Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Panakeia
Jag ska klä om en köksoffa...behöver bolla lite ideér...

Tyget är ljust, poplinaktigt.

nu e frågan, vågar jag häfta fast det? det är det enda som jag känner att jag verkligen VET blir bra juhe. Men hur kul e det om två veckor när tyget är helt fläckigt och inte går att ta av å tvätta?

Ska jag då lägga nått över poplinet? hur får jag det att sitta fast snyggt, om det ska gå att ta av och tvätta?

Kan jag på nått sätt sätta poplinet avtagbart och ändå snyggt? Jag kommer behöva använda soffan till förvaring av grejjer som jag behöver ett par gånger i veckan, så troligen kommer den att öppnas, nästan varje dag.

Har jag gjort nått idiotiskt att köpa det ljusa tyget?

Ska jag sätta vadd eller skumgummi under?

Vadden är lättare, men skumgummin skönare och absorberar inte när det spills mjölk på...

Skivan i sig är ful, så om jag ska ha den trären får jag göra ett nytt lock...

Kanske ska jag fästa poplinet ordentligt, och funkar det inte alls utan blir supersunkigt, får jag väl göra ett nytt lockdårå?

Hur har ni gjort som har småbarn?Det lättaste vore ju om jag kunde fästa poplinet så det satt bra, inte gled, inte glipade och inte gav efter men ändå var avtagbart...

Dragkeja under är ju ett alternativ, kardborre en annan, men håller kardborren?

Dragkeja på nästan 2 m blir ju apdyrt....

eller?är det det lättaste så kanske det är värt det ändå?
då måste jag väl köra på vadd under - skumgummi är ju i praktiken omöjligt att dra ett överdrag över...Samtidigt, gör jag poplinen avtagabar kan jag köra möbeltvätt på vaddet...

Som sagt, jag har lite ideer, fyll gärna på med flera!!!
Användarens profilbild
Av Anna
vi använde häftpistot och sådant där vaxat tyx. Är det acrylatväv det heter? inte vaxdum men liknande. Det funkade bra.
Användarens profilbild
Av Panakeia
Apelsin skrev:vihar klätt om våra köksstolar med acrylatväv, lätt att torka av...hoppas jag.

kardborre är nog den bästa iden du ahr kommit med tycker jag. skulle nog häfta fast ett tyg och väv först, tex acrylatväv och sedan på ditt tyg på ovanpå som sätts fast emd kardborre
jaaaa....kanske det är det bästa med dubbla lager så .... du kan ha rätt i det. Får åka till jysk/öb imorron å kolla på billiga vaxdukar...
Användarens profilbild
Av Fina
Medger att jag inte läste så noggrant som jag kanske borde, men du ska helt klart häfta fast tyget om du tänker klä den med ett nytt. Om du sen vill ta bort det är det bara att bända upp häftstiften med en tång, annars finns det ett enkelt verktyg att köpa som ser ut som en mejsel, bara det att den är böjd. Ring till någon tapetserare och fråga när det blir dags, dom kan säkert hjälpa dig att leta reda på en sån och ska inte vara så dyr heller.
Av Nettan
Kan du inte fäzta znören i kanterna och knyta dem under zoffan. Borde hålla tyget på platz och är enkelt att ta lozz.

Har tygvaxduk på våran zoffa och det zpracka ganzka znabbt. Och vad gör barn med en liten zpricka :roll:
Användarens profilbild
Av SoFaD
Jag har alltid satt dit tyget på min soffa med häftstift. Funkar kanon tycker jag! Då är det bara att pilla loss dem sen när man ska tvätta tyget, och så kan man använda samma stift igen. Prova!

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?