Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Minchi
Jag är så väldans sugen på att sy mig ett par nya Mei Tais att bära nya bebisen i. Vi ska till IKEA om en vecka och då tänkte jag passa på att kolla om det finns några fina mönstrade tyger (ex blommor) och några enfärgade som matchar. Är det någon som har varit där nyligen och möjligtvis hittat nåt bra tyg?
Kommer ju inte ihåg va tyget heter, men ska själv sy av det sen. är svart med massa små blomrankor på, sååååå fint.
Dom har fått in massa andra fina tyger också. mycke retro inspirerat.. :D
Av Kleopatrina
Dom har jättemycket fint just nu, men jag har ingen aning om vad tygerna heter. Ett blått med blåa rankor på är det jag främst tänker på... massor av retroinspirerade tyger iaf.
Användarens profilbild
Av Minchi
Jag kom ju på att IKEA också finns på nätet, liksom allt annat :D. Ojojoj, så mycket bra tyger det fanns där! Tänkte mig sittdelen av något mönstrat tyg och så enfärgat resten. Då borde man ju kunna ta antingen Lenda eller Minna-tyget som bas. Eller? Jag måste känna lite på dem, men de fanns i fina färger.

Jag tänker försöka sy en MT till en kompis också. Hon vet inte om det än, men jag tror hon blir glad, för hon är sugen på att börja sjala och ska få en bebis i februari :).
jenn79 skrev:Jag vill sy mig en MT, ska till Ikea i dagarna och undrar vad jag ska tänka på i tygvalet :D
Jag var lite snål och köpte bara tyg till själva "ryggen", bälte och axelband är ett gammalt lakan.
Men jag valde ett stabilt ganska tjockt tyg som bara strecha lite diagonalt..
Användarens profilbild
Av Minchi
jenn79 skrev:Jag vill sy mig en MT, ska till Ikea i dagarna och undrar vad jag ska tänka på i tygvalet :D
Som du ser längre upp i tråden så funderar jag på Minna-tyget på IKEA. Det ska vara bra till Mei Tai har jag hört. Det är väl bra om det är ett stadigt bomullstyg, men å andra sidan så funkar det ju med lite stretchigare också. Jag har ett randigt tyg från Åhléns i en av mina Mei Taier (a la Bellisbellan) och det funkar också rätt bra, även om det inte är superstabilt.

Å så så klart ett fint tyg till panelen! Det får man ju inte glömma ;).
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Minchi skrev:Det är väl bra om det är ett stadigt bomullstyg, men å andra sidan så funkar det ju med lite stretchigare också.
Jag trodde att det är bäst med ett diagonalvävt med stretch även till MT, precis som med vävd sjal. Stämmer inte det? Är det tvärt om bättre med ett stumt tyg?
Användarens profilbild
Av Minchi
smedsboemma skrev:
Minchi skrev:Det är väl bra om det är ett stadigt bomullstyg, men å andra sidan så funkar det ju med lite stretchigare också.
Jag trodde att det är bäst med ett diagonalvävt med stretch även till MT, precis som med vävd sjal. Stämmer inte det? Är det tvärt om bättre med ett stumt tyg?
När jag känner på min Stork, som är min absolut bäst avlastande sjal, så kan jag inte påstå att den är särskilt stretchig, snarare rätt stum i tyget. Det är det jag utgår ifrån när jag väljer tyg till min MT. :) Om det blir för stretchigt tycker jag att det är svårt att få stabilitet, sjalen hasar gärna ner och man får knyta om.

Jag antar att det är en fråga om tycke och smak, helt enkelt :).
Användarens profilbild
Av petraokalle
Jag var där för inte så länge sen och blev också kär i det där blommiga! Om jag inte minnns fel så fanns det i rött, svart och brunt (dvs färgen på blommorna)! Så här blev min MT (Lenda blev basen, som så många andra har gjort)!
Bilagor
(128.21 KiB) Nerladdad 288 gånger
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Minchi skrev:
smedsboemma skrev:
När jag känner på min Stork, som är min absolut bäst avlastande sjal, så kan jag inte påstå att den är särskilt stretchig, snarare rätt stum i tyget. Det är det jag utgår ifrån när jag väljer tyg till min MT. :) Om det blir för stretchigt tycker jag att det är svårt att få stabilitet, sjalen hasar gärna ner och man får knyta om.

Jag antar att det är en fråga om tycke och smak, helt enkelt :).
Fast storken är väl diagonalvävd och därmed lite stretchig?
Jag menar inte trikå, utan vävda tyger med viss töjbarhet, tex kypert, korskypert, jaquard osv... (Till skillnad från tät tuskaft som i tätt vävt lakan.)
Men visst är det tycke och smak också. Jag gillar tex mina jaquardvävda sjalar betydligt bättre än korskypertvävda. Jag tycker de jaquardvävda är mer töjbara och det passar mig.

Frågan är alltså om det är bra med diagonalvävda tyger till MT, eller om det tvärt om är bra med stumma (och kanske tom kraftiga)?
Användarens profilbild
Av Minchi
Ja, Storken är diagonalvävd. Däremot är det överkurs för mig när du pratar om de andra vävda tygtyperna :). Och jag förstår att du inte menar trikåtyger. Det jag tänker är att det finns olika mycket stretch i tygerna, de diagonalvävda alltså, och jag föredrar de som inte är så stretchiga. Min Didymos, till exempel, är stretchigare än Storken, och den avlastar inte lika bra för mig.

Säkert kan någon som har provat/sytt massor av Mei Tais svara på vad som är bäst egentligen. Jag har ingen aning ;).
Användarens profilbild
Av Minchi
petraokalle skrev:Jag var där för inte så länge sen och blev också kär i det där blommiga! Om jag inte minnns fel så fanns det i rött, svart och brunt (dvs färgen på blommorna)! Så här blev min MT (Lenda blev basen, som så många andra har gjort)!
Åh, den var jättefin! :D
Jag ska definitivt kolla in de där blommiga tygerna.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Minchi skrev:Ja, Storken är diagonalvävd. Däremot är det överkurs för mig när du pratar om de andra vävda tygtyperna :). Och jag förstår att du inte menar trikåtyger. Det jag tänker är att det finns olika mycket stretch i tygerna, de diagonalvävda alltså, och jag föredrar de som inte är så stretchiga. Min Didymos, till exempel, är stretchigare än Storken, och den avlastar inte lika bra för mig.

Säkert kan någon som har provat/sytt massor av Mei Tais svara på vad som är bäst egentligen. Jag har ingen aning ;).
Jag förstår!
Jag gillar ju Didy mer än Stork. Vi får se om någon expert kan uttala sig! :wink:

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?