Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Petra skrev: Jag tycker att detta vi mot dom har blivit lite av att många har sina åsikter, men här blir man uppbackad att testa det hjärtat och förnuftet vill. Hoppas någon håller med mig. :lol:
:iagree:
Jag håller absolut med om det att man blir uppbackad att testa det hjärtat och förnuftet vill! :D :D
Av Agneta H
När jag läste religionssociologi fick jag lära mig att sekt och kyrka är egentligen ungefär samma sak. Det enda som skiljer är att sekt är en liten sammanslutning med färre medlemmar och kyrka har fler medlemmar. Så enligt den defintionen är vi inte en sekt utan en kyrka om vi ser till medlemsantalet. :lol:
Av Agneta H
Ulrika skrev:Helt klart uppfattas man som aningen konstig. Ibland kan jag känna mig så alternativ att jag nästan blir lite trött på mig själv. Jag åt inte upp min egen moderkaka, det gjorde jag inte. Dock bär (mer bar nu tyvärr) jag barnen i sjal, syr barnens kläder, lagar barnmaten själv (de gillade in burkmat när de var små), använder tygblöjor men låter helst barnen vara utan helt, har varken gett barnen välling eller napp, har inte bil, ammar en femåring (och hans lillasyster som jag inte har fött), är lesbisk, feminist, humanist. :blahblah:

Att jargpngen här inne blir lite "vi och dom" här inne kan jag hålla med om, men jag har inget emot det och är inte förvånad. Vi är fortfarande rätt udda och behöver alltför ofta faktiskt försvara oss och våra val. Då är det skönt att få släppa lös ibland. Jag hoppas och tror dock att det vi skriver här för det mesta är rätt tillspetsat. Samtidigt tycker jag det är väldigt tråkigt om en del känner sig illa berörda ibland eller inte vågar skriva vad de vill. Det är inte ok att det ska vara så.

Jag tror dock att det faktiskt är helt ok att flaskmata sina barn även om man hänger här OCH att skriva om det. :D Alla ammar inte jätte länge. Alla har inte kastat ut vagen. När man läser här tror jag att det kan bli som när man läser i ankomstgrupperna på AFF. Där kan det ibland kännas som att alla andra barn kan gå, äter själva, är torra, glada jämt och pratar i stort sett rent i flerordsmeningar medan ens eget barn knappt lärt sig sitta :shock: . Alla svar smälter liksom samman till ett superbarn (och då är det dessutom mammorna som har barn som gjort något nytt framsteg som svarat). När det kommer en tråd är det dom som berörs och känner igen sig som svarar. Alla svarar dock inte och alla känner inte igen sig.

Känner ni att ni vill ta upp ett ämne så gör det. Med tanke på hur många vi är här inne nu så är det rätt osannolikt att någon annan inte skulle känna igen sig. Vi är ju ändå bara männiksor med vanliga människobarn allihopa. :)
Det här med att missonera, varför skulle man inte få det? De som inte är alternativa (om det nu går att dela upp) missonerar ju. Jag har träffat någon som menade att N fick ont i ryggen när han var gnällig i bärsjalen och menat att han behövde ligga i vagnen. Hur ofta hör man inte "Barn behöver gränser". Mina barn har inte fått gränser i den bemärkelsen som åsyftas och ändå hör båda mina äldre till de som funkar bäst socialt i sina sammanhang. Det binder barnen att långtidsamma, samsova och bära dem får man också höra - mina två äldre funkar som sagt bra socialt (lilleman är bara 4 månader så han vet jag inte än).

Jag är ganska säker på att många inte skulle hålla inne med vad de tyckte om de visste att jag ammar min 5-åring eller att 9-åringen samsover "fortfarande". Varför ska jag då behöva vara tyst om vad jag anser?

Tyvärr är det så att de som gör som de flesta gör kan säga vad som helst utan att bli anklagade för att ge andra mammor skuldkänslor. Hör man till de alternativa ska man helst hålla tyst för att inte betraktas som dömande eller skuldbeläggande.

Nu är jag tyvärr ganska feg och för mycket respektfull irl. Jobbar mer på att våga säga att jag gör det jag gör för att jag tror att det är bra.

Sen är det skillnad på att säga att jag tror att något är bra och att säga att alla borde göra så. Det första är inte skuldbeläggande men det andra kan vara.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag upplever ju att det finns många olika åsikter på Sjalbarn, det är intressant att läsa om att en del inte kunde amma sina barn, utan flaskmatar. Att en del barn trivs i vagnen osv. Jag har då varit medlem på mycket mer slutna listor där det var mer vi och dom tyckte jag.

