Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bollen
Vi har äntligen fått tag i en Manduca igen och har främst tänkt använda den för ryggbärande. På magen tycker både jag och maken att sjal är överlägset :D

Nu till mitt problem... det känns lite bökigt att skjuta runt barnet till ryggen som de gör i instruktionerna. Känns också osäkert just när man flyttar barnet under armen (dottern är ganska vild). Finns det något smidigare sätt att få upp barn och sele på ryggen? Är van att svinga upp med sjal, men ogillar sjal på ryggen eftersom det är så rackarns skavigt på bröstet.

Tips och gärna filmtips mottages tacksamt!!
Användarens profilbild
Av Myrten
Någon film har jag tyvärr inte, men jag försöker förklara med text.

1. Sätt på dig midjebältet med spännet fram.

2. Svinga upp barnet på ryggen, som du gör när du bär med sjal på ryggen.

3. Fiska upp axelbanden och vräng dem på dig. Det går fort när man övat några gånger. Du kan ha axelbanden så spända som du vill ha dem när det hela är klart, fast jag föredrar att ha dem något längre när jag sätter på mig dem och sedan dra åt när barnet är i. En smaksak antar jag.

4. Knäpp fast spännet över bröstet.

Hoppas det var förståeligt!
Användarens profilbild
Av glis
Jag provade svingen första gången igår och det är min mellodi från och med nu, man jag tyckte att det gick ganska bra att vrida också. Jag brukar (brukade!) vrida under höger arm och när jag kom till det kritiska läget och måste byta fattning om barnet ser jag till att redan ha högerarmen i remmen. På så vis känns det som om jag har lite tippskydd åt det hållet i alla fall. Sedan vrider jag vidare och stoppar in vänsterarmen i remmen, vrider klart och försöker vrida tillbaka mina kläder sammtidigt som jag skakar ner kisen. Som sagt: svingen regerar!
Användarens profilbild
Av Bollen
Tack för tipsen!
Ska svinga imorgon :D

Det enda problemet är att jag tycker det är lite läskigt att ha henne liggande på ryggen utan en sjal över som stöd. Hon har kommit på att hon kan sätta sig upp och liksom trycka ifrån med armarna mot min rygg och då känns det osäkert att inte ha något bakom hennes rygg alls. Man kan inte svinga med selen upp också :) ?

Vi får testa oss fram helt enkelt :D
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror inte att man har någon nytta av att svinga med selen också, den är ju inte lång nog att klämma fast barnet med som en sjal är.

Läste på aen annan tråd om ryggbärande att många tyckte att barnen höll sig bättre på plats om man inte böjde sig så mycket framåt. Många tyckte att deras barn hade vett att hålla sig fast om de kände att de var tvugna men rätade sig om mamman böjde sig för mycket framåt. Jag har inte behövt prova så jag vet inte än...
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag har också en vilde på ryggen :D
Svingar upp henne ala sjalsving, håller kvar högra handen på barnet, flyttar snabbt som sjutton ner vänstra handen till barnets ben vid knät och håller ett stadigt tag där. Om hon slänger sig åt något håll kan jag ändå parera alt hejda fall. Fiskar tag på högra axelbandet med höger hand och drar upp, fiskar tag på vänster axelrem, skakar lite så hon hamnar bra och drar samtidigt upp båda axelbanden helt och knäpper bröstspännet. :D Låter omständigt men går snabbt :wink:
Användarens profilbild
Av Bollen
Idag har vi svingat. Men det går inte sådär superbra. Mest tycker jag det är svårt att få upp panelen på selen tillräckligt högt över ryggen, den korvar sig liksom. Inte alls lika bra passning som när jag sätter henne i från början och sen drar runt under armen. Kanske ska prova att skaka lite?
Användarens profilbild
Av aha
Jag har förvisso ingen Manduca men väl en Beco 4:th och jag sätter på mig midjebältet med spännet fram och sätter också på mig ena axelbandet (i mitt fall det vänstra) tar tag i barnet med en hand under var arm framifrån från barnets vänstra sida och svingar upp barnet. Håller kvar barnet med min högra hand och använder min vänstra till att ta tag i barnets vänstra ben och ta ut det ur selen. Tar sen tag i barnets vänstra arm med min vänster och använder min höger till att ta på höger axelband. Skumpar ner barnet ordentligt i selen och knäpper spännet fram. Klart!
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Bollen skrev:Idag har vi svingat. Men det går inte sådär superbra. Mest tycker jag det är svårt att få upp panelen på selen tillräckligt högt över ryggen, den korvar sig liksom. Inte alls lika bra passning som när jag sätter henne i från början och sen drar runt under armen. Kanske ska prova att skaka lite?

Det tips som jag kan bidra med för att få ner barnet ordentligt i selen är att när du svingat och krängt på dig axelbanden, så lossar du lite på höft/midjebältet (fortfarande hopknäppt, men så att du kan få in ca en hand på tvären mellan magen och bältet) och gör ett litet hopp eller ruskar/skakar lite. Då åker barnet lättare ner i botten på selen. Sen drar du åt midjebältet igen och justerar axelband och bröstspänne.
Användarens profilbild
Av Bollen
Delfinen_78 skrev:
Bollen skrev:Idag har vi svingat. Men det går inte sådär superbra. Mest tycker jag det är svårt att få upp panelen på selen tillräckligt högt över ryggen, den korvar sig liksom. Inte alls lika bra passning som när jag sätter henne i från början och sen drar runt under armen. Kanske ska prova att skaka lite?

Det tips som jag kan bidra med för att få ner barnet ordentligt i selen är att när du svingat och krängt på dig axelbanden, så lossar du lite på höft/midjebältet (fortfarande hopknäppt, men så att du kan få in ca en hand på tvären mellan magen och bältet) och gör ett litet hopp eller ruskar/skakar lite. Då åker barnet lättare ner i botten på selen. Sen drar du åt midjebältet igen och justerar axelband och bröstspänne.
Ska testa både det här och aha´s tips imorgon!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?