Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sjaltokan
Antag att du bara får äga en sele (och hur många sjalar du vill) vilken skulle det bli?

Argumentera gärna runt för- & nackdelar på de du provat och älskat/ratat..

Eller jag kanske inte är en selmänniska men Ergo, Patapum, Manduca och nu Beco butterfly har snart passerat detta hem. Ergon har fått stanna för att det är "minst" dålig.. men finns det någon som är bättre??
jag skulle välja angelpacken, den är min favorit. jag gillar att den inte är så tjockt vadderad och så är den hög i ryggen. plus snygg.

för mig är det inte så viktigt att selen går att använda från nyfödd för jag bär helst i trikåsjal då.

vad är det du gillar/ogillar med de olika du har provat?
Köpe-sele ?????? Då blir det en Manduca isf :app:
Ergo organic! I :heart: Ergo. Jag var lite otrogen med Beco butterfly ett tag och så har jag provat Manduca. Jag har kommit fram till att Ergo passar mig bäst av selarna. Den avlastar helt fantastiskt bra och både jag och mannen kan bära med den, bära både stor och liten.
Beco 4th. Gillar den bättre än Angelpacken, mycket pga kortare vaddering och bredare midjespänne. Patapumen är också ok, men för kort i ryggen. Alpinon är också lite kort i ryggen men den har bra spännen. Manducan har jag inte hinnit bära i så mycket än så jag ska väl inte uttala mig om den, men den känns helt ok och kan kanske konkurrera med 4th. Sutemin hade för breda axelband men var bra att bära på magen med, gillade den inte på ryggen. Beco Butterfly har jag bara provat en gång och den kändes bökig att ställa in men var ok att bära med, kändes lite instängd bara på nåt vis. :blahblah:
diddeldi skrev:jag skulle välja angelpacken, den är min favorit. jag gillar att den inte är så tjockt vadderad och så är den hög i ryggen. plus snygg.

för mig är det inte så viktigt att selen går att använda från nyfödd för jag bär helst i trikåsjal då.

En liten följdfråga. Är angelpacken högre i ryggen än Butterfly och Manducan?

Jag gillar både Manducan och Becon, men Butterflyen är för kort i ryggen och huvudstödet fungerar inte så bra. Manducan är skön och så, och där fungerar ju huvudstödet lite bättre också. Jag tycker att Manducan och Butterflyen är ungefär lika sköna att bära i, men bäst är sjalarna!
Lindiwe skrev:
diddeldi skrev:jag skulle välja angelpacken, den är min favorit. jag gillar att den inte är så tjockt vadderad och så är den hög i ryggen. plus snygg.

En liten följdfråga. Är angelpacken högre i ryggen än Butterfly och Manducan?

Jag gillar både Manducan och Becon, men Butterflyen är för kort i ryggen och huvudstödet fungerar inte så bra. Manducan är skön och så, och där fungerar ju huvudstödet lite bättre också. Jag tycker att Manducan och Butterflyen är ungefär lika sköna att bära i, men bäst är sjalarna!
ja angelpack är högst, du kan se en jämförelse här http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php :D
Jag har bara prövat två (tre med BabyBjörn, ifs men den känns inte sååå aktuell i den här diskussionen :fnissa: )
och det är Ergo NG och Beco 4th.

:hmm:

Vinnare måste bli Ergo faktiskt. Becon är underbar, men nu börjar det bli tungt att bära Oliver i den längre tid. Så inte med Ergon, så den vinner på längre komfortabel bärperiod.
Men Becon är snyggare. Fast Ergon är ekologisk. 8)
Jag har precis bytt från Manduca till Beco butterfly och jag måste säga att jag är sjukt nöjd! Mina favoritgrejer med selen är att man om man bär barnet under jacka kan ta ut barnet utan att behöva ta av sig jackan (när man sitter på bussen och Sigvard inte vill sitta i selen är det guld värt) och att man kan ta på sig selen medan man håller i barnet (det kunde man inte med manducan = barn som skriker för att man måste lägga det ner).

Sedan tycker jag att den avlastar bättre, är snyggare och skitsmidig att byta bärare med. Bara att ta av sig och sätta den på pappan med barnet i = :tumsup:
Av sjaltokan

Just nu testar jag Beco butterfly men jag tyckte det var knöligt att jag måste sätta på barnet i selen innan jag svingar på ryggen. Till sonen är det toppen men till dottern blev det bara skitbökigt.. Trodde den skulle gå att använda både ock liksom. Det jag gillade var midjebältet som gick att spänna från två håll, samt att den var bekvämare att bära med än Ergon. Samt att det gick att justera hur tight barnet satt mot kroppen.

Ergon är okej men jag tycker axelbanden klämmer lite under armarna, det är svårt att få ner barnet ordentligt i selen och när man "studsar" ner barnet åker midjebältet upp från höften. Samt att ryggstödet är i kortaste laget och dottern lätt hamnar långt ut från mig i och med det.

Manducan blev jag inte heller klok på tyckte babyinsatsen satt i vägen inne i selen, och den gick inte att använda till sonen när han var typ 4 månader för då var han för stor för den. Sen var det lite för många spännen vid axelbanden, tyckte den var svår att dra åt.

Patapumen minns jag inte riktigt (den fick flytta för typ 2 år sedan) men tror det var att den kändes för liten för dottern i ryggen.

:iagree:
Räcker för mig att säga. diddeldi har redan sagt allt jag tänkte säga. Angelpacken är helt klart den bästa selen.
Jag har haft en patapum, beco 4th gen och en butterfly. Bäst är butterflyn, utan att tveka.
Men mest optimal har nog min hemmasydda hybrid varit. Midjebalte och utbredbara axelband. Den har jag orkat bära i timtal med.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?