Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Netta
Jag får ont i axlar, rygg när jag bär. Kan bero på att jag är ovan. Burit i manduca tidigar och nu köpt en vävd långsjal. Använder dubbelt kryss.

Vilken är din favo-knytning?
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag tycker omslutet kryss med låååång sjal avlastar bäst, i alla fall på magen. Får inte till det bra på ryggen så nu bär jag mest i säkrad ryggsäck, men ännu oftare i sele på ryggen.

Sen varierar det ju från sjal till sjal också. Den sjal som jag tycker avlastar absolut bäst är tjocka Hoppen, men mina didysar är också riktigt bra. Jag har svårt att få till tunna sjalar riktigt bekvämt :hmm:
Användarens profilbild
Av glis
:iagree:

Trist att inte skriva något eget, men jag håller med till fullo. Jag :heart: Hoppe!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Någon av omslutet-knytningarna skulle jag vilja rekommendera. De är klart mest avlastande 8)

Bär du på mage, där tycker jag omslutet kryss är enklast att få riktigt tight med en vävd bärsjal (jfr omslutetX2 som man knyter med elastiska bärsjalar). Dubbelkryss är bra i fall man vill ha en nytning färdig under jackan och stoppa i barnet efter en bilfärd t.ex. på väg in till affären. Men för längre bärstunder som långpromenader avlastar omslutet bättre :wink:

Bra och avlastande ryggknytningar:
- Omslutet kryss rygg
- Omsluten ryggsäck
- Vrikkesikker
De två sistnämnda hamnar barnet högre upp än vanliga omslutet kryss rygg. Sedan är det en smakfråga vilken knytning man trivs bäst med - det bästa är att prova sig fram :wink: Lycka till! 8)
Användarens profilbild
Av Alven
Dunnelt kryss avlastar inte så bra tycker jag, eftersom all tyngd hamnar på axlarna. Med en omsluten knytning fördelas vikten bättre mellan höfter, rygg och axlar. Jag använder inte dubbelkryss mer än i nödfall, som när jag behöver plocka i och ur barnet ofta eller när jag ammar (ammade) i sjal.

Jag gillar det vanliga omslutna krysset bäst. Jag knyter så här: http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/x-omslut.htm
Användarens profilbild
Av Netta
Tack så jättemycket. Jag ska testa med omslut.

Men jag får vänta en stund, för vi har varit och babysimmat och sonen är totalt utslagen och sover som en liten gris. :lol:
Användarens profilbild
Av Netta
Tack så jättemycket. Jag ska testa med omslut.

Men jag får vänta en stund, för vi har varit och babysimmat och sonen är totalt utslagen och sover som en liten gris. :lol:
Jag knöt dubbelt kryss när jag bar på mage. Nu bär jag på ryggen och då blir det ryggsäck. Omslutet kryss på ryggen känns lite bättre men ensam kan jag inte knyta den. :oops:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?