Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av TullaMaja
Har köpt en stork-Anna 4.6 men undrar om jag inte behöver fler sjalar nu :roll: tror bestämt att det kan vara så :wink: nämligen en ringo och en lite tunnare sjal att ha i sommar....vad tror ni ? erfarna sjalmammor ? Tycker absolut att det är JÄTTEkrångligt att knyta storken och sonen 10mån trillar liksom ur ibland...knyter x-omslut (tror jag) så en ringsjal när storasyster skall lämnas på dagis eller när jag steker köttbullar (mamma scan) lillprinsen vill nämligen bäras hela tiden nu :? så det känns som att det vore snabbt och enkelt med ringo...(precis som med mamma scan liksom)Och vilken långsjal vore ett bra komplement till storken, i sommar ??? Jättespännande med sjalar nu tycker jag :)
Användarens profilbild
Av Buscilla
Klart som korvspad att du behöver fler sjalar...:twisted:

Ska försöka dela med mig lite av mina funderingar trots att jag inte är något sjalorakel precis... :wink:

Ringon tycker jag definitivt är den bästa (av de jag har provat) ringsjalen, stabil och bra, MEN bara vid kortare bärstunder. När jag bär min lille (?) snart 9 månader och 9,3 kilo lätt/tung får jag super ONT i bäraxeln efter bara en liten stund. Kan nog bära en kvart i den som längst.

Som lång sommarsjal funderar jag på en Calin Bleu Gauze. Nu har jag dock inte sett och klämt på den i verkligheten...än. Men det ska, efter vad jag har hört, vara den tunnaste sjalen och så finns den i sååå fina färger. Dock avlastar den inte riktigt lika bra som en tjock vävd sjal.

Lycka till med sjalfrosserit :twisted:

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Kristina
Jag tror att du kanske skulle behöva en sele så du kan bära honom på ryggen.. :)
Användarens profilbild
Av Panakeia
Buscilla skrev:
Ringon tycker jag definitivt är den bästa (av de jag har provat) ringsjalen, stabil och bra, MEN bara vid kortare bärstunder. När jag bär min lille (?) snart 9 månader och 9,3 kilo lätt/tung får jag super ONT i bäraxeln efter bara en liten stund. Kan nog bära en kvart i den som längst.
/Cecilia
låter inte så bra att du får så ont av ringsjalen? har du kollat på nån träff om nån kan hjälpa dig, om du har på den rätt? för visst att det inte avlastar kanon med ringis, men SÅ ont borde du inte få, det känns som om nått borde vara fel då....jag har själv lätt att få ont i muskler och leder sen barnsben men tiom jag bär ju längre och tyngre än så i ringisen, å då har jag ändå ingen ringo....

Till saken då!!!

Såklart du ska ha fler sjalar!!

gåsen tycker många e super, den e riktigt i ropet och har fiiiiiiiiiina färger"!!!
men det finns många bra sommarsjalar, jag personligen tycker att gåsen är vass och sträv i tyget om jag jämför med min ellaroo, medan andra tycker tvärt om. Ellan e ju bred, vilket är bra för ryggknytningar. Har inte knutit gåsen själv så jag inte uttala mig om hur den känns på dock...

har du varit på sjalträff? det är ett jättebra sätt att få hjälp med att få till knytningarna bra, det finns många bra sjalare här inne, kolla under tråden "bärsjalsträffar" hittar du ingen aktuell tråd inheten av där du bor så starta en så hänger folk på ska du se! då kan du ju också klämma på lite olika sjalar, så får du ett hum om vad du vill ha...?

Lycka till i sjalträsket!!
Användarens profilbild
Av AnKa
Klart att du behöver fler sjalar, det gör man alltid :D viskar sjal- :twisted:

En ringsjal bör ju ingå i varje förälders basgarderob helt enkelt så visst ska du ha en Ringo.

Men jag funderar lite på sommarsjalen :hmm: om du tycker att det är bökigt att knyta med storken så är kanske inte en till långsjal det allra bästa köpet. Kanske kan en sele eller en Mei Tai vara bättre.
Den här sidan kanske kan vara lite lockande: www.babyhawk.com
Användarens profilbild
Av Snurrfian
En ringo behöver du självklart! Eller någon annan ringsjal...

Sommar sjal är svårare, jag älskar min Calin bleu gauze eller "gåsen" som den kallas... Min grabb är nog vid det här laget tio kg tung och i lördags bar jag honom från nio till tre utan att det blev jobbigt... JAg har även knutit upp stora tjejen på ryggen med den utan problem, men hon är något tyngre... ryggknytningar med lilleman fungera inte riktigt än för han är för otålig och jag för långsam men vart eftersom går det lite bättre...

Ergon använder jag väldigt mycket, det går snabbt att få på sig och
avlastar bra, älskar dessutom ryggsäcken som man kan köpa till och fästa på selen...