Sen så är det ju sant som Agnetha H säger tycker jag, man måste ju få säga sin åsikt, att man t ex inte gillar 5 minuters metoden. Men det kanske bara säger något om ens eget barn, att på ens eget barn skulle 5 minuters metoden vara bedrövlig, medan den kanske skulle funka på ett annat barn, utan att det skadar barnet.

Sen kan det ju bli inlägg av den lite självgoda typen tycker jag. T ex "Är jag den enda som inte låter mina barn titta på TV?" Då känns det nästan som om man vill uppnå något med det, visa hur pedagogisk och duktig man är, som inte sätter på TVn ibland.

Sen upplever jag att ju äldre Miles blir, desto mer tolerant blir jag mot vagnar. När Miles var liten, var jag så känslig för barnskrik och orkade liksom inte med att folk inte tog upp sina barn ifall de skrek. Nu har jag liksom fått lite distans till bebisar.
Av Alina75
Ulrika skrev:Helt klart uppfattas man som aningen konstig. Ibland kan jag känna mig så alternativ att jag nästan blir lite trött på mig själv.

:lol:

Ulrika skrev:När man läser här tror jag att det kan bli som när man läser i ankomstgrupperna på AFF. Där kan det ibland kännas som att alla andra barn kan gå, äter själva, är torra, glada jämt och pratar i stort sett rent i flerordsmeningar medan ens eget barn knappt lärt sig sitta :shock: . Alla svar smälter liksom samman till ett superbarn (och då är det dessutom mammorna som har barn som gjort något nytt framsteg som svarat). När det kommer en tråd är det dom som berörs och känner igen sig som svarar. Alla svarar dock inte och alla känner inte igen sig.
Ja, det var nog huvudet på spiken.

Jag förstår att ni som "alternativa" (gud vilket uttryck! :D )har behov av ett eget vattenhål där man möter likasinnade i stället för folk med fördomar. Men för mig som är en vanlig heterosexuell torris med en liten tjej i engångsblöjor och Urban Jungle-vagn kan vissa inlägg kännas dömande. Nu handlade ju faktiskt ursprungsinlägget om sjalbärande som "sekt". Vad jag menade med mitt första inlägg var: Är man nyfiken på sjalar och går in och läser här KAN den känslan förstärkas.

Alina
Användarens profilbild
Av Tiz
Helena skrev:Jag upplever ju att det finns många olika åsikter på Sjalbarn, det är intressant att läsa om att en del inte kunde amma sina barn, utan flaskmatar. Att en del barn trivs i vagnen osv. Jag har då varit medlem på mycket mer slutna listor där det var mer vi och dom tyckte jag.

Sen så är det ju sant som Agnetha H säger tycker jag, man måste ju få säga sin åsikt, att man t ex inte gillar 5 minuters metoden. Men det kanske bara säger något om ens eget barn, att på ens eget barn skulle 5 minuters metoden vara bedrövlig, medan den kanske skulle funka på ett annat barn, utan att det skadar barnet.

Sen kan det ju bli inlägg av den lite självgoda typen tycker jag. T ex "Är jag den enda som inte låter mina barn titta på TV?" Då känns det nästan som om man vill uppnå något med det, visa hur pedagogisk och duktig man är, som inte sätter på TVn ibland.
Jag håller med ! Kunde inte ha skrivit bättre ;)
Jag känner inte alls något utanförskap här trots att jag köper Nestlé, använder Liberoblöjor och dessutom ofta tar vagnen ;) Däremot tycker jag att detta är ett mycket trevligt forum att vara på.
Användarens profilbild
Av Helena
Alina75 skrev:
Jag förstår att ni som "alternativa" (gud vilket uttryck! :D )har behov av ett eget vattenhål där man möter likasinnade i stället för folk med fördomar. Men för mig som är en vanlig heterosexuell torris med en liten tjej i engångsblöjor och Urban Jungle-vagn kan vissa inlägg kännas dömande. Nu handlade ju faktiskt ursprungsinlägget om sjalbärande som "sekt". Vad jag menade med mitt första inlägg var: Är man nyfiken på sjalar och går in och läser här KAN den känslan förstärkas.

