Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Kom över en hjälmmössa för 5 kr på röda korset idag... men vet inte om det var ull... ska göra
:eld: tricket sen och kolla.
Men skulle vara kul att sticka en. Nån som vet npn sida på nätet som har beskrivning, vill ha en i ull...
Ullfantast som jag är! :lol: :heart:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Hittade visst själv... Nån som stickat efter detta? Sitter den bra? Förstår inte stickförkortningarna så får fråga nån eller läsa på stickskolan nedan... :D

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole ... _index.php

DROPS settet består av: Mössa, halsduk och vantar.
" - Härligt sätt till bebisen. Ömtåliga huvuden, händer och fötter behöver mjuk alpacaull. Gör den i den färg du gillar mest"
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Material: DROPS Alpaca från Garnstudio
100-100-100 (150-150) gr nr 6205, ljusblå

DROPS St och Strumpst nr 2,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 52 v i rätstickning på 10 x 10 cm.

MÖSSA:

Lägg upp 33-38-42 (46-50) m på st 2,5.
Sticka rätst samtidigt som det ökas 1 m i höger sida och minskas 1 m i vänster sida
så här:
varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm. varv 2 (= avigsidan): Sticka rm (omslaget stickas vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre).
Upprepa dessa 2 v tills arb mäter 5½-6-6½ (7-8) cm. Sedan avm 1 m i höger sida och ökas 1 m i vänster sida så här:

Rätsidan: 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka till det återstår 2 m, gör 1 omslag, sticka 2 rm.

Avigsidan: Sticka rm (omslaget stickas vridet räta).
Upprepa dessa 2 v tills det är stickat ytterligare 5½-6-6½ (7-8) cm. Fortsätt nu att öka 1 m i höger sida på vart 4:e v och avm 1 m i vänster sida på vartannat v tills arb mäter 15½-16½-17½ (18-19) cm från uppläggningskanten. Sätt en märktråd i varje sida på arb.

Fortsätt så här: avm 1 m i höger sida på vart 4:e v och öka 1 m i vänster sida på vartannat v tills arb mäter 20-21-22 (22-22) cm. Nu avm 1 m i vänster sida på vartannat v och ökas 1 m i höger sida på vartannat v tills arb mäter 25½ -27-28½ (29-30) cm. Nu avm 1 m i höger sida på vartannat v och ökas 1 m i vänster sida på vartannat v till färdigt mått = 31-33-35 (36-38) cm. Maska av.

Montering: Bakhuvudet på mössan = den sidan av arb som har 2 hela spetsar och 2 halva spetsar. Den mittersta av de 3 hela spetsarna i motsatt sida av arb (= den rundaste spetsen) går ner i pannan fram.
Sy ihop mössans kant i kant med små stygn så här: sy ihop på bakhuvudet genom att sy första halva spetsen ihop med första halvan av första hela spetsen. Sedan sys andra halvan av första hela spetsen ihop med första halvan av andra hela spetsen. Sedan andra halvan av andra hela spetsen ihop med den sista halva spetsen. Till sist sys mössan ihop mitt bak.

Knytband: Lägg upp 4 m på st 2,5.
Sticka Tubstickning – se förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 16-18-20 (22-24) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets i varje sida.
Användarens profilbild
Av tweed
En hjälm stickas tydligen så att man maskar av i ena sidan och ökar i den andra så att formen blir som zickzack där den ena spetsen blir snibben i pannan. Kan ju vara bra att veta om man tycker att det ser knasigt ut när man har stickat ett tag
Användarens profilbild
Av Björklöv
Jag har stickat, få se nu, tre mössor av det mönstret. Tycker de sitter jättebra!
Det är svårt att läsa ett mönster sådär bara tycker jag. Då låter t o m detta mycket enkla mönster svårt....
Kör hårt - det kommer att gå jättebra :tumup:
Användarens profilbild
Av Helma
Jag har stickat många mössor enligt det mönstret och det är mycket enklare än vad man tror. Läs ordentligt första gångerna bara så kan du det utantill snart :wink: Lycka till!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har stickat två hjälmmössor efter ett Dropsmönster (det var för Alpaca, så det kan vara det du redan hittat, det var nog ett set när jag tänker efter) och den var lättstickad och bra.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Dorotea skrev:Hjälmmössor är roliga och enkla att sticka! :D Det blir som en zickzack-remsa som man syr ihop mitt bak och uppepå huvudet. Väldigt smart. :tumsup: Jag har råkat göra ett par stycken till bebin i magen... :oops: men jag är också väldigt sugen på att sticka en till mig själv. Skulle det se fånigt ut? :hmm:
Nej, det tror jag inte. Jag ska sticka en till mig själv, de är grymt sköna!
Bild
Användarens profilbild
Av Jolin
Har också stickat flera mössor från det mönstret i alpaca och en i deras bomullsgarn, det blir jättabra och är enkelt.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
får se till att snabbt sticka klart ullbyxorna så stickorna blir lediga.. :)
Av Umma
Jag har stickat en nu i vuxenstorlek! Sitter jätteskönt :iagree: men jag ser helt galen ut...Som en jätte :tutte: !
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?