Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Keke
Frågan med stort F :wink:

Vilken sele avlastar bäst? jag har dålig rygg och skulle vilja ha en sele att alterera med sjalen. Tycker att de som finns på marknaden är så klena i axelremmarna och i avbärarbältet, jämnför man med en ryggsäck modell stor så är axelband och avbärarbälte stadigare. Vad finns det för märke eller modell som jag missat?

(Har provat ergo, patapum, beco 4th och manduca)

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Av Keke
Foxan skrev:Kan du tänka dig en MT? :hmm:
Hmm :hmm: men de har väl inte heller stadigare avbärarbälte och axelband?

Vad finns det för MT´s?
Användarens profilbild
Av diddeldi
lite svårt att råda generellt om vilken sele som ger bäst avlastning eftersom det är individuellt. det verkar vara vanligare att man inte vill ha grova axelband än att man vill ha det. men av de som finns på marknaden skulle jag säga att manducan har grövst axelband och avbärarbälte, därefter följt av ergo.
Användarens profilbild
Av Keke
diddeldi skrev:lite svårt att råda generellt om vilken sele som ger bäst avlastning eftersom det är individuellt. det verkar vara vanligare att man inte vill ha grova axelband än att man vill ha det. men av de som finns på marknaden skulle jag säga att manducan har grövst axelband och avbärarbälte, därefter följt av ergo.

Tack!

Jo, jag vet ju att det är individuellt men det var jättebra att få svar på tjockleken på axelbanden och bältet. Det är nog den slutsatsen vi själva dragit oxå :)

Ny fråga då, hur bra avlastar en MT?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Keke skrev:
diddeldi skrev:lite svårt att råda generellt om vilken sele som ger bäst avlastning eftersom det är individuellt. det verkar vara vanligare att man inte vill ha grova axelband än att man vill ha det. men av de som finns på marknaden skulle jag säga att manducan har grövst axelband och avbärarbälte, därefter följt av ergo.

Tack!

Jo, jag vet ju att det är individuellt men det var jättebra att få svar på tjockleken på axelbanden och bältet. Det är nog den slutsatsen vi själva dragit oxå :)

Ny fråga då, hur bra avlastar en MT?
ännu en omöjlig fråga :wink: . det beror nog på hur man är byggd. men i snitt så brukar mei taier vara mindre vadderade än selar.
Användarens profilbild
Av Foxan
Håller med Diddy ;)
Försök kanske att sy en själv efter Knytets mönster, anpassa axelbandlängden till dina mått. MT med breda ovadderade axelbanden avlastar bättre än kommersiella selar, tycker jag. Men återigen, det kan ju vara individuellt :(
Av anpa
Jag har provat Manduca, Patapum, Ergo, Beco 4th och olika sortes MT. För mig är inte det viktiga hur stadig selen är, utan hur den sitter. Jag har två barn, min stora tjej (ca 10 kg, 2 år) och "lill"killen 8 mån typ 9 kg. Alla selar utom Becon går bort för mig för de är för stora och avlastar därför inte bra alls. Becon använder jag för kortare stunder, tycker den också är lite stor för mig. Därför har MT-ar blivit min räddning! De går att spänna åt. Fram tills för ett par veckor bar jag uteslutande i min Kozy, nu när lillkillen blivit lite större bär jag i min superstadiga Colibrikopia, sydd med jättestadig Kanvas. Det viktiga med MT-arna (tycker jag) är axelbandets bredd och materialvalet. Vanlig stadig bomull tycker jag inte är tillräckligt för mig. Måste påpeka att jag oftast går timslånga promenader varje dag. För "vanlig" hemmabärning duger helt andra MT-ar och selar ;-).

