annies1 skrev:Låt mig gissa att det beror på storleken på barnet. Alven tycker att det är jobbigt att bära sin 4.5 åring i den tunna sjalen medans med 2.5 åringen går det (som jag tolkar ditt inlägg Alven) lite bättre. En jag känner som har en 1.5-åring som tycker den tunna är lika bra som den tjocka (jag gissar igen att det beror på barnets vikt).
Ska man ex. bara använda sjalen det första (ev. andra) året antar jag tjockleken inte spelar så stor roll. Vad säger ni?
Nja, min 4½-åring väger 25 kilo och honom bär jag inte alls längre, bara lillan. Hon väger 13,14 kg typ, och jag föredrar helt klart den tjockare hoppen. Men jag kan tillägga att jag inte ägen någon tunn, utan bara har provburit i den en stund hemma hos dagdrömmare. Jag är inte heller så förtjust i Easycare som många gillar, just pga tunnheten.
Men visst, ju mindre barnet är desto mindre roll spelar ju tjockleken när det gäller bärkomforten. Kanske är det skillnad om man bär på magen också? Jag bär nästen enbart på ryggen. Här är jag och Ida 4-5 månader med en gauze, som ju är det tunnaste man kan bära i nästan:
Jag tycker att man ser lite hur jag menar, eftersom den är så tunn blir sjalen runt magen väldigt smal och skär in lite, både där och under armrna. Även vid halsen blir de bekvämare med en tjock sjal.