Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av rubygirl
Köpte en Manduca igår efter att ha läst alla fantastiska omdömen, bl a här på sajten.

När jag fick prova den i butiken tyckte jag att den satt riktigt skönt. Hon som sålde den hjälpte ju till med alla inställningar. Sedan var det ju inte så att jag gick omkring en massa i den, men den kändes som sagt tillräckligt skön just då (med min bebis i, dessutom) för att jag skulle känna att den var värd att köpas.

Väl hemma, med ett nytt exemplar, försökte jag få till det på samma sätt. Men jag fattar inte. Hur jag än gör får jag ont i axlarna. Det känns som att jag bär med dem och att höftbältet inte ger någon avlastning alls. Jag har provat med axelbanden både "som vanligt" och i kors. (Än så länge har jag inte testat rygg, men det vill jag inte just nu, jag vill ha bebisen på magen.) Jag blir bara trött och öm. Har testat att dra åt och släppa de olika remmarna och spännena men vet liksom inte hur jag ska tänka där, och instruktionshäftet ger ingen hjälp. Idag på stan fick jag byta till ringsjalen, till och med efter ett par timmar var den rena drömmen jämfört med Manducan.

Enda positiva var att lillen (4,5 mån) trivdes bra i den och sov som en stock.

Vad ska jag göra? Finns det mer info om de olika inställningarna? Tacksam för råd! Är hyfsat lång (174 cm), rätt slank och finlemmad men med tämligen breda axlar. Ganska lång överkropp.
Användarens profilbild
Av Din mamma
Hmmm, det var en svår nöt att knäcka. Jag tycker att det brukar kännas lättare att bära om axelbanden är ordentligt åtdragna. Spännet som går mellan axelbanden (mellan skulderbladen) kanske sitter för löst? Sitter avbärarbältet för löst månne?

Förresten, du tror inte att du skulle kunna få hjälp i affären där du var? Annars finns det ju många snälla sjalare i Stockholmstrakten, du kanske kan gå på sjalträff? Ge inte upp! Manducan är jätteskön när man får till det rätt.
Användarens profilbild
Av glis
Jag bär bara på ryggen men i gengäld en riktig klump... jag blir bara trött om jag spankulerar, inte om jag går som folk.

När jag skulle sätta på manducan i helgen kändes den jätteskum och jag blev orolig som 17, men det visade sig att blixlåset fortfarande var stängt efter att Kvarnvik provat den med sin 5-månaderstös i fredags. Det är inte en sådan bagatell?

Annars har jag inte så mycket att komma med, när jag bär på ryggen känns det inte som om det är så himla noga med inställningarna, det kan liksom inte bli så fel. Jag är 170 och ganska grovbygd.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av rubygirl
Tack för input. Har bara burit med stängd dragkedja, testade att öppna den men då såg inte lillen någonting och blev jättearg. Känns inte heller som att spännet i nacken eller bältet är för lösa, men jag kan ha fel.

Testade också en Connecta när jag var därute, gillade den och den var klart enklare och tog dessutom mindre plats. Börja undra om jag valde fel ... men jag testar lite mer imorgon.

Någon Manducabärare som vill bli bjuden på en fika i Stockholms innerstad, mot att jag får lite hjälp? Vill helst slippa åka tillbaka till affären, då det tar ett bra tag att ta sig ut dit från där jag bor, blir liksom ett projekt som tar hela eftermiddagen och jag har bara en eftermiddag i veckan då jag slipper hämta på dagis.
Användarens profilbild
Av tweed
Sitter höftbältet på höftkammen? Det ska vila precis där bäckenet sticker ut på framsidan. Om det sitter bra där så ska det knappt kännas på axlarna. Om jag ska bära på mage vill jag ha axelremmarna i kors för att det ska kännas bra
Av Systeryster
Jag hade samma problem som du tills jag satte höftbältet lite högre upp på magen, lite ovanför höften. Känns ingenting på axlarna då! Vet inte om det är meningen, men det blev bra iaf! Alltmedan N växer så kan jag sänka höftbältet. Detta har fungerat för mig! :D

Bor förresten i Stockholm men i västerort så det är en bit till stan, var bor du?
Användarens profilbild
Av rubygirl
Hm, två olika bud – bältet på höftbenet (vilket jag tyckte att jag hade igår) och bältet mer på magen. Ska testa det sistnämnda när lillen vaknar.

Hur gör ni, bär ni oftast under eller ovanpå jackan nu när det är kyligt? Tycker att den känns lite otymplig under kläderna. Bär man i kors får man nästan puckelrygg. Samtidigt vill man kunna ta av sig jackan när man kommer in.

Usch, jag som ville bli lika kär i min Manduca som jag är i ringsjalen.

Systeryster: Bor i innerstan, men har föräldrarna i Bromma så jag skulle kunna kombinera en fika därute med besök hos dem någon eftermiddag. Ska dock först se om det går att lösa på egen hand.
Användarens profilbild
Av rubygirl
Hurra! :D Provade att ha höftbältet lite högre upp, ungefär som kvarnvik skrev, och vilken skillnad! Mycket, mycket skönare. Nu känns det som att jag bär med höfterna och inte med axlarna. Tack!

Tycker det är lite meckigt att ta på selen men övning ger nog färdighet. En fråga - är det verkligen okej att ryggspännet sitter ganska högt upp, dvs strax under "nackknölen"? Idag hade jag spännet längre ned, behövde dock makens hjälp att knäppa. Känns konstigt att ha det högre upp bara för att kunna nå, ger det bra avlastning ändå?
Av Systeryster
Jag har ett bärskydd som jag använder nu när det blivit kallt. Eftersom jag är varm av mig fungerar det inte att ha tjocka kläder under selen. Bärskyddet är en väldans praktisk lösning! :D (Jag har köpt det i butiken som du antagligen köpte Manducan i!)

Jag prövade Manducan ikväll och jag bär inte helt på magen nu utan ungefär som Kvarnvik beskriver. Kul att det fungerar för dig! Jag hade lite svårt att vänja mig vid Manducan i början men nu börjar jag få in snitsen och trivs med den. Ska jag gå långt använder jag dock sjal som jag tycker avlastar bättre.

Jag har banden i kors på ryggen, så jag använder inte spännet då.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?