Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annikar
Är det nån som vet om denna är bra?
Det är alltså en overlockmaskin av enklare modell. Jag syr endel på vanlig symaskin, men det blir inte särskilt snyggt när det är elastiska tyger.

Eller finns det nyare "vanliga symaskiner" som syr bra i stretch-tyg? Jag har en 15 år gammal Bernina som kan sy fuskoverlock.
Blir jätteglad för tips!

Klipper in från en försäljare:
Hobbylock 4764 2/3/4 trådig

Den syr, klipper och överkastar i ett moment. Den "lilla" hobbylocken från Pfaff är ett litet under! Tygkanter fransar sig inte längre, och tack vare många trådar blir sömmarna extremt elastiska..
hobbylock 4764 väldigt enkel att använda.

Absolut jämna sömmar! Differentialmatningen gör att sömmarna inte sträcker eller veckar sig.

Pressarfotsspaken sitter precis bakom pressarfoten så att du lätt når den och har höger hand fri att styra tyget.

Enkel trädning! Alla trådvägar är färgkodade.Trådklipparen sitter bekvämt placerad!

Alla slags tyger matas på bästa sätt. Pressarfotstrycket kan ställas in efter behov.

Helt stabilt, tack vare gummifötterna.Stor skräplåda där tygrester samlas upp.

Byta pressarfot? Lätt att sätta på, lätt att ta av, tack vare "klick"-systemet.

Detaljerade instruktioner finns i bruksanvisningen tillsammans med många illustrationer.

Sy i tunna eller tjocka tyger, sy snabbt eller långsamt – nåltrycket och knivtrycket är alltid jämnt.

De dekorativa 2-trådiga flatlocksömmarna är ytterst släta och töjbara. Perfekt för badkläder och dekorativa mönster.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag hade en Pfaff 4842 som är modellen över 4764. Den är lite dyrare, har något fler sömmar och lite starkare motor. Ganska trevlig maskin faktiskt. Lätt att trä och funkar bra i största allmänhet. Fina sömmar, vilket var viktigt för mig. En nackdel är att den är lite bullrig. Alltså, overlockar LÅTER mer än en vanlig maskin (sax och 4 trådrullar...), men den är onödigt bullrig. Jag bytte senare upp mig till en Bernina och den är betydligt tystare.

Jag har testat att få elastiska sömmar att funka på min vanliga maskin, men jag tror aldrig att jag skulle få till det. Möjligen om man köpte en sådandär Pfaff med övermatare, men inte annars.

Sedan jag köpte overlocken så syr jag mycket mer på den än jag trodde att jag skulle göra. Även på vävda tyger så syr jag ungefär 50%-50% på vanliga och overlocken. På trikå så är det kanske 75% eller mer på overlocken.

När jag pratade med försäljare om maskiner så var det någon som sa att om man syr mer än ett plagg i månaden så lönar sig det alltid med en overlock. Det stämmer nog ganska bra faktiskt....

//Kaja
Användarens profilbild
Av Shadow
Jag har inte just den overlocken, men jag har en Pfaff Coverstyle. Den är 5-trådig och man kan även sy två dekorsömmar (fälla undan kniven osv).
Som Kaja sa så är Pfaff rätt bullriga och Bernina tystare. Nu verkar det ju som att Bernina oftast håller men en arbetskamrat till mig vars pappa har en gardinfirma sa iaf att de tystare maskinerna oftast är lite klenare i konstruktionen och går lättare sönder. Men det är som sagt hans erfarenhet...

Pfaffs overlock är väldigt lätt att hantera och trä. Inga problem där inte (fast visst får man öva osv och det är väldigt noga att man träder rätt). Och (iaf på min) så fungerar alla inställningarna för sömmarna i boken perfekt, man behöver alltså inte hålla på och ändra för att hitta rätt trådspänning eller differentialmätning, det är bara att läsa sig till. Jag vet inte om det gäller för alla deras overlocks.

4764 har ju ett bra pris och nästa steg är väl en hel del dyrare. Men, den verkar inte ha rullfåll. Med den kan man overlocka längst ner på ex. en kjol så slipper man fålla upp osv (om man tycker det är snyggt). Men om det inte är nåt du verkligen behöver så satsa du på en sån maskin. En overlock ÄR bra när man syr i elastiskt tyg. Min vanliga symaskin är ganska ny och jag syr med bindsöm/fusk overlock och nästan inget pressarfotstryck, då går det att sy i lite tjockare trikå. Men overlock är svårslaget :)
Användarens profilbild
Av knutis
Shadow skrev:
4764 har ju ett bra pris och nästa steg är väl en hel del dyrare. Men, den verkar inte ha rullfåll.
Jo, jag tror visst att den har det, diskuterade nämligen funktionen på den sömmen med min symaskinsgubbe här i stan :wink: . Jag är nämligen själv spekulant på en sån maskin.
Jag måste bara spara ihop lite mer pengar först... :( .
Min symaskinsförsäljare trodde att pfaff 4764 och huskvarnas huskylock 901 (tror jag det var, iallafall nåt på 900) var exakt samma maskin i konstruktion bara olika märken. Fast jag tror huskvarna är aningen dyrare :roll: .

