Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Plinga
Jag har lovat dottern att sy en skridskokjol. De är så fasligt dyra att köpa, och hon vill så gärna ha en...

Någon som sytt en sån? Alltså nån tjusig kjol med "trosa" som sitter fast.

Vad ska jag tänka på? Vad ska jag välja för tyg? Är det svårt att sy i "silkigt" glansigt tyg, som jag tänker att en skridskokjol brukar vara i?

(det är nästan så jag måste vädja till kaja...) :oops:
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag såg inte detdär sista....

Men, jag vet att just skridskotrikåer är EXTRA klurigt att sy i. Alla symaskinsförsäljare brukar alltid ta det som "värsta"-exempel när man kollar på overlock. Tuff passform och måste stretcha som tusan. Jag tror att det var det var till dem man behövde den förstärkta raksömmen, men det kan vara morfinet som talar.... (går på lite stark hostmedicin för att bli av med rethosta...). Men, jag tror att det är ben-och-ärmtrikåerna som är värst. En kjol är det ju inte någon vidare belastning på...

Jag tror ärligt talat att ditt största problem är att få till själva "underbyxan". Får du till den så är de egenligen inte så svår att få till överdelen. Ellen har en "skort" (kjol med inbyggd underbyxa) och där är det som en fluffig trosa (ska antagligen rymma en blöja) och så resår i midjan och så kommer resåren utanpå.

1. Sy underbyxan. Sy inte ihop överdelen, men förläng den aningen, lättare att klippa bort lite överflödig senare.
2. Sy kjolen. Lättast är nog att klippa en helt cirkelformad kjol, då behöver du inte rynka så mycket i midjan.
3. Sy ihop båda två med en resår. Antingen så syr du en resårkanal. Eller så finns det en väldigt fiffig bred resår med snygg uddkant som man kan ha synlig. (http://www.stoffochstil.se/Katalog/Syti ... leid=18313), brukar finnas i välsorterade sybehörsaffärer.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Plinga
Kaja skrev:Jag såg inte detdär sista....

Men, jag vet att just skridskotrikåer är EXTRA klurigt att sy i. Alla symaskinsförsäljare brukar alltid ta det som "värsta"-exempel när man kollar på overlock. Tuff passform och måste stretcha som tusan. Jag tror att det var det var till dem man behövde den förstärkta raksömmen, men det kan vara morfinet som talar.... (går på lite stark hostmedicin för att bli av med rethosta...). Men, jag tror att det är ben-och-ärmtrikåerna som är värst. En kjol är det ju inte någon vidare belastning på...

Jag tror ärligt talat att ditt största problem är att få till själva "underbyxan". Får du till den så är de egenligen inte så svår att få till överdelen. Ellen har en "skort" (kjol med inbyggd underbyxa) och där är det som en fluffig trosa (ska antagligen rymma en blöja) och så resår i midjan och så kommer resåren utanpå.

1. Sy underbyxan. Sy inte ihop överdelen, men förläng den aningen, lättare att klippa bort lite överflödig senare.
2. Sy kjolen. Lättast är nog att klippa en helt cirkelformad kjol, då behöver du inte rynka så mycket i midjan.
3. Sy ihop båda två med en resår. Antingen så syr du en resårkanal. Eller så finns det en väldigt fiffig bred resår med snygg uddkant som man kan ha synlig. (http://www.stoffochstil.se/Katalog/Syti ... leid=18313), brukar finnas i välsorterade sybehörsaffärer.

//Kaja
Tack för tips! vet du om det finns något annat material som är lättare att sy i? Som ändå känns lite skridskoaktigt??

Min tanke från början var att hitta en såndär balettdräkt och använda trosan till den. Men att hitta en sån billigt i hennes str... Nä, finns nog inte.

Kan hända jag får ta fram plånboken känner jag... :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
Katja77 skrev:Tack för tips! vet du om det finns något annat material som är lättare att sy i? Som ändå känns lite skridskoaktigt??

Min tanke från början var att hitta en såndär balettdräkt och använda trosan till den. Men att hitta en sån billigt i hennes str... Nä, finns nog inte.

Kan hända jag får ta fram plånboken känner jag... :lol:
De trikåer som man oftast använder för att sy skridskodräkter av är ju dedär glansiga, sådana som man gjorde cykelbyxor av på 80-talet. Det är nog därför som de ska vara knepig att sy.

Men, om du kan tänka dig ett vanlig t-shirt-tyg så borde det bli väsentlig mycket enklare. Det finns även kantresår som jag vet att vi använde när jag sydde underkläder. Eftersom vanlig trikå inte repar sig, så räcker det med att sy fast sådan resår på kanterna, så den delen tror jag inte är så knepig faktiskt. Det går att göra med vanlig maskin. Det finns ju inget som hindrar att du syr själva kjolen i glansigt material.

//Kaja
Förhäxat projekt? *klart, med bilder*

Tesla Accessories Store of America Shop aftermarke[…]

Tesla Accessories Store of America Shop aftermarke[…]

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?