Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bara_jag
amani skrev:Jag har också sett framåtvänd knytning i trikåsjal :hmm:
Jag tycker det första folk frågar är om barnet kan sitta framåtvänt när de undrar om nån sjal/sele. Inte många som vet att det inte är ergonomiskt riktigt plus alla intryck som små bebisar inte klarar av!

Det känns så dumt på nåt sätt att upplysa folk om det (som man känner lite ytligt-t ex på familjecentralen) hm nån som har nåt smidigt sätt att komma med?
Ja, det spelar liksom ingen roll hur man säger det... man kan vara hur len som helst på rösten och förklara hur pedagogiskt som helst... spelar ingen roll.
Eftersom dom bara får info om BB överallt så tror dom ju att det MÅSTE vara det bästa. När jag pratar med folk på nätet så brukar jag länka till pepplons sida där det finns en jättebra beskrivning på babyns ryggs utveckling. Denna länken:

http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Nu har jag inte kollat på BB:s marknadsföring, men jag antar att de trycker mycket på att barnet kan bäras framåtvänt, så därför vill folk som funderar på sjal ofta veta om man får den "fördelen" med sjal också. Om de står där och ska välja mellan BB och sjal, menar jag.
Användarens profilbild
Av idamlolsson
När jag köpte min första sjal från Minimundus så fanns det en bild på framåtvänt barn i instruktionshäftet. Det påpekades dock att det inte var optimalt för barnet då all tyngd hamnar mellan barnets ben. Men jag var dum nog att prova i alla fall... Fast bara hemma någon gång. Insåg snabbt att det inte fanns några fördelar med det. :roll:
Av catleya
doc skrev:Stackars bebis.
Tycker att det är riktigt tråkigt att ingen pratar om att bära i sjal. Det existerar liksom inte. Har aldrig hört varken MVC eller BVC fröknarna prata om att bära i sjal. Däremot babybjörn...
Min BVC-sköterska har bott i Afrika oc hdär burit sina bar i sjal. Däremot lärde hon sig aldrig att knyta själv eftersom hom alltid fick hjälp. :shock: Hon rekommenderar inte babybjörn till föräldrar.
Jag har bett henne att prata lite sjal och gärna tipsa om sjalbarn i sina föräldragrupper.
Användarens profilbild
Av Bara_jag
catleya skrev: Min BVC-sköterska har bott i Afrika oc hdär burit sina bar i sjal. Däremot lärde hon sig aldrig att knyta själv eftersom hom alltid fick hjälp. :shock: Hon rekommenderar inte babybjörn till föräldrar.
Jag har bett henne att prata lite sjal och gärna tipsa om sjalbarn i sina föräldragrupper.
Snälla, lär henne... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Av doc
catleya skrev:
doc skrev:Stackars bebis.
Tycker att det är riktigt tråkigt att ingen pratar om att bära i sjal. Det existerar liksom inte. Har aldrig hört varken MVC eller BVC fröknarna prata om att bära i sjal. Däremot babybjörn...
Min BVC-sköterska har bott i Afrika oc hdär burit sina bar i sjal. Däremot lärde hon sig aldrig att knyta själv eftersom hom alltid fick hjälp. :shock: Hon rekommenderar inte babybjörn till föräldrar.

Mig har man tipsat babybjörn. Även till kompisen. :evil:
Användarens profilbild
Av emelie
Jag lånade ut min Moby till min kusin och hans sambo o deras nya lilla barn.
De fick med instruktionshäftet och det heta tipset: Använd inte dessa framåtvända knytningar. :roll:
Användarens profilbild
Av Ellen och jag
Jag bar i sjal en gång på en föräldrar träff. De andra mammorna såg rent chockade ut och undrade nyttan med sjalen. Jag berättade allt jag brukade göra med dottern i den. Sen frågade vad en sjal kostade, en gissade på 200 kronor, när jag sa vad min kostat var det inte lika intressant längre.

