Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tumbler
Jag ska föda i juni och vill om möjligt undvika plastbaljan när jag ska runt på BB.

Kan jag använda nån typ av sjal/bärpåse redan från första dan? (eller varför inte?)
Någon som har erfarenhet med detta?
Jag har redan en trikåsjal, men nu har jag tittat på Peekaboo bärpåse - kanske en sån är lättare att använda dom första dagarna? (jag vill i så fall sy en själv)
Användarens profilbild
Av Anso
Trikåsjal är väldigt smidigt även till en nyfödd.
Jag får ju för mig att en fleecebärpåse kan bli lite svettigt på sommaren men säker är jag inte.
Jag har inte provat bärpåse på nyfödd/bära i vagga så jag kan tyvärr inte säga hur det blir.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jag tycker att en trikåsjal är det absolut mysigaste man kan bära en liten nyfödd bebis i. Rekommenderas varmt! :D

Fleecebärpåse tror jag blir för varmt på sommaren :roll: :wink: . Finns dock bärpåsar i andra material också och det går utmärkt att bära en nyfödd i bärpåse i s.k. vagga. Både jag och min man bar vår Jesper (född i augusti) i bärpåsen MayaWrapPouch. Himla bra om man vill bära kortare stunder. Om du vill sy en egen bärpåse skulle jag satsa på något annat tyg än varm fleece för sommaren. Kolla på www.baranara.se där finns många bra tips och där kan du även handla tyg till bärpåse :wink:

Skall du bära länge (och det gör man ju gärna med nyfödda bebisar som vill bäras mycket) så är en trikåsjal klart det bästa alternativet tycker jag. Till sommaren räcker det med blöja en liten mössa och ev en body i bärsjalen (beroende på hur varmt det är). Man bär väldigt nära i en trikåsjal vilket är himla mysigt och det går även mycket bra att amma i sjalen.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Trikåsjalen är perfekt.Använd den!
Användarens profilbild
Av karinmaria
Jag tyckte famnen var överlägsen på bb, hon satt innanför sjukhusskjortan. Mysigt.......
Jag hade faktiskt med en trikåsjal, men hon kändes alldeles för liten för att sitta i den.

Jag använde inte plastbaljan heller, armarna räcker ganska långt :vågen:
Användarens profilbild
Av boosten
Vi hade med trikåsjalen till BB, var jättebra tyckte vi! Och barnmorskorna blev alldeles till sig och tyckte det var så himla bra! :mrgreen:

Bärpåse känns av nån anledning krångligt till en nyfödd, man måste ju böka en del för att få till det, känns mjukare med trikåsjal.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Vi glömde ta med sjalen i kaoset som blev då Albert hade bråttom ut och jag hade verkligen önskat att jag haft den. Jag bar honom under sjukhusskjortan nästan hela tiden, men hade önskat att jag hade den när jag var tvungen att gå på toa mitt i natten (pappor får oftast inte stanna här) och när jag skulle göra en macka. Då hade jag ännu inte lärt mig att bre mackor med en hand :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har en kompis som nyligen fött barn och hon sa att hon inte kunde bära i sjalen i början för hon tyckte att det tryckte för mycket på magen, hennes bebis var jätte stor så magen hade nog töjt ut sig rätt mycket.

Jag känner nog spontant att jag skulle vilja ha med mig en väldigt smidig trikåsjal till BB isåfall, inte en superduper lång Babybundler att snurra in mig i. Men när man ska hämta mat borde ju en sjal vara jätte bra.

Fast har ni suttit och ätit vid bordet med sjalen på och bebisen i? Eller känns det ansvarslöst ifall man äter varm mat, fast man behöver ju inte värma maten så hemskt varmt förstås.

Här i Örebro får inte pappan stanna, så ifall jag får fler barn så får det nog bli lite plastbalja ifall jag vill duscha. Men jag hoppas slippa stanna på BB ifall jag får fler barn.
Användarens profilbild
Av melon
Vi bar i trikåsjalen fråb första dagen! Jättemysigt!!! Vi åt med den på också, vi satte bara Sri lite på sidan (hmmm... hon kan inte ha varit stor då) och höll handen under ifall vi skulle tappa nåt. :D

I juni behöver det ju inte vara så jättevarmt, de senaste somrarna har ju inte värmen kommit förrän i juli. :roll:
Användarens profilbild
Av Candela
Själv kunde jag knappt bära alls den första veckan, hade extremt ont i ryggen. Måste ha ansträngt den rejält under förlossningen :roll:
Av tumbler
Jag är inte säker på att jag kan bära alls heller efter förlossningen. Saga kunne jag inte bära dom första månaderna. Men man får ju hoppas - och min man kan ju inte stanna med Saga och allt, så jag kommer att vara ensam med bebisen nån gång under dagen. När jag ska hämta mat, tex vill jeg kanske använda sjal... om jag kan den här gången.

Jag tar i alla fall med mig hug-a-bub'en....
Och sen syr jag kanske en bärpåse... eller dubbelbärpåse...

Fler erfarenheter, tack! :D
Av Jenny
Jag har köpt en (eller rättare sagt två) trikåsjalar som jag tänkt bära i från dag ett, men nu när jag sitter och läser här kommer jag på att bärpåse har jag inte alls tänkt på! Hur svårt är det att sy en själv? om man är lite halvkass sådär :lol: ?

Tar nog med mig trikåsjal också i vilket fall, men det vore kanske enklast med en bärpåse?
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag hade med hug-a-buben till BB med Torkel och så fort han slapp neo så bodde han i den eller i famnen. Hämtade mat med honom i sjalen. Åt i sängen med honom liggandes i fotändan (ville inte spilla mat på en sovande Torkel.) Jag passade på att duscha när maken var på BB. Torkel låg i sängen eller baljan när jag smet och kissade (hade toaletten i anslutning till rummet och hade dörren öppen)

Här får oftast pappan stanna, men vi valde att han skulle åka hem och ta hand om Tova istället (han har förövrigt hemska minnen av att han fick sova i en värdelös tältsäng när jag låg på BB efter Tovas födelse och känner sig inte lockad till att sova i den igen)
Användarens profilbild
Av naimiez
Efter att ha känt på Sino så skall den med!!! Den är MYCKET tunnare än alla andra trikåsjalar jag kännt på.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?