Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har precis köpt min första vävda sjal, en groddy. Nu när jag har provat att knyta lite så tycker jag att det blir så himla bylsigt. Det blir så mycket tjockt tyg som ska få plats på axlarna och över Joar. Är det så med alla vävda sjalar? Eller är det jag som är för liten (är både kort och smal)? Finns det något sätt att undvika det här?

Sen undrar jag lite om det här med olika knytningar. Jag har inte riktigt fått till knytningen än där krysset hamnar på ustidan av Joar, utanför smokingbältet (vet inte vad den heter) men finns det någon fördel med den knytningen mot den vanliga trikåsjalsknytningen för den tycker jag att jag får till hur bra som helst trots vävd sjal? När jag t.ex. går på stan känns det ju också mycket mer praktiskt att inte behöva knyta upp sjalen för att få i och ur Joar.

Hmm ja det var nog det jag kom undrar över just nu, lär väl säkert komma på mer misstänker jag. :roll: :lol:
Är det en ny sjal? När man tvättat och använt dem ett tag känns de smalare. Och inte bara för att man vant sig. Jag körde också på smokingbältet ytterst ett tag, tills jag retade mig för mycket på att knytningen ibland blev perfekt, men när den inte blev det var man liksom tvungen att börja om från början. Men i början trodde jag aldrig att jag skulle få till det bra med krysset ytterst. Kanske känns det också lite bylsigare när man stänger in krysset innanför smokingbältet :hmm: ?
Jag har provat att dra ut tyget och lägga det över axeln men tycker ändå att det blir knöligt. Jag misstänker dock att det är mina axlar som är ganska smala för så mycket tyg. Så småningom får det kanske bli en sommarsjal en smalare vävd.

Ny är den inte. Men bortsett från bylsigheten så oj vilken skillnad avlastningsmässigt. :D
Jag kommer nog fortsätta med trikåsjalsknytningen ett tag. Provade med krysset på utsidan och lyckades inte alls, utan allt blev alldeles för löst.
PrettyUgly skrev:Jag har precis köpt min första vävda sjal, en groddy. Nu när jag har provat att knyta lite så tycker jag att det blir så himla bylsigt. Det blir så mycket tjockt tyg som ska få plats på axlarna och över Joar. Är det så med alla vävda sjalar? Eller är det jag som är för liten (är både kort och smal)? Finns det något sätt att undvika det här?
Jag upplevde precis samma sak när jag gick över från trikåsjalen till vävda. Men hux flux så har känslan av för mycket, bylsigt tyg på axlarna försvunnit. Fråga mig inte hur det gick till, om det var jag som blev bättre på att lägga sjalen bra på axlarna, om sjalarna har "format sig" efter mig eller om jag helt enkelt bara vant mig.

Låt det gå någon månad eller så och känn sedan efter hur det känns igen, kanske har du då nästan glömt bort hur det kändes från början (det hade jag tills jag läste din tråd).
Myrten skrev:
PrettyUgly skrev:Jag har precis köpt min första vävda sjal, en groddy. Nu när jag har provat att knyta lite så tycker jag att det blir så himla bylsigt. Det blir så mycket tjockt tyg som ska få plats på axlarna och över Joar. Är det så med alla vävda sjalar? Eller är det jag som är för liten (är både kort och smal)? Finns det något sätt att undvika det här?
Jag upplevde precis samma sak när jag gick över från trikåsjalen till vävda. Men hux flux så har känslan av för mycket, bylsigt tyg på axlarna försvunnit. Fråga mig inte hur det gick till, om det var jag som blev bättre på att lägga sjalen bra på axlarna, om sjalarna har "format sig" efter mig eller om jag helt enkelt bara vant mig.

Låt det gå någon månad eller så och känn sedan efter hur det känns igen, kanske har du då nästan glömt bort hur det kändes från början (det hade jag tills jag läste din tråd).
Åh men det låter ju bra, att jag kanske vänjer mig utan att behöva göra något alls. :D
Det går säkert snabbare nu också när jag är på väg att sälja båda mina trikåsjalar så slipper ha något att jämföra med. :lol:
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?