Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sabe
Min bror ska ha barn i början av nästa år. Jag tror inte att han tänkt så mycket på det här med att bära, men tror absolut att både han och flickvännen skulle kunna vara öppna för idén. Jag skulle gärna vilja ge dem något att bära i present, men vet inte riktigt vad. Själv kom jag aldrig in på det där med trikåsjal.

Jag upptäckte bärandet först när vi skaffade bärselen då hon var runt 1 år. När dottern var nyfödd hade jag en ringsjal som jag inte lyckades komma överens med. Jag har inte råd att köpa något dyrt till min bror utan antingen ska jag sy något eller köpa begagnat (tänker väl också att om de inte fastnar för det så känns det dumt att ha köpt något jättedyrt). Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på.

Mina idéer är följande:

Trikåsjal att sy eller köpa begagnat:
Frågan är hur pass svårt är det att sy själv och tjänar man så mycket på det?

Ringsjal Jag har sytt en ringsjal i viskos av en vanlig sjal. Det känns som att den kanske skulle funka bra på en nyfödd, men ändå trots allt jag vill ju att de ska få en bra start och min erfarenhet säger mig att det inte är något bra val.

Sy en sele Jag är inte jättebra på att sy men om jag får lite tid på mig kanske jag skulle kunna sy en sele med vår Manduca som mall. Fördelen är att det känns lite mer lättillgängligt med sele (och jag tycker att det skulle vara lite roligt att sy och designa). Nackdelen är att om det kanske blir svårare att sy om det ska passa en nyfödd.

Så nu är frågan vad tror ni som har lite mer vana att bära nyfödda vilken idé är bäst?
Användarens profilbild
Av willywonka
begagnad trikåsjal!!! övertala resten av afmljen att vara med, det gjorde jag när min bror fick en ergo nyligen :tumup: så kan du sy en MT sen...
Användarens profilbild
Av Myrten
Min kompis hittade ett billigt trikåtyg som hon köpte och delade på längden då det var mer än dubbelt så brett mot hur hon ville ha det. Sedan sydde hon ihop de två längderna och vips hade hon en jättefin sjal som nästan inte kostade någonting. Och ingen annan har en likadan!
Användarens profilbild
Av Din mamma
Myrten skrev:Min kompis hittade ett billigt trikåtyg som hon köpte och delade på längden då det var mer än dubbelt så brett mot hur hon ville ha det. Sedan sydde hon ihop de två längderna och vips hade hon en jättefin sjal som nästan inte kostade någonting. Och ingen annan har en likadan!
Då kan man kanske sy in en panel av nått fint tyg på mitten där man skarvar också!
Av doc
Jag skulle ge en trikåsjal, antingen en begagnad eller en hemsydd variant. Skulle kolla tyg och jämföra priserna med en begagnad trikåsjal.
Användarens profilbild
Av sabe
Yo Mama skrev:
Myrten skrev:Min kompis hittade ett billigt trikåtyg som hon köpte och delade på längden då det var mer än dubbelt så brett mot hur hon ville ha det. Sedan sydde hon ihop de två längderna och vips hade hon en jättefin sjal som nästan inte kostade någonting. Och ingen annan har en likadan!
Då kan man kanske sy in en panel av nått fint tyg på mitten där man skarvar också!
Ja den idén låter trevlig det är ju kul att göra något personligt och panelsjal verkar ju fint. Ska kolla upp lite vad tyger kostar och se vad det kostar i jämförelse med att köpa begagnat.
Användarens profilbild
Av sabe
willywonka skrev:begagnad trikåsjal!!! övertala resten av afmljen att vara med, det gjorde jag när min bror fick en ergo nyligen :tumup: så kan du sy en MT sen...
Ja att slå sig ihop kan vara en bra idé ska fundera lite kanske kan bli aktuellt lite senare :)

Nej någon MT har jag inte tänkt sy. Jag jobbar lite på att komma överens med den vi har. Dottern ber att få prova den ibland och vi testar lite men riktigt bra har vi inte fått till det ännu. Min uppfattning vad det gäller MT är att det är svårt att knyta och att det var ännu svårare när dottern var runt 4 månader (då jag köpte den). Hur svårt skulle det inte va att knyta en nyfödd i en sådan? Eftersom jag inte riktigt fått till det har jag inga idéer om hur jag skulle sy en bra MT. Till skillnad från ringsjal som faktiskt både dottern och jag började gilla efter ett tag så har vi inte kommit så långt med MT och den får bo kvar för att den är så snygg :)
Användarens profilbild
Av petraokalle
Yo Mama skrev:
Jag har också tänkt mig att sy en trikåsjal och detta med panel var ju lysande (för om man skarvar behöver man ju bara köpa ca 2,5 m trikåtyg istället för 5 m - fast å andra sidan blir det ju bara en sjal av det hela...)
Ni som har trikåsjal med panel; är paneltyget också i trikå eller kan man ta vilken tygsort som helst?
Användarens profilbild
Av petraokalle
ts. förlåt att jag lånade din tråd :rodna:
Användarens profilbild
Av sabe
petraokalle skrev:
Yo Mama skrev:
Jag har också tänkt mig att sy en trikåsjal och detta med panel var ju lysande (för om man skarvar behöver man ju bara köpa ca 2,5 m trikåtyg istället för 5 m - fast å andra sidan blir det ju bara en sjal av det hela...)
Ni som har trikåsjal med panel; är paneltyget också i trikå eller kan man ta vilken tygsort som helst?
Jo det var precis det jag också funderat över :hmm: Är det någon som vet?
Användarens profilbild
Av zero.sara
Röstar också på en mysig trikåsjal. :D

Många paneler på trikåsjalarna brukar väl vara vävda tex marimekko, moby D. Fleece verkar också funka bra.

Grattis till att du blir faster och M får en kusin :)
Användarens profilbild
Av sabe
zero.sara skrev:Röstar också på en mysig trikåsjal. :D

Många paneler på trikåsjalarna brukar väl vara vävda tex marimekko, moby D. Fleece verkar också funka bra.

Grattis till att du blir faster och M får en kusin :)
Jag har bestämt mig för att försöka fixa en trikåsjal på ett eller annat sätt :)
Jag tycker att det ska bli jätteroligt att hon får en kusin på min sida också :D
Så tror jag att det finns en chans också att de tycker att det är mysigt att bära inte en chans att jag skulle påverka svägerskan till något sådant ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?