Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag vill virka eller sticka en sjal i detta http://www.garnaffaren.se/default.aspx? ... RN&id=1241 eller detta http://www.garnaffaren.se/default.aspx? ... ARN&id=679

Jag vill ha en ganska luftig sjal typ som Denna

Bild
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 25&lang=se

Dessa fastnade jag också för, men den ovan är favoriten
Bild
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se

Bild
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 13&lang=se

Bild
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se

Är det helt orimliga tankar? Hur mycket garn behöver jag?
Klart man kan använda vilket garn man vill! :heart: ECO, babyullen är underbar!!!! Väljer man ett mönster som är avsett för ett annat garn så är det lättast om man väljer ett som har samma tjocklek. Då behöver man inte justera så mycket i själva mönstret. Det man gör annars är att man får sticka sig en liten provlapp och se hur många maskor och varv som motsvarar 1x1 dm förslagsvis. Sedan får man ändra i mönstret om det behövs. Eller byta stickstorlek. När det gäller de där sjalarna som skall vara luftiga gäller ju att man använder kraftiga stickor till tunt garn. Hur mycket garn man behöver? Vet inte, löplängden kan ge lite info om du jämför med garnet i mönstret... Babyullen är nog lite för kraftig för att få en riktigt skir sjal tror jag. Jag stickade en sjal till min dotter i ecobabyullen med en tråd entrådigt ullgarn i också på stickor 5 och då behövdes nästan 4 nystan á 25 g. Inte så drygt...Och den blev inte så luftig som jag hade tänkt heller. Men det blir ju aldrig som man tror :wink: !
Umma skrev:Klart man kan använda vilket garn man vill! :heart: ECO, babyullen är underbar!!!! Väljer man ett mönster som är avsett för ett annat garn så är det lättast om man väljer ett som har samma tjocklek. Då behöver man inte justera så mycket i själva mönstret. Det man gör annars är att man får sticka sig en liten provlapp och se hur många maskor och varv som motsvarar 1x1 dm förslagsvis. Sedan får man ändra i mönstret om det behövs. Eller byta stickstorlek. När det gäller de där sjalarna som skall vara luftiga gäller ju att man använder kraftiga stickor till tunt garn. Hur mycket garn man behöver? Vet inte, löplängden kan ge lite info om du jämför med garnet i mönstret... Babyullen är nog lite för kraftig för att få en riktigt skir sjal tror jag. Jag stickade en sjal till min dotter i ecobabyullen med en tråd entrådigt ullgarn i också på stickor 5 och då behövdes nästan 4 nystan á 25 g. Inte så drygt...Och den blev inte så luftig som jag hade tänkt heller. Men det blir ju aldrig som man tror :wink: !
Jag kände på den i butik idag och föll handlöst :heart:

Sjalen behöver inte bli så skir, jag vill mest att den inte ska vara så tät för då blir den nog för varmt och jag vill kunna använda den både som halsduk och att lägga över axlarna om det är kallt.
Jag tror att det kan bli superfint att sticka en luftig sjal i babyullen! Jag skulle inte ta det andra garnet dock, det blir för tjockt...
Jag har själv stickat en sjal i "strumpgarn" och den blev jättefin! Följde ett mönster som egentligen inte alls var tänkt för det garnet med de stickorna, men jag stickade på och avslutade när jag tyckte sjalen blivit så stor som jag ville ha den!
Just det ja!
Hur mycket garn som går åt vet jag inte, men det brukar de i garnaffären vara haj på att räkna ut :) Och köpt hellre för mycket, för det flesta garnaffärerna köper tillbaka garnnystan som inte är påbörjade (men fråga innan!!!)
marlene skrev:
Foxan skrev:Alla ser hyfsat enkla ut, ta den du gillar mest :)
Det står i beskrivningarna hur mycket garn man behöver till varje modell.
Jag undrar väl mest om jag överhuvudtaget kan använda det garn jag vill, det jag länkar till i TS...
Typiskt, det viktigaste jag har missat :(

Din favoritsjal (nr 1) går att sticka med den tjocka garnet, du kommer behöva 100g. Jag har en känsla att det blir lite styvare om man stickar detta mönster med ull, dock :? Ta riktigt tjock virknål vet jag, stl 7-8.

Det tunna garnet passar bättre till andra modeller, håller med tjejerna :) Men, det är svårt att säga hur mycket garn du behöver, eftersom det går inte att jämföra luddiga Vivaldi men vanligt ullgarn. Man måste sticka 10x10 cm mönster för att räkna ut antal maskor med nya garnet. Sorry :?
Jag tycker att du ska tänka på att din favoritsjal är stickad med ett bandgarn, om du stickar med ett vanligt garn kommer det att bli mycket luftigare än sjalen på bilden, och kanske inte heller samma stadga i mönstret..
Foxan skrev:
Din favoritsjal (nr 1) går att sticka med den tjocka garnet, du kommer behöva 100g. Jag har en känsla att det blir lite styvare om man stickar detta mönster med ull, dock :? Ta riktigt tjock virknål vet jag, stl 7-8.
100g lär nog inte räcka. Det är mycket mindre garn (längdmässigt) i tjockt garn.
Senast redigerad av exiteme den tis okt 21, 2008 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
Kollade igenom de andra också, den andra sjalen är stickad i Vienna, det är ett tjockare mohairgarn så det kan du byta ut mot ecoullen. Den tredje sjalen är stickad i CottonViscose, och det är också utbytbart. Den sista som är stickad i Vivaldi måste du räkna om, Vivaldi är ju väldigt tunt.

Om jag var du skulle jag alltså hålla mig till bandgarn till den första sjalen, men byta ut garnet i den andra el tredje, och sticka den sista sjalen i ett tunt mohairgarn. Vivaldi gillar jag inte, det är för strävt, det finns många andra mjukare och finare mohairgarn.
Lycka till!
Ebboba skrev:Kollade igenom de andra också, den andra sjalen är stickad i Vienna, det är ett tjockare mohairgarn så det kan du byta ut mot ecoullen. Den tredje sjalen är stickad i CottonViscose, och det är också utbytbart. Den sista som är stickad i Vivaldi måste du räkna om, Vivaldi är ju väldigt tunt.

Om jag var du skulle jag alltså hålla mig till bandgarn till den första sjalen, men byta ut garnet i den andra el tredje, och sticka den sista sjalen i ett tunt mohairgarn. Vivaldi gillar jag inte, det är för strävt, det finns många andra mjukare och finare mohairgarn.
Lycka till!
Den andra känns helt ok om det bara är att byta garnet rakt av, den var 2a på min lista :D
marlene skrev:
Den andra känns helt ok om det bara är att byta garnet rakt av, den var 2a på min lista :D
Ja, det borde gå bra. Den är ju stickad på stickor nr 15 och rätstickad, så det ska inte vara några problem. Jag tror att den kommer bli snygg, mysig och luftig.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?