Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av alima
Jag var på loppis idag, köpte en jättefin overall som jag inspekterade noga. När jag kommer hem tittar jag på den igen, testar dragkedjan igen och då går dragkedjan sönder!

Så nu måste jag byta dragkedja, men hur gör jag? Jag kan sy och har symaskin, men har aldrig sytt i en dragkedja. Första steget är ju såklart köpa dragkedja, räcker det med att bara mäta längden på dragkedjan?
Användarens profilbild
Av glis
Kolla färg också :wink: Och så antar jag att den inte är delbar.
Jag rekomenderar torget, eller, som det ju egentligen heter: taaajett. Där är en gubbe som säljer dragkedjor och andra sybehör.

Själva bytet: jag har inte provat men hade nog sprättat bort den gamla, tråcklat dit den nya och seda sytt, så likt den gamla som möjligt.
Användarens profilbild
Av ZaZi
Jag hade lämnat in den till skräddaren för byte av dragkedjan. :hide:

Och jag kallar mig själv för hobbysömmerska. :oops: Men just byte av dragkedja i ytterkläder tycker jag är skitknepigt så då vänder jag mig alltid (med det menar jag de två ggr jag stått inför samma vånda) till min lokale kemtvätt/skräddare. Han är väldigt skicklig och ganska billig. Han gör jobbet tusen ggr bättre än jag skulle gjort.
Av alima
ZaZi skrev:Jag hade lämnat in den till skräddaren för byte av dragkedjan. :hide:
Jag har tänkt tanken, men sen tänker jag på kostnaden... :roll: Hur mycket betalar du för ett byte av dragkedja?
Användarens profilbild
Av ZaZi
Madge skrev:
ZaZi skrev:Jag hade lämnat in den till skräddaren för byte av dragkedjan. :hide:
Jag har tänkt tanken, men sen tänker jag på kostnaden... :roll: Hur mycket betalar du för ett byte av dragkedja?
Sist så lämnade jag in en skinnjacka för lagning av dragkedjan, det kostade en hundring. Men då lagade han kedjan och bytte inte ut den (det var en metallkedja så då kunde han laga "taggarna" som trillat av). Annars blir det säkert lite dyrare. :? Ett skinnplagg kostar ju en del i inköp och håller länge så då känns det värt att lägga pengar på utbyte av dragkedja.

Om du har mer tålamod än jag (och det har de flesta :roll: ) så kan du säkert fixa det själv med maskin + kanske lite handsömnad. :)
Av alima
Jaha, så skulle jag byta då... Och det ju bra. Eller inte!

Det sitter ju tryckknappar längs med hela dragkedjan och de är ju fastsatta väldigt nära dragkedjan, på en del av dragkedjetyget. Så det gav jag upp...

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?