Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Halloj!

Nu tänkte jag försöka mig på att sy en mei tai. Har inte sytt sen högstadiet. Hmmm lääänge sen. Vad behöver jag tänka på när det gäller tygval och mått? Ska man ha stoppning? Var i såna fall? Vet inte vilken av beskrivningarna jag ska följa av de två som finns på forumet...Fördelar, nackdelar??? Nåt mer jag behöver tänka på. OBS har inte en använt en mei tai.......
Jag har sytt enligt Knyttet och Ks beskrivning, mestadels, och lite efter eget huvud. Mina är lätt elastiska, den första sydd i Lenda från IKEA. Med stora killen blir det lätt elastiska lite svajigt men med lilla killen går det bra. Mitt tips för första MT är att INTE göra en vändbar eftersom det är mer än dubbelt så omständligt att få två sidor snygga på samma gång, samt att inte ha för många lager tyg ifall du inte har en väldigt bra symaskin eller själv är väldigt van vid att sy.

Sist men inte minst så behöver du jeansnålar. Vanliga bryts där du, trots smarta val, får många lager tyg.
Jag använder nästan bara meitai numera och den jag har är i grunden en Knyttet & K men lite större eftersom jag har en ganska stor pojke.
Gör den enkel i lätt töjbart tyg, Ikeas Lenda är jättebra och billigt och för mig funkar det utmärkt fortfarande (han väger väl ca 14 kg numera).
Panelen kan man ju ta i något roligare tyg, det går inte åt så mycket så det blir inte så dyrt.
Jag har ingen vaddering i ryggdelen men i ca 60-70 cm av midjebandet och det är skönt. Långa band är bra om du vill kunna variera knytningen men det gör också att det blir svårare att ta på den ute utan att blöta ner banden. Mät på dig själv och utgå från det.
Lycka till, du kommer inte att ångra dig, och gör du det ändå går det ju alltid att sälja den till någon som inte kan sy själv :)

Såhär ser min ut
Bild
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?