Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
Det här med snedskurna ändar... varför vill ni ha det, ni som föredrar det :?: Didyn tex sticker ut 20 cm på var sida, jag ser inte den stora poängen. Utom om jag vill knyta med det allra yttersta hörnet - men det vill jag inte, då dras tyget ju inte åt för övrigt (och det skulle jag dessutom kunna göra med hörnet på en rakklippt sjal oxå, om än inte lika lätt)! Hur resonerar ni andra?
Användarens profilbild
Av Soffi
Hm, jag har bara så himla långa sjalar, en didy 5,2 och en hoppis 4,6 och en hemmasydd ca 5 m. Så jag knyter aldrig längst ut vilket innebär att "svansen" blir mindre med snedskurna ändar.
Användarens profilbild
Av Anso
Aha!
Jag vill inte heller knyta på yttersta spetsen och väljer då att ha lite längre sjalar för att slipa det. Det blir ju som sagt lite svårare att dra till hela tygets bredd när man måste använda sig av spetsen på sjalen.
Användarens profilbild
Av annikar
Jag har bara testat snedskurna ändar :roll:
Men jag knyter också oftast en bit in och då blir som sagt svansen lite mindre. Det kan som flera tidigare sagt bli ganska konstigt om man inte kan dra åt hela sjalen.
Men nu ska jag kapa en stork till typ 3.5m totalt. Kanske skulle göra ändarna raka på den bara för att testa :roll: :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag föredrar sneda ändar för att jag knyter ofta med dem, och tycker inte alls att det är svårt att dra åt ordentligt...
iom att de är romskrna så drar man ju över hela tyget iaf.
sen är det ju det att sjalens praktiska längd på en romskuren sjal blir ju eg. diagonalen, vilket gör den myycket längre än en rak sjal, som inte blir längre än den är? hajjar du hur jag menar.?
Användarens profilbild
Av tinaw
Fast det är inte att dra åt tyget, utan att dra åt kanterna som blir problemet. Och jag tycker tvärtom :D att diagonalskurna är kortare än motsvarande rakskurna, eftersom en bit är borttagen... :wink: :lol:

Fast med Groddyn som jag provar nu knyter jag med yttersta hörnen, men den är helt annorlunda skuren än tex didy och stork, så det går bra och är rätt praktiskt.
Användarens profilbild
Av norkmedoo
jag vill helst knyta med hela sjalen och då blir ju hänget lite mindre
om det är snedskurna ändar...
jag tycker inte om att knyta med det snedskurna, får inte till det riktigt då
och det är svårt att hålla sjalen helt på plats

jo, så tycker jag :roll:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
När man drar fram och knyter vid vanligt omslutet så är det ju redan så stadigt att knuten inte spelar någon större roll. Då är det skönt med snedskuret, så blir den extra liten.

Också skönt med snedskuret när man inte knyter, utan tvinnar (exvis vid tibetan). Då blir det mindre klumpigt tycker jag iallafall.

Jag vill ha så lite sjal som möjligt över, och då tycker jag det är lättare att hantera med snedskurna ändar. Men det är jag det :wink:
Användarens profilbild
Av Hella
Jag knyter oftast i ändarna... Jag har sjalar som jag kan dra ett halvt varv extra om mig, så tyget runt min midja låser ändå själva knytningen liksom. Skulle egentligen inte behöva knyta dubbelknut ens, för det sitter där det sitter ändå, men jag föredrar snedskurna ändar för då blir dubbelknuten liten och fin och jag slipper en massa sjal som hänger :-)
Användarens profilbild
Av diddeldi
ska sjalen hänga lite (lång sjal) så är det ju mycket snyggare med snedskurna ändar. jag tycker att en knut med raka ändar är ful. dessutom knyter jag ofta, om sjalen är kortare, en dubbelknut med den inre knuten på helbredd och den yttre på de avsmalnande ändarna. då blir knuten liten och fin.

snedskurna ändar rules :peace:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag gillar raka ändar, det är fult att knyta i yttersta spetsarna med en snedskuren sjal, så att det liksom hänger som en kjol *kräks*
Användarens profilbild
Av Hella
Sannasmamma skrev:Jag gillar raka ändar, det är fult att knyta i yttersta spetsarna med en snedskuren sjal, så att det liksom hänger som en kjol *kräks*
Ja det ser rätt dumt ut :lol:
Fast det går ju att undvika om man viker in kjolen, eller om man som diddeldi skrev knyter första knuten på helbredd.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Sannasmamma skrev:Jag gillar raka ändar, det är fult att knyta i yttersta spetsarna med en snedskuren sjal, så att det liksom hänger som en kjol *kräks*
AMEN! :D
Användarens profilbild
Av norkmedoo
du har ett så... underbart språk :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
norkmedoo skrev:jag vill helst knyta med hela sjalen och då blir ju hänget lite mindre
om det är snedskurna ändar...
jag tycker inte om att knyta med det snedskurna, får inte till det riktigt då
och det är svårt att hålla sjalen helt på plats

jo, så tycker jag :roll:
:iagree: ja me'
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?