Jag är också grymt sugen på en overlock, det går inte att få till så elastiska sömmar på en vanlig maskin.... :? ( inte kan jag iallafall....)
Användarens profilbild
Av Kaja
Tror att du kan få rullfållen med för ungefär samma pris om du köper en Janome 644. Kolla även på att beställa Janome från England. Då brukar det kunna bli riktigt billigt (3500 inkl frakt + massa tillbehör). www.sewingmashinesdirect.co.uk till exempel (hoppas att det blev rätt nu, annars sök på forumet, för det har diskuterats flera gånger).

//Kaja
Användarens profilbild
Av annikar
Kaja skrev:Tror att du kan få rullfållen med för ungefär samma pris om du köper en Janome 644. Kolla även på att beställa Janome från England. Då brukar det kunna bli riktigt billigt (3500 inkl frakt + massa tillbehör). http://www.sewingmashinesdirect.co.uk till exempel (hoppas att det blev rätt nu, annars sök på forumet, för det har diskuterats flera gånger).

//Kaja
Jag fick precis tips av ZaZi om England också! En Janome kostar 199 pund där. Har precis mailat och kollat vad frakten går på. Tack för tips! :D
Användarens profilbild
Av ZaZi
annikar skrev:
Kaja skrev:Tror att du kan få rullfållen med för ungefär samma pris om du köper en Janome 644. Kolla även på att beställa Janome från England. Då brukar det kunna bli riktigt billigt (3500 inkl frakt + massa tillbehör). http://www.sewingmashinesdirect.co.uk till exempel (hoppas att det blev rätt nu, annars sök på forumet, för det har diskuterats flera gånger).

//Kaja
Jag fick precis tips av ZaZi om England också! En Janome kostar 199 pund där. Har precis mailat och kollat vad frakten går på. Tack för tips! :D
Jag letade efter mitt kvitto, men hittade det inte. Så jag minns tyvärr inte vad frakten gick på.(Vi hade stor pappersrensning här hemma och jag vet att jag såg kvittot då, men var jag sorterade in det är visst en annan historia. :roll:

Jag köpte från den sidan som Kaja tipsar om och var mycket nöjde med deras service. :)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har också beställt från sidan Kaja tipsade om. Frakten gick på 500:- ungefär.
Jag köpte en Janome 644 och är jättenöjd än så länge. Jag har inte hunnit sy så himla mycket eftersom Agnes vill sova i famnen om kvällarna, men den syr snyggt och jämt och är enkel att trä.
Användarens profilbild
Av annikar
ZaZi skrev:
annikar skrev:

//Kaja
Jag letade efter mitt kvitto, men hittade det inte. Så jag minns tyvärr inte vad frakten gick på.(Vi hade stor pappersrensning här hemma och jag vet att jag såg kvittot då, men var jag sorterade in det är visst en annan historia. :roll:

Jag köpte från den sidan som Kaja tipsar om och var mycket nöjde med deras service. :)
35 pund går frakten på. Så 2800 kr inkl frakt låter ju bra :twisted: Det blir nog en sån :D
Användarens profilbild
Av ZaZi
annikar skrev:
ZaZi skrev:
annikar skrev:

//Kaja

35 pund går frakten på. Så 2800 kr inkl frakt låter ju bra :twisted: Det blir nog en sån :D
Bra där! :app: Klart du ska ha en Janome från england! :D
Det är hemskt trevligt att få den levererad direkt till dörren också. 8)
Användarens profilbild
Av knutis
Ja, 2800 kr låter ju betydligt mycket trevligare än att lägga 3900 som priset jag fick hos symaskinsgubben här i stan.
Men funkar det att börja sy på en gång, eller måste det till en massa adaptrar och strömväxlare och så? :roll:
Användarens profilbild
Av annikar
knutis skrev:Ja, 2800 kr låter ju betydligt mycket trevligare än att lägga 3900 som priset jag fick hos symaskinsgubben här i stan.
Men funkar det att börja sy på en gång, eller måste det till en massa adaptrar och strömväxlare och så? :roll:
Adapter räcker om jag fattade rätt, eller hur ZaZi?

Och nu är den beställd :vågen: Tjohoo vad kul det ska bli att börja testa! Jag beställde för en timme sedan och nu fick jag ett mail att den är skickad!
Användarens profilbild
Av ZaZi
annikar skrev:
knutis skrev:Ja, 2800 kr låter ju betydligt mycket trevligare än att lägga 3900 som priset jag fick hos symaskinsgubben här i stan.
Adapter räcker om jag fattade rätt, eller hur ZaZi?

Och nu är den beställd :vågen: Tjohoo vad kul det ska bli att börja testa! Jag beställde för en timme sedan och nu fick jag ett mail att den är skickad!

Adapter eller så gör man som jag gjorde: klipper av kontakten och monterar dit en svensk. :oops: :roll: Där rök nog min försäkring på maskinen, men jag är en gambler och håller tummarna för att maskinen inte går sönder. 8) :lol:

Så snabba de är på att skicka! :D Hoppas du blir nöjd med ditt köp. :tumsup:

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?