Dorislina skrev:Hannah83 skrev:Spelar tygvalet någon roll? Eller är det bara att ta nåt billigt svart tyg? Hur mycket går åt?
Tygvalet spelar stor roll tycker jag. Det får inte vara för tunnt utan ett rejält bomullstyg, canvas, är bäst. Gärna med lite (men inte för mycket) diagonalgiv. Men tänk kraftigt bomullstyg så blir det bra. Lakansväv är inte någon höjdare även om det gå att göra av fast då får man ha dubbla lager. För panelen spelar det inte så stor roll om man gör som jag brukar göra nämligen att sy hela ryggplattan av det svarta (eller vita om du väljer det) tyget och sedan syr på paneltyget aviga mot aviga och vänder ut och in och syr en stickning i kanten. Då slipper du dessutom sicksacka kanterna om du syr stickning.
Tygåtgång är svårt att säga beroende på vilka mått du ska ha på axelbanden men jag brukar använda ungefär 2,5 till 3 meter så jag kan få ut axelbanden i ett stycke. Man får räkna lite på det beroende på bredd på tyget.
Ok, då syr du fast panel + ena delen på ryggen först, sedan ihop med det andra, eller? Stickningen då. syr du den innan du sätter ihop dem, eller efter, när du sytt ihop den med den tredje delen?
Jag trodde man tog panelen som den ena delen lixom. Eller går inte det? Iof så kanske det blir för tunt om panel tyget är tex lakan kvalité? Eller? Hmm, inte helt lätt det här juh...
Förlåt för 1000 frågor, men jag har aldrig gjort någon, sen är jag inte sååå bevandrad i sömmernas värld...
Inget tips på vart man kan hitta tyg till den? Panelen har jag redan, men till resten!