Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eva S
Hej!
Jag vill sy en mammakjol/-ar, men skulle behöva lite tips. Jag tänkte kombinera måtten från en kjol jag har med ett par mammabyxor med hög mudd. Tänker att detta borde vara rätt enkelt.

Är det någon som har tips på vilken väv man ska ha till mudden? Ofta verkar vanliga muddvävar vara rätt slappa. Man vill ju att det ska fjädra tillbaka och inte bara ge efter. Kan det fungera med trikåtyg? Om någon sytt mammakjolar tidigare är jag tacksam för tips och erfarenheter! Den kjol jag tänkt mig ska vara lite klockad, i ett blankt tyg. Det som kan bli tokigt är att den inte faller fint (men jag hoppas det blir bra av sig själv!). Tänkte göra med hög mudd, men det kanske funkar lika bra med låg mudd (ca 1 dm runt om hela)?

Hälsningar,
Eva Sagerfors
Användarens profilbild
Av elli
Jag tycker S&S har bra "mudd" den fjädrar tillbax, jag har ej sytt mammakläder med den utan bara barnbyxor men med S&S mudd så sitter byxorna uppe de gör dom inte med vanlig.

Lycka till!
Av majo0322
Den billiga fråån Ohlsons funkar rätt bra den också. Ett annat alternativ är att trä in bred resår i mudden. Den hamnar under magen och hjälper till att hålla det nerdret tyget uppe (jättebra om man syr byxor i tung denim, inte lika nödvändigt i tunna tyger). Går att fixa i efterhand, vid behov också ;)
Användarens profilbild
Av He.ma
Jag sydde en mammakjol i "baby manchester" med veck frampå och med bred muddväv upptill + kanal med resår (satte dit resår med knapphål så att det går att reglera) Tycker själv att den är bra i modellen :wink:
Användarens profilbild
Av Eva S
Tänkte jag skulle berätta hur det gick med mitt entusiastiska kjolprojekt...

Jag köpte en vanlig mudd från Ohlsons, den kändes bra, inte slapp. Omkretsen de hade passade mig bra så det var enkelt att knåpa till själva mudd-delen. Till kjolen hade jag nog behövt ett mönster, det var inte så enkelt som jag trodde.

Men jag lärde mig en del om att sy! Sedan gick jag på stan och köpte en fin mammakjol (som jag kan ha även när magen är borta) som jag blev nöjd med.

Men, som sagt, vanliga mudden från Ohlsons verkade fungera :D

/Eva

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?