Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av idaanton
hej alla!
jag är ny på allt det här med sjalar. har köpt en vävd långsjal som jag älskar!! lilleman verkar oxå supertrivas.
nu till det mindre bra..sjalar kostar ju en mindre förmögenhet. :(
så nu tänkte jag damma av mina nästintill obefintliga sykunskaper och göra ett försök själv...

jag hittade en sybeskrivning här som känns överkommlig, men har några frågor som jag hoppas ni som är mer insatta i allt detta kan svar på.

ska man börja med att vika tyget dubbelt på längden och sy ihop? och sen sy sjalen, om ni fattar vad jag menar.
då borde man ju kunna ha 2 olika tyger, för skojs skull?

måste man ha speciella ringar? vart köpa?

ni som har sytt egna ringsjalar, är det lätt även för en nybörjare?

en annan fråga, när jag ändå babbalar på; långsjalar. kan man skarva i mitten? annars blir det ju dyrare att köpa 5m tyg än att köpa en färdig sjal. och om man köper ett mönstrat tyg så blir det ju en avigsida? eller ska man vika det tyget dubbelt innan man syr? så blir väl sjalen alldeles för tjock??

tack för att ni orkade läsa såhär långt, hoppas ni har svar på alla mina frågor.

/Lotta
Användarens profilbild
Av noranora
Sybeskrivningarna på Sjalbarns förstasida är rätt bra, tycker jag. Framför allt gillade jag tipset (i sista länken tror jag det var) att rita en linje innan man syr (titta där så förstår du vad jag menar), mycket smidigt när man har en hel massa hopkorvat tyg och ska sy fast runt ringarna :D

Jag har inte vikt tyget dubbelt på längden, jag hade bara ett enkelt tyg, ca 2,4 meter. Annars låter det som en kul idé med att ha olika tyger på olika sidor. Men det gäller väl att man har ett tunnare tyg då (än vad jag hade), annars blir det väldigt mycket tyg.

Speciella sjalringar är bra, de är testade för att klara tyngden av att bära. Många av sjalförsäljarna (se annonser till höger --->) säljer även ringar. Själv köpte jag här på Sjalbarn under Köpes/säljes/bytes-rubriken längre ner i forumet.

Ja, jag tycker att det var rätt lätt att sy. Pilligast var runt ringarna, men det handlar väl mer om tålamod än om att det var svårt.

Långsjalsfrågorna får någon annan svara på för det vet jag inte (förutom att jag gissar att man ofta väljer ett tyg som inte har en så uppenbar "baksida" utan att det ser fint ut från bägge håll).

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?