Jag har även en Mei tai men den har jag inte kommit underfund med och tycker att banden är lite för smala för mig, medans andra älskar Mei tai överallt annat...
Vart du något klokare? :lol:
Av TullaMaja
Tack, så skönt att få lite tips och råd...har ju en baby björn active också men den gillar jag inte......tycker att den där babyHawk verkar jättefin :) men vad är det ? En bärsele typ Babybjörn ? Var kan man titta på en sån ? I stockholm ? Och vad är mei tai ? Fy känner mig lite korkad nu... :roll: Bar sonen i famnen 3 timmar igår OCH drog vagnen...........ont idag :( i kroppen... Fantastiskt egentligen hur han blir knäpptyst när jag bär honom och gallskriker när jag sätter ner honom..........Trots att det här är mitt 5:e barn så är det bara att inse...ALLA är olika,och den här bebisen KRÄVER :x att bli buren - suck...
Användarens profilbild
Av Panakeia
Babyhawk, Mei Tai (MT) och abc sele e samma sak! finns i lika många varianter som det finns folk som har dem typ, såhär KAN det seut....
Bild

så det är en sele, men inte som bb, två riktigt...tre riktigt stora skillander,;
1, höftavbärarbärltet på en ABC som gör att man får ner mycket tyngd på höfterna istället för axlarna på bb
2, den e ergonomisk för barnet
3, man knyter den (kan ha spännen också iof, ,en det är itne det vanligaste.....)
Av TullaMaja
:o Aha...verkar ju bra,axlarna domnar ju efter en stund med Babybjörnen- men vem säljer sådana då ? eller måste man köpa grisen i säcken och beställa på nätet ? Fanns ju himla fina färger på babyhawks hemsida :roll: Kan man ha bebisen på magen med ryggen mot min mage ? Så de kan spana lite...?
Användarens profilbild
Av Candela
TullaMaja skrev:Har köpt en stork-Anna 4.6 men undrar om jag inte behöver fler sjalar nu :roll: tror bestämt att det kan vara så :wink: nämligen en ringo och en lite tunnare sjal att ha i sommar....vad tror ni ? erfarna sjalmammor ? Tycker absolut att det är JÄTTEkrångligt att knyta storken och sonen 10mån trillar liksom ur ibland...knyter x-omslut (tror jag) så en ringsjal när storasyster skall lämnas på dagis eller när jag steker köttbullar (mamma scan) lillprinsen vill nämligen bäras hela tiden nu :? så det känns som att det vore snabbt och enkelt med ringo...(precis som med mamma scan liksom)Och vilken långsjal vore ett bra komplement till storken, i sommar ??? Jättespännande med sjalar nu tycker jag :)
Jag tyckte också det var jättekrångligt att knyta långsjal och gav upp rätt fort, dessutom blev jag så varm av att bära i den..

Så jag har köpt en Ergo bärsele. Det är en bärsele som man kan bära både på mage, höft och ryggen med! Perfekt till äldre barn, den avlastar superbra! :D
Har inte fått hem min ännu, men har testat den på en sjalträff.

Jag har också en Mei Tai, men tycker inte att den avlastar tillräckligt bra, dessutom tycker jag det är jobbigt att knyta den (även om den är mycket lättare att knyta än en långsjal).

Sen så har jag även beställt en ringsjal från Marcy här på sjalbarn. Har inte testat nån ringsjal ännu, men vad jag har förstått så ska den vara väldigt enkel och smidig att använda när man behöver bära kortare stunder.
Det är ju inte direkt nått att bära tyngre barn i långa stunder..

Jag tycker att du ska gå på en sjalträff och testa bärselar och kanske en Mei Tau, innan du beställer nått.
Du kan även gå in på forumet med recenssioner och läsa o lite olika sjalar och selar :)
Användarens profilbild
Av Candela
Finns förresten bilder på olika sjalar och selar under "Galleri" på sjalbarns startsida.
Användarens profilbild
Av AnKa
TullaMaja skrev::o Aha...verkar ju bra,axlarna domnar ju efter en stund med Babybjörnen- men vem säljer sådana då ? eller måste man köpa grisen i säcken och beställa på nätet ? Fanns ju himla fina färger på babyhawks hemsida :roll: Kan man ha bebisen på magen med ryggen mot min mage ? Så de kan spana lite...?
Babyhawk har en återförsäljare i Sverige meitaibarn, länk finns här till höger :arrow:

Tyvärr finns de inte i någon affär ännu utan det är nog nätshopping som gäller.
Bra selar kan du däremot se live i Sthlm.
www.sjalar.nu har ett showroom i vasastan och de säljer Ergo och Patapum (och sakrara som är en fyrkantsjal altså lite liknadne en Mei Tai)
Stellaris säljer Patapum och Sutemi och har butik i Täby.
knyt-an har också en butik i Sätra, nära kungens kurva. De har Patapum och Ergo.

Lycka till med shoppingen :wink:
Användarens profilbild
Av AnKa
TullaMaja skrev::o Aha...verkar ju bra,axlarna domnar ju efter en stund med Babybjörnen- men vem säljer sådana då ? eller måste man köpa grisen i säcken och beställa på nätet ? Fanns ju himla fina färger på babyhawks hemsida :roll: Kan man ha bebisen på magen med ryggen mot min mage ? Så de kan spana lite...?
Man kan tydligen även bära barnet utåt i Mei tai se bara här: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=
fast den är inte avsedd att användas så och jag har också lite svårt att se behovet av dylik knytning :D
Sätt barnet på höften eller ryggen istället om det vill kunna spana.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?