Alina
Fast om man som ny på Sjalbarn går in och läser främst under "Fakta om bärsjalar och selar" så diskuteras ju inte där precis något alternativt. Snarare är det ju värsta kommersialismen där inne. Jag är ju snarare lite rädd för vår stämpel som köpgalna och besatta av sjaldjävulen än för alternativstämpeln.
Senast redigerad av Helena den mån mar 20, 2006 09:48, redigerad totalt 1 gånger.
Av Agneta H
Alina75 skrev: Jag förstår att ni som "alternativa" (gud vilket uttryck! :D )har behov av ett eget vattenhål där man möter likasinnade i stället för folk med fördomar. Men för mig som är en vanlig heterosexuell torris med en liten tjej i engångsblöjor och Urban Jungle-vagn kan vissa inlägg kännas dömande. Nu handlade ju faktiskt ursprungsinlägget om sjalbärande som "sekt". Vad jag menade med mitt första inlägg var: Är man nyfiken på sjalar och går in och läser här KAN den känslan förstärkas. Alina
Vad tror du man kan göra för att minska den känslan? Jag tänker så att i de flesta föreningar/sammanslutningar/sidor typ denna så blir det en viss "föreningsanda" vilket jag inte tror går att undkomma. Så kanske ansvaret ligger hos den som får känslan också?

Sen är ju ALLA som skriver här med och skapar sidan, så också du och andra som inte ser sig som alternativa. (Själv ser jag inte mig själv som alternativ utan jag tycker de som använder vagnar är mer alternativa ur min synvinkel :lol: ).
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag tycker nog att jag har fått mest positiva kommentarer. Iallafall på stan. Min svärmor däremot tycker att vi är jättekonstiga och förståååår bara inte varför den fina BB-activen såldes så fort.
Användarens profilbild
Av Kotten
Det är väl klart att mycket härinne handlar om sjalar och att vi tycker om dem, sidan heter ju trots allt Sjalbarn, så det kan ju inte komma som en överraskning för någon.

Jag tycker att det är högt till tak här, mycket pepping, folk är modiga och vågar blotta sig och det är oftast ett trevligt debattklimat. Visst kan det dyka upp inlägg som skulle kunna tolkas som självgoda, men det kan ju faktiskt vara så att den människan just då behöver en klapp på axeln/ lite motstånd/ råd, och det behöver inte vara så att hon/han egentligen ser sig själv som superlyckad. Tvärtom.

Jag tycker faktiskt det mesta ligger i läsarens eget öga.

Avlutningsvis vill jag säga att jag tycker om Sjalbarn för att:
- jag läser om saker som andra gör som jag vill prova
- jag läser om saker som andra gör som jag inte vill prova
- många gånger blir jag på gott humör och skrattar högt vid datorn
- det finns så många trevliga hjälpsamma människor att jag blir varm i hjärtat av bara det.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
tinaw skrev:
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:
Jag menar nog egentligen inte tydliga regler rakt av...jag menar nog mer "dagschema-regler-rutin" lite!supernanny-stuk och detta tror jag att jag är ganska ensam om härinne...eller?
Användarens profilbild
Av Lydia
fantasiflicka skrev:
tinaw skrev:
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:
Jag menar nog egentligen inte tydliga regler rakt av...jag menar nog mer "dagschema-regler-rutin" lite!supernanny-stuk och detta tror jag att jag är ganska ensam om härinne...eller?
Jag hade inget "schema" alls för Hanna förut, men när hon var kanske 10 månader (??) så strukturerade vi upp dagen mkt mer, och det har enbart varit positivt för henne :D (någotlunda fasta mattider, läggdags en viss tid ungefär, osv).
Användarens profilbild
Av Key
Kotten!
:iagree:
Jag tycker du uttrycker det jag försökte skriva igår men misslyckades. Tack för det :)

Jag gillar också detta forum skarpt och tror att alla har något att lära mig! Jag blev inspirerad av Bissa här:

Jag kan inte säga att jag är "riktig" AP-förälder. Vi praktiserar inte samsovning som regel, jag har inte ammat (knappt alls), och vi använder vagn en hel del. Men det finns en del inspiration att hämta ur AP, men även ur andra filosofier!

Jag tycker:
:arrow: Att sjalar är toppen och underlättar massor i hemmet, till o från bilen, i "oländig terräng" eller trånga ställen, eller bara för att man vill "resa lätt"
:arrow: Att tygblöjor är mysigt och kanske lite mindre miljöförstörande.
:arrow: Att EC är bra, men vi praktiserar en begränsad variant.

...och sedan är det en del annat som jag har gemensamt med andra här här inne även om det inte alltid finns ett uttalat forum för det :)

Man kan ju "sjala" utan att vara AP och man kan faktiskt vara AP utan att använda sjal...
Användarens profilbild
Av Helena
Men sen är det väl ingen missuppfattning att en del sjalare är väldigt alternativa och det ska de väl få vara då också. De var väl alternativa redan innan de började använda sjal. Och sen finns det ju å andra sidan hemskt alternativa människor som har barnvagn också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?