Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LillensMamma
Vi bär bara lillen i sjal och sele! :D Är det fler som inte har någon vagn?
Vi planerar att inte skaffa någon heller! Barn ska gå, springa, hoppa eller bli burna när de inte orkar gå på sina egna ben längre! Det är min åsikt, så växte jag upp och så ska lillen få växa upp!

Finns det fler som väljer bort vagnen?
Användarens profilbild
Av Elin G
Vi hade ingen vagn när Nemo var liten, men när han närmade sig året köpte vi en som han t ex sov i när vi åkte till stan. Nu när jag har två barn är vagnen faktiskt väldigt praktisk. Nemo är inte så stor och orkar inte alltid gå och bära två kan jag bara göra mycket korta sträckor. Åker vi till stan brukar dessutom båda somna och bära två sovande barn, det klarar jag inte. Men vagnen har verkligen både fördelar och nackdelar, för visst känns den bökig och tung att släpa på ibland. Och så tar man med sig alldeles för mycket saker bara för att man kan :lol: .
Användarens profilbild
Av Helena
Ja, jag tror ju att det beror på helt hur tunga barn man har. Vissa här inne har ju rätt tunga barn, jag har ju turen att ha en dotter på snart två år som väger kanske strax över 10 kilo. Så jag orkar ju bära henne rätt länge, men vi har vagn ändå.

Hon tycker om vagnen. Ibland känner sig äldre barn lite friare i en vagn är att bli burna, så är det faktiskt. Och de kanske inte orkar gå längre, men ändå så vill de inte bli burna, men de tycker om att sitta och vila sig i vagnen.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Vi har en vagn men Vilgot använder bara den till att sova i.
Å då vi har en storebror som är lite drygt 3år och som sällan orkar gå långt så får han åka vagn och så blir lillebror buren. Orkar inte bära båda 2 samtidigt :roll:
Å så är vagn bra att ha när man ska gå och handla och inte har något körkort. Då får lillebror åka sjal/sele storebror får gå och matkassarna får åka vagn :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Jag har inga planer på att köpa liggvagn till lillan, men en sulky/sittvagn kan nog behövas då hon blir äldre. Men det blir en begagnad då jag inte vill lägga massa pengar på något jag inte tror att jag kommer använda så mycket. :P
Användarens profilbild
Av Beckah82
Har en begagnad enkel sulky som han fick när han var 10 månader.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Thea använde inte vagn förrän hon var ett år. Då var jag gravid och fick lite foglossning och vågade inte belasta mer än nödvändigt. Men sen blev det bättre, så hon fortsatte att bli buren ett tag till :wink:
Har man två små så är det dock bra med vagn. Fast enkelvagn och ståbräda +sjal/sele :wink:
Användarens profilbild
Av MilanE
Vi har vagn, Tösen sover ute i den minst två gånger varje dag. Ibland får hon åka vagn o hon tycker det är jättekul! Men oftast blir det bära ändå :heart:

Tycker också det är toppen med en sulky om man ska handla mkt, att lägga varorna i :D
Användarens profilbild
Av Ville med Olle
Vi hade vagnen några gånger i början men har nu Olle (8v) enbart i Beco och trikå. Börjar dock bli lite oroliga för vagnvägran om det blir blixthalka eller vi vill "låna ut" honom en stund till bärskeptiker. Någon som har erfarenhet av till-/frånvänjning. Tror ni det kan bli ett problem? Egentligen har man ju ingen lust att vagnträna för att hålla vanan uppe...
Användarens profilbild
Av Elin G
Ville med Olle skrev:Vi hade vagnen några gånger i början men har nu Olle (8v) enbart i Beco och trikå. Börjar dock bli lite oroliga för vagnvägran om det blir blixthalka eller vi vill "låna ut" honom en stund till bärskeptiker. Någon som har erfarenhet av till-/frånvänjning. Tror ni det kan bli ett problem? Egentligen har man ju ingen lust att vagnträna för att hålla vanan uppe...
Jag tror det är lugnt. Emrik har absolut inget emot vagnen de gånger jag lägger ner honom, trots att vi bär honom nästan jämt. Däremot tror jag vissa barn ogillar vagnen oavsett om man tränar dem eller inte, men det ligger nog mer i deras personlighet. Blixthalka hanteras lättast med broddar, låna ut barnet till skeptiker kan man vänta med tills de blivit lite större (barn som kan sitta i vagnen är i allmänhet nöjdare, liggvagn är trist).
Användarens profilbild
Av Foxan
Äldsta barnet "började" med vagnen när han var 15 månder (14 kg).
Vi har ingen vagn till minstingen heller.

För långa promenader (mera än 30 min) stora killen åker vagn, annars går han. Lillen sitter i sjalen.
Användarens profilbild
Av Alven
Vi hade inte vagn alls till andra barnet (första åkte vagn de första 2 månaderna, sen sa han ifrån och fick åka babybjörn i två månader innan vi köpte trikå).

Blixthalka är ingen fara, investera i bra broddarbara! :D
Användarens profilbild
Av Tootz
Jag har inte heller vagn... Fick en begagnad av svägerskan när Leo föddes, men han har aldrig velat ligga i den... Han vill bara va i sjalen :D och inte mig emot eftersom jag älskar att bära honom i sjal; och har insett hur otroligt mycket smidigare det är än att ha en stor bökig vagn :)

Men jag kan däremot förstå de som har större barn/fler barn att vagnen är bra att ha :)
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Vi har haft vagn till de två äldsta så vagn hade vi ju denna gång också. Men sockerbiten åkte inte i den förrän hon var runt året. Däremot har jag använt den när hon varit med innan men då har mellanbarnet fått åka och det har mest varit för att lyckas ha koll på alla tre om jag åkt själv in till stan eller så.
Av doc
Vi har vagn fast vi anväder inte den. Mormor och morfar körde enbart vagnen när de hälsade på.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?