Så PROVA dig fram är mitt tips, precis som de andra har skrivit. :D Lycka till!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har inte fått MT att avlasta bar när jag bär på ryggen.
På mig sitter Patapum bäst, men Manducan verkar också passa mig ganska bra. Jag tror att det beror på de lite styvare midjebältena. Hårda axelband vill jag absolut inte ha, vi provade bärstolar när Agnes vägrade bärsele och jag fick jätteont av de styva axelbanden så jag tycker inte att det ger bättre avlastning.
Användarens profilbild
Av Keke
Tack för alla svar :D Låter som jag ska testa en MT iallafall.

Ni skriver att materialvalet är viktigt, kan ni ge mig fler material som är bra att sy i eller finns det en färdig sele att köpa? Att jag hamnar vid symaskinen är rätt sällsynt numer med två bessar :wink:

Vilket mönster rekommenderar ni att jag syr efter, så får jag justera det efter mig sedan.
Användarens profilbild
Av Keke
Knyttet & K skrev:Jag har inte fått MT att avlasta bar när jag bär på ryggen.
På mig sitter Patapum bäst, men Manducan verkar också passa mig ganska bra. Jag tror att det beror på de lite styvare midjebältena. Hårda axelband vill jag absolut inte ha, vi provade bärstolar när Agnes vägrade bärsele och jag fick jätteont av de styva axelbanden så jag tycker inte att det ger bättre avlastning.

Bärstolar är hemskt :x det jag menade är att selarnas axelband är ofta smala och tunna (kan tilläggas att jag är lika bredaxlad som en man :? ) och därför tycker jag ofta att de skär in.

Så du gillar inte MT på ryggen, det var ju där jag tänkte bära mest. sjal fram- sele bak. Huuu så svårt
Användarens profilbild
Av Foxan
Keke skrev:Tack för alla svar :D Låter som jag ska testa en MT iallafall.

Ni skriver att materialvalet är viktigt, kan ni ge mig fler material som är bra att sy i eller finns det en färdig sele att köpa? Att jag hamnar vid symaskinen är rätt sällsynt numer med två bessar :wink:

Vilket mönster rekommenderar ni att jag syr efter, så får jag justera det efter mig sedan.

Knyttets mönster, såklart! ;) Finns under olika sybeskrivningar i Gör det själv-avdelningen ;)
IKEAs Lenda är bra. Min favoritMT är sydd i samma tyg som används för att sy ryggsäckar.
Man behöver inte mera än 3-4 timmar att sy den, och 2-3 meter tyg (beroende på hur långa axelbanden du vill ha).

Fast jag säger emot Knyttet, för mig MT känns som den ultimata alternativet för ryggbärandet! Stora pojken väger 16 kg och jag bär honom mest i MT på ryggen.
Av Ponyo
Jag fick alltid ont i ryggen efter en stund med sele, men tyckte ändå att sjalar och MTs skar in i midjan.
Så jag sydde en hybrid. Avbärarbälte nertill, och breda MT axelband upptill. Optimalt att bära i för mig.

Den skönaste selen jag burit i (som är renodlad sele) var pilottas hemsydda.
Fast den bar jag bara en liten stund i.
Av anpa
Jag har köpt kanvas på tygaffär, det tyckte jag var mycket bättre. Har sytt i Hanna :hmm: tror jag tyget hette från Åhlens, men det var inte tillräckligt stadigt (Bär bara på ryggen). Har sytt i två olika sortes kanvas, den ena blev för tunn, bär bara på magen med den, den andra var riktigt tjock, maskinen klarade nästan inte, men oj, vilken bärkomfort!!!
Vilket mönster? Det beror på hur gammalt barnet är. Jag fick låna en MT som jag sydde efter. Annars tycker jag som jag skrev innan att Kozyn är HELT suverän! Den är också sydd i tjock kanvas som blir härligt mjuk efter ett tag.
Av anpa
Måste tillägga att jag sätter midjebandet under brösten istället för i midjan med min lille så han kommer högt upp, det blir mycket skönare att bära (för mig iaf), med stortjejen får jag knyta i midjan. Sen knyter jag med tvist i bak så han kommer gosigt nära. Då kan jag bära i flera timmar :D .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?