Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Någon som gjort det? De pratade om handarbetstrenden på radion när jag åkte bil idag och då blev jag så sugen på att sticka en overall till David. En brun i oluddigt garn. Kanske med någon gul rand. Och så luva. Och dragkejda fram. Var kan man hitta ett sånt mönster? Jag kan inte sticka egentligen, tror ni det är svårt? :hmm:
Användarens profilbild
Av jag71
Jag kan sticka men det tar så lång tid så jag har lejt bort stickningen till en stickgalning. Resultatet blev så här
Bild

Den som Skrutt har är inte en overall utan byxa och jacka. Det tog stickgalningen mindre än en vecka att göra den och då hade hon mönstret till overallerna att gå efter. Den skulle ju vara likadan som hans systrar. :D
Av Ponyo
Jag är en sk stickgalning, och jag tror inte att en overall är svår rent tekniskt.
Men det kommer nog ta lite tid. Kanske inte ett idealt nybörjarprojekt. Kanske mest för att man oftast inte stickar så fort i början och det finns risk att barnet hinner växa ur overallen innan den är klar
Åh ,vad fina. Nåt sånt skulle jag vilja göra. Fast kanske bara helt "slät"stickat (du hör jag kan inte ens terminologin :oops:).
Bubbi skrev:Jag är en sk stickgalning, och jag tror inte att en overall är svår rent tekniskt.
Men det kommer nog ta lite tid. Kanske inte ett idealt nybörjarprojekt. Kanske mest för att man oftast inte stickar så fort i början och det finns risk att barnet hinner växa ur overallen innan den är klar
Ja, det förstås :roll: Men om man satsar på något till våren kanske det hinner bli klart? Hur svårt är det att sticka på fri hand, utan mönster. Kan man göra tex 4 mönsterbitar i papper (som när man syr) som man sedan anpassar stickningen efter allteftersom, eller ska man helst ha ett färdigt mönster?
Av Ponyo
Jag skulle nog följa ett mönster första gången om jag var du.
Men det är inte alls omöjligt att skippa mönster och sticka efter en utklippt förlaga. Men då gäller det att du tar reda på hur man gör minskningar och ökningar själv.

Du kan inte göra en från drops?
Dessa är gjorda i rätstickning, och de går lite fortare än slätstickning.
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 26&lang=se
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har stickat en overall i strl 0-3 månader, det var jättekul och inte svårt, men den var med knappar, och nog lite för löst stickad egentligen. Rätstickad.
Användarens profilbild
Av Foxan
Sara med alla barnen skrev:Någon som gjort det? De pratade om handarbetstrenden på radion när jag åkte bil idag och då blev jag så sugen på att sticka en overall till David. En brun i oluddigt garn. Kanske med någon gul rand. Och så luva. Och dragkejda fram. Var kan man hitta ett sånt mönster? Jag kan inte sticka egentligen, tror ni det är svårt? :hmm:
Här: http://www.grunnebogarn.se/oevriga-moenster-c-38.html
finns det flera mönster på overall, alla med bra beskrivningar (kostar 25 kr dock :().
hm, det låter svårt i beskrivningarna... tack för länkar och tips, jag ska fundera lite :D
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?