Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lynn
Hejsan!

Något jag känner att jag har saknat är beskrivning på olika tyger, vad de är bra till osv. Har massor av frågor, men inga svar. Kan vi inte samla alla tygfrågor här, så att alla kan bli proffs snabbare? Tänkte att jag kunde uppdatera eftersom så att svaren ligger i TS. Vill ni vara med?
Eller finns det redan en sådan här tråd som jag missat...? :hmm:

I alla fall.

Det jag vill ha svar på:

Fleece/Flis
Vilken temperatur tvättas plagget i? 40 grader
Krymper ej i tvätten, behöver därför inte tvättas innan man syr i det.
Tål det centrifugering? Ja
Tål det regn/spill?
Finns det något särskilt bra användningsområde? (ex kläder, pyssel, gardiner mm)

Vattentäta tyger
Sy med polyestertråd (syntetisk tråd) eftersom bomullstråd leder in vätan.
Man kan täta sömmar på vaxduk och galon med liquisole från Casco, t ex, om det är viktigt att sömmarna inte läcker.
Vaxdukar
Skall oftast bara torkas av

Vadd
Vadd ger volym. Vadd på metervara kan man t ex ha i filtar.
Ex: i ett lapptäcke som lillen hade som lekfilt på golvet.
Senast redigerad av Lynn den tis okt 07, 2008 15:27, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Av Annika80
Hej, lite svar om Fleece (den rätta stavningen om jag inte minns fel)
Det ska tvättas i 40 grader och du behöver inte tvätta det innan du syr för det krymper inte i tvätten.
Centrifugering måste det ju tåla har alltid tvättat barnens fleece set i maskin på 40 grader med centrifugering och de har överlevt
Av Lynn
Underbart! Tack för det snabba svaret! :)
Av Lynn
Nu kommer nästa "tygfråga".

Vattentäta tyger? vad finns det för några?

Vaxdukar
Kan man tvätta det, eller torkar man bara av?
Finns det andra alternativ till vaxduk? Har sett något mer tygliknande på IKEA bland annat...
PUL-tyg har jag hört ligger i denna ligan (använder inte tygblöjor, så jag har inte haft någon kontakt med PUL)
Galontyger

Vad använder man för tråd när man syr i vattentäta tyger?
Av Lynn
Vadd?

vad använder man vadd till? Plus alla andra frågor i TS.

Jag är tacksam för alla svar - är totalt okunnig på det här med tyger och allt sådant :oops:
Av Lynn
Kalas LisaMarie!! tack för tipset! det är sådant här som uppskattas också :)

Är det bara jag som har frågor..? Det är fritt fram om andra också vill fråga tyg!
Av surftrollet
Vadd ger volym. Vadd på metervara kan man t ex ha i filtar. Senast jag använde det var i ett lapptäcke som lillen hade som lekfilt på golvet.

Vaxdukar brukar stå att de bara ska torkas av. Min man har råkat köra vaxduk (plastat tyg-typen) i 40-tvättar och den har klarat det, men blivit lite immig i ytan liksom. Jag betvivlar att den andra vaxduken jag har hemma just nu, som inte har lika stadig baksida, skulle klara maskintvätt.
Det IKEA har är vaxduk.

Sy i vattentäta tyger med syntetisk tråd. Det mesta som säljs är polyestertråd. Man kan täta sömmar på vaxduk och galon med liquisole från Casco, t ex, om det är viktigt att sömmarna inte läcker.
Av Lynn
Tack esarina! Har du mer exempel på vad man kan använda vadd till? Jysk har erbjudande på 10 kr metern här... :9

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?