Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
Hur avlastande är en fyrkantssjal i jämförelse med en bra långsjal?

Jag funderar på bärhjälpmedel till min sambo. Han har lite besvär med sin rygg och får lite ont av Patapumen. Men min knallröda Stork har jag inte fått på honom ännu. Kanske en sobert grå Babylonia skulle passa honom bra. Men jag tänkte att jag kanske skulle börja med att sy något åt honom som kan hjälpa honom äver sjalskräckströskeln.
Enkelt att ta på och avlastande ska det vara. Är en fyrkantssjal det?
Användarens profilbild
Av Suskiv
Min är inte det, men det kan bero på att den har tunna band.
Användarens profilbild
Av Helena
Tycker att min sakara är mycket mindre avlastande än min sutemi, tyngden hamnar ju inte på höfterna i en fyrkantssjal på samma sätt som i selarna. Kanske din man inte har patapumen över höfterna?
Användarens profilbild
Av Suskiv
AnKa skrev:Hur breda är dina band?
ca 8-10 cm.
Användarens profilbild
Av tinaw
Har du kollat in FrankenCozyn?

http://webpages.charter.net/dshiel0742/FrankenKozy.htm

Jag har sytt en liknande grej fast med spännen i stället för långa band. Axelbanden är 25 cm breda och kan bres ut över axelkulan precis som en sjal. Rätt bekvämt faktiskt, fast naturligtvis inte som långsjal. Men maken bär i den på eget bevåg, och en långsjal tar han inte på sig om det inte är den enda sjalen med på en LÅNG utflykt :lol:
Senast redigerad av tinaw den tis apr 05, 2005 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Har en egensydd FrankenKoozy-variant (tyvärr blev måtten lite fel :oops: ) - och nej, den avlastar inte lika bra som långsjalen (och då har jag ändå "bara" en Amazonas Brazil...) Den är helt ok på magen för mig, men jag gillar den inte alls på ryggen så även om en 4-kant sjal är enkel att använda så skulle jag nog föreslå en diskretare långsjal om det nu bara är färgen på storkisen som avskräcker, för såååå lång tid tar det ju inte att lära sig en hyffsad knytning! :wink:
Användarens profilbild
Av AnKa
Tack för era svar.
Jag drar slutsatsen att jag bör tvinga på honom en långsjal, iallafall då. Jag hade tänkt sy en Franken Cozy som en lite lättare övergång för honom att prova men det är kanske bättre att satsa på en riktig sjal på en gång så han iverkligen förstår hur bra den är. Han tycker ju redan att sjal är jättebra bara han inte behöver bära i den själv.
Valsa runt i röd stork kanske han ändå kan göra hemma. Vad tror ni ska jag satsa på ryggknytning direkt, lite häftigare och manligare kanske och också lite skonsammare för ryggen.
Användarens profilbild
Av annamedsamuel
Jag måste bara tillägga att både jag och min man har tyckt att fyrkantssjal har varit jättebra och lika avlastande som långsjal. Men det förutsätter att axelbanden är breda och att man korsar dem (vilket en man inte borde ha så mycket emot). Jag har en som har lite vadderade axelband med fleece och det är väldigt skönt. Vad som också känns viktigt är att bandet runt midjan inte kan snurra sig så att det skär in, kanske vaddering där är det som gäller, vet inte. Fördelen med en fyrkantssjal är ju att du inte har fem meter tyg att hantera som kanske släpar i marken samt att det blir mycket svalare på sommaren. Ett huvudstöd (som du når själv fastän barnet sitter på ryggen) tycker jag också är att föredra om du ska sy.
/Anna
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Jag har en Colibri Mei Tai och den tycker jag avlastar nästan lika bra som en långsjal. Jag kan bära i den en hel dag om jag vill. :tumsup:
(jag har dålig rygg)
Av belinda
Angående hur det avlastar med fyrkantssjal så, min hemsydda meitai m breda axelband och vadderat midjebälte avlastar lika bra som långsjal vill jag påstå om man knyter den såhär:

Bild
Användarens profilbild
Av Anso
Vinterdrake skrev:Jag har en Colibri Mei Tai och den tycker jag avlastar nästan lika bra som en långsjal. Jag kan bära i den en hel dag om jag vill. :tumsup:
(jag har dålig rygg)
(Ursäkta trådstölden AnKa men Vinterdrake har tydligen en helt fantastiskt vacker Mei Tai hemma)

Ja, ja, ja var är nu bilden på ditt underverk till Colibri? :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?