävd sjal och ringsjal. Lycka till med dina val!
Jag tyckte tyvärr det var lite bökigt med trikåsjalen då huvudet inte får tillräckligt med stöd. Min största var 1 år och 9 mån och behöver bäras/lyftas/kläs på och av och då behövde jag nåt stadigt. Beco Butterfly/ Manduca i seleväg alt en Kozy (mei tai) skulle jag rekomendera och sen en mysig trikåsjal när du är ensam med bebisen för det är så himla mysigt :loving:
Oj,tack för alla svar och tips :app: Såg att några av er nämnde Manduca...har kikat lite på den.Så den funkar bättre till en pluttis än Ergon?
Ska fundera lite på sjal...men det är kanske svårt att lära sig knyta på egen hand!Men nån nämnde ju att det är dåligt stöd för huvudet,man vill ju få händerna helt fria och inte behöva stödja huvudet... :?
Mamma till 3!! skrev:Ska fundera lite på sjal...men det är kanske svårt att lära sig knyta på egen hand!Men nån nämnde ju att det är dåligt stöd för huvudet,man vill ju få händerna helt fria och inte behöva stödja huvudet... :?
Det går ju att stoppa in huvudet innanför sjalen óch då får bebisen bra huvudstöd. Enda problemet är att vissa barn inte gillar att ha huvudet innanför men oftast går det bra för en kort stund.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?