Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Läste att det var någon, någonstans här på SB som kunde väva sin egen sjal. Nu vill jag också göra det :P
Men hur?

Behöver man någon speciell sorts vävstol? Och vad har man för trådar? Och hur gör man för att diagonalväva? :hmm:
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
jag vet väldigt lite om vävning men det vävsätt jag tänker på är kypert, det blir liksom på diagonalen och det blir ganska elastiskt har jag för mig. men du får säkert bättre svar av andra. (och jag kan tyvärr inte alls hjälpa dig med hur man varpar(?) eller liknande för att väva så)
Användarens profilbild
Av zmurfan
Det har funnits en tråd om att väva sin egen sjal här förut. Den är borta nu. Jag har fundering på att väva min egen bärsjal någon gång i framtiden. Men jag måste knyta en sisådär 800 skaft först.
Av Jinxan
zmurfan skrev:Det har funnits en tråd om att väva sin egen sjal här förut. Den är borta nu. Jag har fundering på att väva min egen bärsjal någon gång i framtiden. Men jag måste knyta en sisådär 800 skaft först.
800 skaft? Är det typ början på sjalen? Nu nämner jag en matta eftersom det är det enda jag vävt tidigare, alltså fransarna? Jag är helt nybörjare gällande vävning och så, men det kan vara värt att lära sig om jag då får min alldeles EGNA sjal :D
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag fick veta att det hette skaft det som trådarna var upphängda i. Det var svärfar som sa det hette skaft. Jag vet egentligen inte. Trådarna = det som i slutänden blir mattan eller sjalen.
Av Jinxan
zmurfan skrev:Jag fick veta att det hette skaft det som trådarna var upphängda i. Det var svärfar som sa det hette skaft. Jag vet egentligen inte. Trådarna = det som i slutänden blir mattan eller sjalen.
Okej! Jag måste forska mera i det där. Har tillgång till en vävstol, men just nu är den ihop-plockad.
Användarens profilbild
Av Luna
Med risk för att jag tar nyfikenheten ifrån dig. :hide:

Jag kan väva. Det tar ganska lång tid att lära sig att väva. Även om man kan väva så är det många, många timmars arbete att få till en sjal.

Att göra en bärsjal kräver kunskaper om material och bindetekniker som faktiskt är ganska svårt. Man får räkna med att pröva sig fram och vara beredd på att misslyckas.

Om du forskar vidare och vill veta mer får du gärna skicka pm.
Av Jinxan
Att det tar tid, att det är svårt och att man får räkna med en del misslyckande tycker inte jag gör, så mycket, snarare får det mig att bli mer intressant. Känslan när man väl sen lyckas!
Av Ponyo
JinxLinda skrev:Att det tar tid, att det är svårt och att man får räkna med en del misslyckande tycker inte jag gör, så mycket, snarare får det mig att bli mer intressant. Känslan när man väl sen lyckas!
Ja, det är roligt med svåra projekt :D
Av Britt
800 trådar i väven, :hmm: SOLV måste det vara, inte skaft. Skaft är det som solven är uppträdda på och det brukar vara en eller två trådar i varje öga (på solven). Skaft har man vanligtvis 4 av. Och 800 låter inte som så mycket... När jag gjorde handdukar hade jag 1525 :wink: .

Skulle tycka det vore jättekul att väva en egen sjal, men som sagt det tar tid. Mest tid tar förarbetet. Om den som nu gjort det själv hittar hit är jag intresserad av att ta del av vävnotan! :D
Användarens profilbild
Av miom
Rekofabriken i hammarbyhöjden har en kurs i att väva sin egen sjal på söndag.
http://rekofabriken.blogspot.com/
Tror de tänker sjal att ha runt halsen men om man vill lära sig så kan det vara något.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
zmurfan skrev:Det har funnits en tråd om att väva sin egen sjal här förut. Den är borta nu. Jag har fundering på att väva min egen bärsjal någon gång i framtiden. Men jag måste knyta en sisådär 800 skaft först.
Eh... :hmm:
Det finns inga vävstolar med 800 skaft vad jag vet. Det skulle bli helt vilt, och om man hade det skulle man kunna väva i det närmaste jaquard.
Visst hänger trådarna på sätt och vis på skaften, men man trär dem genom solv och solven hänger på skaften. Solv har man lika många som man har varptrådar (dvs hur många trådar väven är bred). Skaften styr vilka trådar som går upp och ner. I kypert kan man tex ha 4, i tuskaft bara 2. Ju fler skaft desto rikare mönstring!
Jag har vävt mycket och jag har aldrig gjort det på mer än 16 skaft.
Ursäkta besserwissern som tittade fram. :hide: :this: Du menade nog solv.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?