Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av xsaga
Är newbee på vävd sjal... vilken ska jag köpa? De är ju inte superbilliga precis... så jag behöver bra tips från er vana bärare. :D

De jag tycker är snygga är en Didymos Wellen Lind, Ellevill Zara Candy, men kan även tänka mig en hoppe. Vilken är lättast för en nybörjare att knyta och greja med???
Användarens profilbild
Av emellen
Jag är också ny och jag har tänkt mig att få klämma och känna på några olika innan jag bestämmer mig för vad jag vill ha. Min man köpte i dagarna sin första vävda sjal och det blev en tjock hoppe, men den tyckte i alla fall jag blev för tjock knut av när man knöt. Har du läst om de olika sjalarna här på forumet?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Mitt bästa råd är att köpa en som du tycker är snygg!! Det är det viktigaste 8)
Sen är kanske didyn en lite enklare sjal som nybörjar-sjal än vad hoppen är, eftersom didyn är ganska mycket tunnare och dessutom smalare på bredden. Jag gillade mina didysar jättemycket i början, men sen när barnet blir större och tyngre är hoppe aningen bättre i avlastning tycker jag :wink:
Användarens profilbild
Av emellen
Det finns inga sjalträffar i dina trakter? Tror att det är väldigt individuellt vad man tycker bäst om!
Användarens profilbild
Av xsaga
Har läst men smaken är ju som...

Man har ju olika smak... blir inte så mkt klokare...
Älskade trikån men måste byta nu... vill inte ha något för tjockt heller...

Vill väl helst ha tips om den ultimata nybörjarsjalen... bred eller smalare, tjock eller tunn...
Användarens profilbild
Av Molinia
Jag gillade BB-slen som första vävda sjal. Den är så mjuk och lättknuten redan från början. Didy Wellen är mycket strävare.

Fast jag måste säga att det tog några dagar innan jag fick till det efter att bara ha använt trikåsjal. Vävd kräver en annan knytteknik.
Användarens profilbild
Av MilanE
Kan tänka mig att Zaran också är bra som första-sjal eftersom den är lite smalare och ganska mjuk redan från början. Annars är jag ju ett stort diydmos-fan.

Jag hade en BB-slen som första vävda men vi trivdes inte alls ihop, jag tyckte det var för mkt tyg och tjockt och så, men det är ju så olika!

Det viktigaste är ändå att du tycker att sjalen är vacker - sedan får man nog prova sig fram! Men finns det nån sjalträff i närheten är det ju perfekt!
Användarens profilbild
Av milimani
Jag säger också att du ska välja efter färg för då kommer du vilja få det att fungera.

När jag började med vävd så köpte jag först en gås. Superenkel att knyta. Sen ville jag en stadigare "riktig" vävd och köpte en easycare. Gillade inte alls trots att den var tunn. Köpte en hoppe för färgens skull. Visst var den tjock och det tog ett par gånger att lära sig men nu älskar jag hoppe. Vill du prova min så är du välkommen (hjulen på vagnen är förrästen pumpade nu :wink: )

Sen så finns ju Bali Baby Stretch. Det är ju en trikåsjal men den är så stadig att du kan bära 2 åring på rygg i den :D
Användarens profilbild
Av xsaga
Jag väljer den jag tycker är snygg då...
Milimani... får komma och titta på hjulen när de är pumpade... :D
Användarens profilbild
Av milimani
xsaga skrev:Jag väljer den jag tycker är snygg då...
Milimani... får komma och titta på hjulen när de är pumpade... :D
Japp, det får du göra! Och idag har jag pimpat den med ett fårskinn också :D
Användarens profilbild
Av Scharlott
Vilken bärsjal som är bäst är mycket en smakfråga, så därför kan det alltid vara bra att prova innan man bestämmer sig. Sedan är det alltid bra att välja en bärsjal i någon färg/mönster som man tycker om.

Av de sjalar du nämner gillar jag verkligen Hoppediz (både original och supertunna) en perfekt bassjal med bra avlastning och Ellevill Zara är också en solklar favorit som är himla lättknuten (fast jag får väl anses lite partisk för dem båda :wink:). Didymos har jag en Julia randig i den privata sjalsamlingen - den är snygg 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?