Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av katha
Det är ju en djungel av sjalar! :D
Vilka sjalar är diagonalvävda och vilka är inte det? Diagonalvävd betyder? Att den är mer stretchig eller? :hmm:
Skillnaden på de olika stora märkena är??!!? :lol:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Kolla in under recensioner så reder det nog ut sig lite :wink:
Användarens profilbild
Av hcvc
Gissar att du ändå vill ha någon form av svar här, även om det finns recensioner? De diagonalvävda ger en stretchighet diagonalt i tyget, men är stumt på bredden och längden. Till skillnad mot de tuskaftsvävda, som är (vävda) som ett lakan och stumt i alla riktningarna. De tuskaftsvävda är generellt mycket tunnare = svalare, men ger kanske inte samma avlastning? De jaquardvävda är väldigt lika de kypertvävda i sina egenskaper, men tekniken möjliggör andra typer av mönster.

Exempel (men det finns många, många fler...):
Sjalar vävda i korskypert: Storchenwiege, Didymos randiga sjalar, Hoppediz, Easycare, BB-slen, Eco-Wrap, Amazonas Carry sling
Jaquardvävda: Några av Didymos ex Wellen, Ellips, Zara, Bebina stjärntecken
Tuskaft: EllaRoo, Baby Bali Breeze, Calin Bleu gauze, Amazonas Antigua

Skillnaderna mellan olika märken kan vara stora, även om sjalarna är vävda med samma teknik. Kan variera i stretchighet, tjocklek, strävhet, fållar, ändar, pris, bredd, vilka längder som finns etc. Är nog nästan lättare om du funderar ut vilka egenskaper som är viktigast för dig och vilken sjal som är finast av dem som verkar uppfylla kraven...
Användarens profilbild
Av katha
Tusen tack!
Det var just det svaret jag ville ha! :vågen:
Men det tredje alternativet då didys wellen, hur är den då?
Nu fattar jag äntligen, tack,tack,tack,tack. :urule:
Användarens profilbild
Av hcvc
katha skrev: didys wellen, hur är den då?
Den är jaquardvävd. Alltså rätt lik en korskypertvävd i egenskaperna (men här kanske många inte alls håller med mig?), men lite "roligare" mönster. Är lite tunnare än ex randig Didy, Hoppe, Stork, så den känns märkbart svalare. Vad man tycker om Wellen varierar ju som med allt annat... Jag köpte en ny Wellen Granat som var väldigt vacker men "elak". Insåg att jag aldrig skulle orka gå in den och sålde den vidare, men köparen var nöjd direkt, så smaken är ju återigen delad. Man är ju olika kinkig/ vek. Väl ingosad kan det nog vara en toppensjal? Vet inte om jag förstod frågan rätt och det var svar på det du undrade?
Användarens profilbild
Av zero.sara
Älskar min wellen :)
Användarens profilbild
Av hcvc
katha skrev:Det var ett alldeles fööör perfekt svar! :)
Jasså nu måste du köpa en Wellen alltså... :twisted:

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?