Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lynn
Hej,

Ja, som rubriken säger. Vad använder man velour till? har ju sett att en del syr byxor av det, men kan man använda det till något annat? Vilka egenskaper har velour? Varmt? Kallt? Luftigt..? Det kanske märks att jag inte är hemma på tyg? :lol:

Tacksam för svar och förslag!
Användarens profilbild
Av elli
Man kan använd velour till allt... :wink:

Klänningar, kjolar, tröjor, byxor, filtar ja de är nog bara fantasin som sätter gränser :)
Av Lynn
Aha :idea:

Gardiner och sådant då? En affär här i närheten har nämligen lite rea på en massa velourtyg, så jag tänkte fynda inför julen...om det är något att ha...då kanske man kan pyssla lite med det också..?

Men är velour varmt? Så att man hellre har det ute än inne om man gör kläder? Jag är ganska varm av mig (och Madeleine också) så om det ska vara innekläder får det ju inte kännas svettigt...
Användarens profilbild
Av tweed
Mja, kanske inte till gardiner. Vad tar de för velouren? Till gardiner är nog ett sammetstyg som inte är stretchigt bättre om man vill ha liknande utseende.

Det används väl främst till kläder, filtar och liknande.
Användarens profilbild
Av Beckah82
Har du inga velourkläder? Det är ju rätt vanligt ändå. Specellt bebiskläder.

ordet plysch kanske känns igen? Det är samma sak. Stretchigt tyg som trikå men lite småluddigt. Kortare och smalare strån än frotté men typ samma princip, alltså lurvigt.

Detta är velour:

http://beckah82.bilddagboken.se/p/show. ... rectlink=1

http://beckah82.bilddagboken.se/p/show. ... rectlink=1

Det är mjukt och varmt.
Av Lynn
Nu börjar jag få koll på vad man kan använda det till i alla fall :9 Så sammet är att föredra just vid gardiner, men kläder är alltså bra pysselgrejer :)

Nej, jag tror inte jag har något i velour...det var därför jag blev lite nyfiken. Kul med lite nya grejer, menar jag!

Det är jysk som har lite rea (59 kr/5 meter tror jag det var). Vet inte om de har kvalitetstyg precis, men småkläder används ju inte så himla länge, så det är ju bra som övning om inte annat.

Tack för alla tips! :notes: Nu ska jag snart börja knåpa!
Av Lynn
Glömde ju skriva detta:

Vilka härliga mobiler! Är det okey om jag norpar idéen om exempelvis jordgubben till gosedjur..?
Användarens profilbild
Av Key
Jag är inte tygexpert, men jag var inne på Jysk här och deras velour var ren polyester. Det jag sytt byxor av och som jag tror är bäst till kläder är bomullsvelour som nog ändå har någon procent syntet men mest bomull.
Användarens profilbild
Av zandrama
Key skrev:Jag är inte tygexpert, men jag var inne på Jysk här och deras velour var ren polyester. Det jag sytt byxor av och som jag tror är bäst till kläder är bomullsvelour som nog ändå har någon procent syntet men mest bomull.
Någon procent... Det brukar vara uppåt 30% syntetfibrer. Men jag håller med om att bomullsvelour är att föredra.
Användarens profilbild
Av ernamalin
stretchvelouren från jysk är inget att sy kläder i, tyvärr

Inte på allvar iaf, jag har använt den när jag sytt maskeraddräkter eller olika lekdräkter till barnen som mantlar och prinsessklänningar och liknande.
Av Lynn
Jaha..Vad tråkigt att det inte var något bra att ha. Skulle vara kul att utöka tyglagret (jag har inget :( ) med lite billiga tyger. Men man kanske kan hitta på något i alla fall med det! Om man kan göra maskeraddräkter så kommer det ju ändå behövas en del nästa år :wink:

Så bomullsvelour är alltså det bästa att göra kläder av? Kalas! Då vet jag vad jag ska leta efter!

Tack för hjälpen!

Om ni har fler velourtips så får ni gärna dela med er - nu är jag på tygjakt :rodna:
Användarens profilbild
Av glis
Jag lägger ju inte ut bilder på saker jag gör för att jag vill ha patent på dem! Klart du får kopiera.
Jag har gjort en lite större blomma med lång stjälk som jag knöt fast i handtaget till babyskyddet när vi använde det. Nu ligger den lös i bilen och kan vid behov klämmas fast i solskyddet (jag har barnstolen fram, ingen airbag) då blir den bhysteriskt rolig tycker kisen...

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?