Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra! I ett par dagar har vår Lova inte velat åka sjal alls. Hon gråter, skriker och försöker liksom ställa sig upp och ta sig ur sjalen när jag har henne där. Hon är 3 1/2 månad gammal och har inte protesterat det minsta tidigare, hon har mest sovit gott.

Till saken hör att Lova aldrig tidigare åkt i vagn, första gången var i eftermiddags när jag gick till lekplatsen med Lova och vår tvååring Elsa. Jag tog med ett fårskinn i fall Lova skulle bli missnöjd i sjalen, och det tog två sekunder i sjalen så var det dags igen. Väl på lekplatsen fick Lova ligga i vagnen på fällen med sjalen som filt och där hade hon det jätteskönt. Hon låg en låååång stund och bara njöt och tittade upp i trädkronorna innan hon somnade. Efter någon timme gick vi hem och hon forsatte sova i vagnen.

Efter middagen blev jag tvungen att åka ner på stan för att köpa en ståbräda så att Lova kan åka vagn och Elsa stå på brädan till och från dagis. Jag vill ju inte tvinga Lova att åka sjal om hon inte vill det. Men, det var inte så här jag hade tänkt det! :(

Det enda som förändrats de senaste dagarna är att jag slutat ge Lova Minifom (som hon fått mot magen). Men varför skulle det göra att hon inte vill åka sjal längre?

Kan någon ge mig hopp om att Lova vill åka sjal igen, eller är det så att vissa barn hellre åker vagn?
emma är inte heller ett sjalbarn, de första månaderna åkte hon trikåsjal när vi var ute och det var ju så mysigt. men sen ville hon inte mer. hon är väldigt varm av sig och gillar inte för mycket kläder. hon var dessutom mycket tidig och ville ligga på golvet och krypa och inte bäras. när hon var fem månader köpte jag en manduca och bär henne på ryggen, och där trivs hon bättre. hon har bättre utsikt och sitter inte lika tajt. hon gillar också vagnen och sover bäst där, i manducan vaknar hon ganska fort, pga värme gissar jag och att hon inte får vara ifred.
Knyttet & K skrev::hello:
Jag har inte tid att skriva nu, men det finns hopp!
:iagree:

Jag tror faktiskt att Minifomet kan ha inverkan, Isa ville inte alls bli buren när hon var mindre och jag tror att hon hade ont i magen/gaser som ställde till det. Men helt plötsligt en dag så funkade det med sele och sjal, jag vet inte om hennes mage blivit bättre men jag tror att det kan vara så. För när hon är gasig i magen nu vill hon inte heller bli buren...

Men jag håller med Knyttet&K, ge inte upp, det finns absolut hopp! Jag var jättebesviken över att jag inte fått en sjalbebis men numera är det absolut inga problem att bära. Du kan inte börja med Minifom igen för att se om det kan vara det som är grejen?
emellen skrev:Du kan inte börja med Minifom igen för att se om det kan vara det som är grejen?
Hmmm, hade tänkt slippa det, men tror att du kanske har rätt. Det kom ju så precis samtidigt. Fast om jag tänker tillbaka så finns det ett mönster som blivit tydligare på sistone. När Lova är trött och har en sovstund framför sig så är det mycket mindre protester, om hon däremot är utsövd och pigg så kommer protesterna som ett brev på posten. Det verkar alltså som att hon inte vill vara "för nära" eller "fastknuten" när hon är vaken helt enkelt, för det är helt OK att bäras i famnen bara. Kan det vara så?
Min lille plutt vill inte heller bäras så mycket när han är vaken. Sover gör han i stort sett bara på mig (dagtid). Däremot har jag märkt att sele (eller MT) på ryggen alt höften går bra. Då ser han och kan "vara med" på ett annat sätt. Började bära en del på ryggen hemma vid ca 3 månader.
Jag tror absolut det kan vara så att hon helt enkelt inte vill sitta fast. Så har det varit med Agnes, eller ja i många fall är det så fortfarande. Hon har ogillat sjal och sele nästan ända från start. När hon var liten gick det bra att bära i sele om jag ammade henne till sömns i den, men så fort hon vaknade skrek hon tills jag plockade ur henne och bar henne på armen. I somras (hon är född i december) började det lossna och hon kunde sitta nöjd på ryggen kortare stunder. Nu kan jag bära henne utan problem för det mesta. Det är sååå skönt, för i vårt fall har vagn inte varit ett alternativ heller :?
Jag har fått bära henne på fri hand. Nu åker hon vagn också ibland, fast helst bara framåtvänd. Jag tror att hon hade accepterat BabyBjörn också faktiskt :lol:

Jag tror att hennes sjalvägran mest har handlat om att hon inte vill sitta fast, och att hon vill se. Hon är tidig motorisk och har (till skillnad från storebror) alltid gillat att ligga/vara på golvet. Jag tror också att hon ogillat att hon inte sett så bra som hon velat. Hon har alltid känts väldigt seende/iaktagande. Jag har burit henne framåtvänd ibland när jag inte orkat på fri hand och det har funkat bra.

