Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lynn
Hej!

Lite bakgrund först:
Min dotter avskyr skor, stövlar, kängor, ja allt som är tungt och sitter på foten. Det hör till saken att hon har börjat gå, och jag tror ju inte att hon lär sluta med det ett tag över vintern :roll:

Så. Hon fick pröva min pappas fårskinnstofflor när vi var på besök. Visst, storleksmässigt var de inte så bra kanske, men hon gillade känslan. Hon tycker också om mjuka tossor med gosigt foder inuti.

Med tanke på allt detta kom jag på att jag ville göra typ fårskinnsmockasiner fast med längre skaft (typ stövlar). Finns det någon som sitter på ett bra och enkelt mönster någonstans? Eller kanske någon med mönster i vanligt läder som jag kan ta inspiration från?

Någon som gjort något liknande? Fördelar/Nackdelar? Kan tänka mig att det blir en del impregnering, men hellre det än en arg ett-åring som har ont i fötterna...

tacksam för alla svar!!
Av Lynn
Puff the magic dragon
Get high in every way
Puff the magic dragon
Only opium fumes will stay...

Hrrm...Ingen..? :rodna:
Användarens profilbild
Av GIAG
ingen aning men är nyfiken själv *tassar*
Av Lynn
Sitter här och viker papper fram och tillbaka för att kunna komma på ett bra mönster. Helst skulle jag vilja ha stöveln i bara ett eller kanske två bitar - tror ni det är möjligt? Är det ingen som har gjort vanliga mockasiner eller stövlar, och har ett mönster jag kan utgå ifrån?

Könns som jag är nära en lösning, men får liksom inte till det där sista... :dum:
Av Lynn
Njae...jag kollade på den sidan i den andra tråden (den om tossar), men jag trivs inte riktigt med hur de ser ut...hmmm...skulle inte vilja ha så många sömmar. Men jättetack för tipset! :app:

Några mer tips?
har ett mönster här hemma som jag arbetat en del med, iof är detra upp till 6mån, men det går å göra större. kan se om jag får nån bra bilde på de, så kan jag skicka.
Av Lynn
Det skulle vara kalasbra! Det går ju alltid att anpassa menar jag. Det är så irriterande när man näääästan vet hur man ska göra, men stupar på rakan...

Jag ser fram emot en eventuell bild :)
Av Lynn
Nu har jag nästan kommit på hur det skulle kunna fungera att göra i ett enda stycke. Problemet blir bara att sömmen blir mitt under foten...
*suck*

Alecsandra har lovat att skicka ett mönster till mig, men är det ingen annan som har fler mönster på mockasiner / tofflor / tossor / stövlar / ja vad kallar ni det?
Jag har börjat sy på ett par skor i filt efter "näbbstövel" modell... Annars såg jag dessa men det är en gammal anons tyvär http://www.tradera.com/Sameslojd_lappsk ... n-73130773 Skulle annars ha passat min lilla kille :D
Av Lynn
Hmm...jag får bara upp att annonsen är avslutad + de andra annonserna från samma annonsör...Missar jag hur man ska kolla?
Av Tiaramoll
Här finns ju stövelformade tossor:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 4&start=15

Jag syr regntossor, dvs de tål mycket väta. Jag syr av acrylatväv från åhléns och tätar sömmar med liquisole. Fungerar toppen!

Tror att det klokt att sy tossorna utifrån en sula, sedan kan man forma ovandelen lite hur man vill. Till sulan kan man tex bara sy en cylinder, då blir det bara en söm i överdelen samt en söm runt sulan.

Lynn Jag har ett par tygiga tossor med två sömmar i överdelen, varav den bakre (från hälen och uppåt) kan ersättas med en tygvikning.
Se bilder här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id925338_page0.html
Lynn, du kan få dessa mot porto kostnad ifall du vill ta isär dem och göra mönster. Pm'a vid intresse!
Av Lynn
Hejsan och tack för svaren! Det var fina grejer på kero - lite nya idéer som surrar i skallen på en gång :)

Mari:
Har du sytt de tossor som du länkade till med hjälp av "cylindertekniken"? Tänkte ju att jag skulle använda fårskinn - tror du att det blir bra med det mönstret? I så fall är jag intresserad!

Andra tips och idéer mottages fortfarande tacksamt!
Av Tiaramoll
Dom jag har sytt i acrylatväv (typ vaxduk) är inte sydda med "cylindertekniken", mina regntossor består av tre delar, en sula, en runt-om-sido-del samt ett övre lock. Denna modell blir väldigt stövelaktig och jag har valt den eftersom man kan olika färger på tygbitarna.
Tror att det skulle alldeles utmärkt att sy med detta mönster i läder också, frågan väl bara hur man tätar läder sömmar?

De röda, köpta, tossorna är sydda med cylindertekniken, dvs färre sömmar än mina.

Fast min så kallade runt-om-sido-del blir ju som en cylinder innan sulan sys på, sedan stängs tossan ihop med det övre locket. Svårt att förklara.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?