Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Trakka
Min första tråd här. Jag har köpt en knytsjal från BäraBarn, men får inte till knytningen hur jag än försöker. Klipper den i småbitar snart, så frustrerad blir jag. Knytningen blir för lös, för hård, lillen lutar bakåt när jag lägger honom i sjalen o s v. HUR gör man??? Lillebror är 16 dagar gammal och jag vill helst bära honom liggande kanske jag ska tillägga.
Av anna m
Ojsan! Skulle inte en långsjal vara bättre till en så liten? Inte vad du vill höra förstås. :roll:
Om du lägger sjalen i knät och bebisen på sjalen så kan du knyta sittande. Du kan lägga in kudde i knät först så att bebisen kommer upp lite. Du ska knyta så att du kan amma? Jag har aldrig haft en kortsjal utan bara testknytit några gånger och jag fick inte heller till det.
Av Trakka
Jag började nästan misstänka att jag borde köpt en annan... Så synd att jag varken känner nån jag kunnat låna en sjal av först eller nån som kunde visa hur man knyter. Instruktionerna som följde med var inte så detaljerade direkt. Sjalen var inte billig heller så jag vill verkligen få till det.
Av anna m
Trakka skrev:Jag började nästan misstänka att jag borde köpt en annan... Så synd att jag varken känner nån jag kunnat låna en sjal av först eller nån som kunde visa hur man knyter. Instruktionerna som följde med var inte så detaljerade direkt. Sjalen var inte billig heller så jag vill verkligen få till det.
Var bor du? Finns det inga sjalträffar i närheten? EN kortsjal kan vara jättebra senare när barnet är äldre och vill bli buren kortare stunder. Det behöver inte vara ett bortkastat köp. Och det finns säkert de som bär längre och mindre barn i kortsjal också men jag känner inte till det. En begagnad trikåsjal är inte så dyr. Kolla under säljes! Det finns nog lite olika prisklasser.
Användarens profilbild
Av lillvilda
Dom korta kytsjalarna är knepiga. Jag har en kompis som slet med sin i 1 år utan att få till det riktigt bra. jag som var van att bära i ringsjal kom bättre överens med den men de är lite speciella. Min kompis gjorde tillslut så att hon köpte ringar (går att beställa över nätet) till sin och gjorde en ringsjal av den. Nu använder hon den mer. Kortsjalar å ringsjalar passar bättre när man behöver snabbavlastning till större barn tycker jag. Nu använder jag ringsjalen en del till min lillkille på ca 7 veckor men när första barnet var litet kom jag inte överens med den förän han var några månader och mer stadig i kroppen. Mitt råd är gör ringsjal av den!
Av juliaanna
Instämmer med anna m, skulle absolut investerat i en begagnad trikåsjal! Det funkade från början för oss, bar hem Edvin från BB när han var två dagar och använde den elastiska sjalen nästan varje dag tills han var kanske fyra månader. Men han är rätt tung så med ett lättare barn hade jag nog använt den ännu längre. Var perfekt även inne eftersom han inte sov särskilt mycket konstigt nog och man ibland bara måste laga mat eller diska...
Ska tillägga att vi har lärt oss att knyta utan något annat än bildserier att titta på och så svårt är det inte. X-omslut på mage som man knyter i förväg, finns på babybodens hemsida, har funkat bra för oss.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Håller med samtliga ungefär :lol:

Trikåsjal är skönast och mysigast och lättast att få till då man är ovan att knyta, och så tycker jag att du köper sjalringar och syr på sjalen, 100ggr lättare att få till det då!

Annars tror jag att det är lättare att få till knytet med kortsjal om man viker den dubbel först (på längden) och sedan knyter, då borde det bildas en rätt bra ficka kanske... har inte provat själv, bara en tanke.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Och välkommen ska jag ju säga också :hello: Om du råkar bo i närheten av Sundsvall så får du gärna komma och provknyta mina sjalar :D
Av novembermorsa
Jag är i exakt samma sits! Jag kom över en Bärabarn-sjal väldigt billigt på tradera (100 kr) och den är snygg och som ny.
Det stod inga mått i annonsen och jag tänkte inte mer på det, då jag aldrig haft sjal förut och har ingen koll på kortsjal vs långsjal. Igår försökte jag knyta min nya fina kortsjal och la i ett mjukisdjur men har samma problem som du. Tycker huvudet ligger nedåt, alltså att bebisen kommer luta bakåt. På dåligt humör blev jag också! :evil:

Min bebis kommer i november, som namnet avslöjar :love: , och jag tror jag ska försöka hitta en begagnad trikåsjal istället. Ska behålla denna och fixa ringar till den så småningom. Tycker tyget känns bra (giv på bredd och diagonal) och har jättefina färger.

En Manduca bärsele kommer införskaffas, men tror jag vill ha en trikåsjal till de allra första veckorna, bebis är ju så liiiiten då och jag tror jag vill ha den lilla/lille helt omsluten då, om ni förstår hur jag menar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?