Men som sagt, nu har det vänt och jag får bära. Var glad att ditt barn trivs i vagnen åtminstone och fortsätt prova med sjal/sele. Jag tror det kommer vända.
Knyttet & K skrev:Jag tror absolut det kan vara så att hon helt enkelt inte vill sitta fast. Var glad att ditt barn trivs i vagnen åtminstone och fortsätt prova med sjal/sele. Jag tror det kommer vända.
OK, tack!

Lova somnade i sjalen till dagis idag vilket jag var mycket tacksam för. Det känns ju så där att vara orolig för hur det ska gå redan innan man börjar sätta på sig sjalen.

Nu har vi i alla fall "allt som finns" hemma: sjalar, selar, två olika vagnar, ståbräda, bärjacka och dubbelfuskpolo. Nu gäller det bara att hitta rätt kombination för varje tillfälle... Hur många barn ska med, är det dags att sova eller vara vaken, vad ska göras, hur länge etc. Jag kanske måste göra en formel för detta, eller så ska jag helt enkelt sluta krångla till det.
Myrten skrev:
Knyttet & K skrev:Jag tror absolut det kan vara så att hon helt enkelt inte vill sitta fast. Var glad att ditt barn trivs i vagnen åtminstone och fortsätt prova med sjal/sele. Jag tror det kommer vända.
OK, tack!

Lova somnade i sjalen till dagis idag vilket jag var mycket tacksam för. Det känns ju så där att vara orolig för hur det ska gå redan innan man börjar sätta på sig sjalen.

Nu har vi i alla fall "allt som finns" hemma: sjalar, selar, två olika vagnar, ståbräda, bärjacka och dubbelfuskpolo. Nu gäller det bara att hitta rätt kombination för varje tillfälle... Hur många barn ska med, är det dags att sova eller vara vaken, vad ska göras, hur länge etc. Jag kanske måste göra en formel för detta, eller så ska jag helt enkelt sluta krångla till det.
Oj, det lät lite surt ser jag när du citerade mig. Det var inte menat så. Att bära har iaf för mig fler aspekter än bara de praktiska och jag är fortfarande ledsen över att inte ha fått "sjala" Agnes. Så jag förstår att du är ledsen och besviken.
Jag håller tmmarna för er.
Knyttet & K skrev:
Jag tror att hennes sjalvägran mest har handlat om att hon inte vill sitta fast, och att hon vill se. Hon är tidig motorisk och har (till skillnad från storebror) alltid gillat att ligga/vara på golvet. Jag tror också att hon ogillat att hon inte sett så bra som hon velat. Hon har alltid känts väldigt seende/iaktagande. Jag har burit henne framåtvänd ibland när jag inte orkat på fri hand och det har funkat bra.

Men som sagt, nu har det vänt och jag får bära. Var glad att ditt barn trivs i vagnen åtminstone och fortsätt prova med sjal/sele. Jag tror det kommer vända.
Jag håller med Knyttet & K här också. Isa är också tidig motoriskt och tycker alls om att sitta fast (eller sitta still :roll: ) och vill gärna greja på golvet på egen hand. Samma med nyfikenheten, hon måste se bra annars är hon inte heller nöjd. Jag började tidigt med Manducan i lägsta ryggläget och då gick det bra för då var huvudet över hanten. Vävd sjal funkade också över förväntan nu när hon är lite större.

Fortsätt testa och testa på olika sätt och vid olika tillfällen, du ska se att det löser sig!
Knyttet & K skrev:
Myrten skrev:
OK, tack!

Oj, det lät lite surt ser jag när du citerade mig. Det var inte menat så. Att bära har iaf för mig fler aspekter än bara de praktiska och jag är fortfarande ledsen över att inte ha fått "sjala" Agnes. Så jag förstår att du är ledsen och besviken.
Jag håller tmmarna för er.
Jag tyckte inte alls det lät surt, jag förstod vad du menade! Fast det är klart att man kan läsa in surhet om man vill det, men det gjorde jag inte. :blahblah: Jag är tacksam för att så många läser och svarar!
Lillebror är inte ett vaken sjalbarn. Han somnar på två röda i sjalen eller selen om det är sovdags, men vill inte sitta där när han är vaken. Jag tror han tycker det blir för trångt. Han blir ockå tokarg om jag knyter sjaln för hårt. :roll:
Jag hoppas jag kan bära honom i vaket tillstånd när jag får upp honom på ryggen.

En tanke ang Lova och vagen är att det gjorde ont i magen på henne innan hon fick minifomen. Hon som gav lillebror akupunktur sa att det gör ont att ligga på rygg när magmusklerna spänner över tarmarna.
Våran Tös hade en period (måste varit vid den åldern ungefär) då hon inte ALLS gillade att åka sjal. Vi sålde den vävda sjal som vi just köpt och struntade i det hela ett tag. Sen fick jag ett infall, några veckor senare, köpte en rebozo billigt och provade - och Tösen gillade :heart: Så vi köpte en sjal till och en till o på den vägen är det ;)

Så ge inte upp hoppet!!
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?