Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har lite grejer jag tänkt färga, men är lite skraj för att färga i tvättstugan. Jag har färgat flera gånger hemma hos mamma och pappa och det har inte varit några problem med färgrester, så jag vet inte varför jag tvekar.

Är det någon som fått tvätt förstörd/missfärgad efter färgning i maskin?
Av sjaltokan
Jag har färgat i tvättstugan kört för säkerhets skull maskinen tom med bara tvättmedel efter den där ursköljningstvätten man ska göra av det färgade plaggen. Samt torkat listen runt luckan.

Senast körde jag lakan i istället för tom utan problem.
Jag har fått en vittvätt färgad rosa av att den som hade tvättstugan innan hade färgat kläder. Det var färgningsförbud i den tvättstugan.

När jag har färgat har jag gjort det i en gammal badbalja. Fast det var batik, så då märktes det inte om det inte blev så jämnt. Det kanske inte funkar så bra om man ska färga hela plagget. :hmm:
Jag har inte fått någon tvätt förstörd efter färgning i maskin. Brukar dock tvätta en tom maskin efteråt och torka runt luckan för att få bort eventuella rester. Ska ju även finnas papper eller tyg att köpa som drar åt sig färg. Har funderat på att köra med en sådan för att se om den blir färgad eller inte och om det behövs mer ursköljning av maskinen. Vi tvättar i husets tvättstuga och jag vill inte råka missfärga någon annans kläder.

Men jag vet att det kan bli missfärgat. En av våra grannar färgade förut en hel del i maskinen. Sen var det en annan granne en tant på dryga 70 år som tvättade efter. Hon tyckte att henness on var så dålig på att få hans vita byxor rena. Så hon hade helt enkelt lånat med dem utan hans vetskap för att tvätta dem åt honom. De råkade visst bli rosa. Så hon fick ju erkänna för sonen att hon inte tyckte han kunde tvätta och att hon tänkt gjort de åt honom men att de hänt en liten olycka då.
lillasyster skrev:Jag har fått en vittvätt färgad rosa av att den som hade tvättstugan innan hade färgat kläder. Det var färgningsförbud i den tvättstugan.

När jag har färgat har jag gjort det i en gammal badbalja. Fast det var batik, så då märktes det inte om det inte blev så jämnt. Det kanske inte funkar så bra om man ska färga hela plagget. :hmm:
Jag har lyckats med samma sak fast det var jag som färgat och min granne som fick sin vittvätt förstörd :oops:
Jag hade färgat rött och sen tvättat två tvättar efter det men det hjälpte inte, grannen som kom efter var inte så glad...
När jag färgade i tvättsuga gjorde jag också så att jag körde en mörk tvätt efter, och torkade av listerna. Sedan brukade jag köra en maskin med tex tygblöjor eller något, som inte spelade så stor roll om de blev missfärgade, bara för att kontrollera att det inte fanns någon färg kvar i maskinerna. Tygblöjorna har aldrig blivit missfärgade (på så vis i alla fall) ;)
Jag vet att jag fick en tröja förstörd får många år sen när vi färgade hemma. Då hade vi ändå kört två tvättar emellan, men det fanns tydligen färg kvar någonstans ändå. :evil:
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?