Men de hade aldrig sett någon sjala innan?!
Användarens profilbild
Av hcvc
Här i Halmstad puffar de som har amningsrådgivningen tydligen för bärsjal, när de är på föräldrautbildningen på MVC och informerar (gick ju själv inte på sådan, eftersom jag väntade barn nr två här), och sedan har de lånesjalar på BB som de hjälper till att knyta :D . Ändå verkar rätt få av de nyblivna ha hört talas om sjal här i stan. Men jag tror inte att folk är så intresserade så där över lag? Varför bära sitt barn mer än man måste, liksom. De kan ju bli bortskämda osv.
Användarens profilbild
Av karro54
Mina kopisar tycker det är dyrt att köpa sja, 'det är ju dyrt för lite tyg...' Men de går alla runt och bär i BB, det tycker jag är dyrt för den kan de ju bara använda max 6 månader... :? Dessutom klagar de på att de får så ont i ryggen...
Användarens profilbild
Av Tiz
karro54 skrev:Mina kopisar tycker det är dyrt att köpa sja, 'det är ju dyrt för lite tyg...' Men de går alla runt och bär i BB, det tycker jag är dyrt för den kan de ju bara använda max 6 månader... :? Dessutom klagar de på att de får så ont i ryggen...
Så får man köra med argumentet: Vad brukar kvalitétstyg kosta metern? Det är ju högkvalitéts tyg på ca 5 meter.

Annars blir jag också mörkrädd när jag ser folk som bär sina barn i BB. De är uteslutande burna framåtvända. Tycker det har vänt ganska mycket. När jag bar Ville så såg man iallafall bärsjal nån gång ibland och bar man i BB så fanns det iallafall de som bar barnen mage mot mage. Jag ser det inte längre alls :( Har varit både i Gbg och Stockholm och i Linköping de senaste månaderna och inte sett en enda sjal men massor av BB och framåtburna barn.

Jo en brukar jag se ;) Bissa!

Jag tror det stavas marknadsföring... tyvärr.

Men varför ha barnen framåtvända, för det är som sagt mer en regel än undantag numera, synd att det sprider sig till sjalandet. Då har man ju redan tappat alla fördelar att bära med sjal och kan lika gärna ha en oergonomisk BB.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag tror att det är så att föräldrar som bär frammåt tycker att deras barn är så nyfiket och vill se världen. Det är som sagt bara vad jag tror att de som bär frammåtvänt tänker.
Av anna m
karro54 skrev:I somras någon gång när vi hade sjalträff i stadsparken här i stan såg vi en mamma bära så. Framåtvänd bäbis i trikåsjal...! Det kanske håller på att bli en fluga... :roll:
På moby wraps hemsida bärs barnen så. Och i deras instruktionshäfte också tror jag... :hmm:
Användarens profilbild
Av Cillan
anna m skrev:
karro54 skrev:I somras någon gång när vi hade sjalträff i stadsparken här i stan såg vi en mamma bära så. Framåtvänd bäbis i trikåsjal...! Det kanske håller på att bli en fluga... :roll:
På moby wraps hemsida bärs barnen så. Och i deras instruktionshäfte också tror jag... :hmm:
Det är ju egentligen inte så konstigt om barnen bärs frammåtvänt om hemsidor och instruktioner visar så. Kanske skulle skicka den där artikeln som länkas till här ibland om hur barnets rygg utvecklas till hemsidor som visar frammåtvänt.

Edit: Den här menar jag http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25
Användarens profilbild
Av lillvilda
Det är så tråkigt med den här bära framåt trenden. Jag blir orolig för de små bebisarna varje gång jag är in i nordstan i gbg, kan ni tänka er hur en bebis ska bli i huvudet efter att ha hängt framåtvänd genom nordstan en lördag :whut: . Det måste ju brinna små säkringar i bebbeskallen efter alla de intrycken. Jag har 2 pojkar som man kan kalla krävande barn kanske, speciellt första sonen. Han skulle se allt annars blev han skit arg. Från 2 månader gallskrek han i vagnen för han inte såg nått å från 3 mån försökte han häva sig över kanten i liggdelen för att se mer. Så fort han kunde stå med stöd stod han i vagnen för att se allt. Men vänd MOT MIG i mei taien har alltid funkat för han kunde vrida sig å se bra ändå. Sen kunde jag se att efter nån timme i myllret på stan så skärmade han av och la ner huvudet mot mig. Hur skyddar sig en bebis framåtvänd när intycken blir förmånga :hmm:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?