Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Be-Linda
Jag vill så gärna bära min klump i ryggsäck! Omslutet på ryggen fungerar jättedåligt, han krånglar ur axlar och arma och kastar sig bakåt så det känns som om han ska trilla ur och så blir han ju ännu tyngre än sina 12 kg när han gör så! :cry:

Jag har försökt få till ryggsäck några gånger, men det blir liksom för löst upptill runt hans nacke och axlar så det känns som om jag måste gå framåtlutad för att hålla balansen... :oops:

TIPS snälla! :urule: :notes:
Användarens profilbild
Av millla
Jag kan nog inte hjälpa dig, tyvärr. Skulle åxå behöva tips men mitt problem är snarare att när man lägger knytningen över benen på barnet så spänns det åt för hårt och benen blir klämda och blå :(
Användarens profilbild
Av mari_tres
Är det inte bara att dra åt övre kanten lite mer då? :hmm:
Användarens profilbild
Av Be-Linda
mari_tres skrev:Är det inte bara att dra åt övre kanten lite mer då? :hmm:
:lol:

Ja man kan ju tycka det, men jag lyckas inte! :?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Du får knyta upp ett mjölpaket eller nåt några gånger så att du får in snitsen utan att behöva vara rätt för nån ska dråsa i golvet :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Nu är det ju alltid en smakfråga vad man trivs bäst med... Jag tycker dock det blir en tajtare och bättre knytning i fall jag viker sjaltyget över axeln, istället för att bara samla ihop det.

Här är en video som på ett bra sätt visar hur man viker: http://www.youtube.com/watch?v=suTJQCLR ... re=related
Användarens profilbild
Av MilanE
Ryggknyt är knepigt. Vi får visserligen till en hyfsad ryggsäck (även om jag inte heller är riktigt säker på hur vi vill ha runt axlarna för att det ska bli optimalt) omslutet är dock bara helt omöjligt. MEN när jag sen såg Diddeldi's fina knytbeskrivning på omsluten ryggsäck gick det som en dans! Den avlastar bättre än en ryggsäck, men känns mkt stadigare. Så det är vår favoritryggknytning nu :D

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... p?t=104946
Användarens profilbild
Av jennychangala
Jag tycker också om diddeldis omslutna ryggsäcks beskrivning, A satt mycket bättre och kom inte "loss" med armarna som hon gör annars. Hittade den här från Tettintill som vi också tycker om. Då får hon absolut inte ut några flaxande armar :vågen: Vrikkesikker heter den på norsk men vet inte på svensk. Säker ryggsäck säger hon nåt om... :D

http://www.youtube.com/watch?v=UltU9nCoWC4
Användarens profilbild
Av Scharlott
jennychangala skrev:Hittade den här från Tettintill som vi också tycker om. Då får hon absolut inte ut några flaxande armar :vågen: Vrikkesikker heter den på norsk men vet inte på svensk. Säker ryggsäck säger hon nåt om... :D

http://www.youtube.com/watch?v=UltU9nCoWC4
Vill också varmt rekommendera Vrikkesikker eller wiggle proof som knytningen heter på engelska. Vet inte om den fått något svenskt namn ännu? :wink:

Hur som helst, Vrikkesikker är en helt suverän knytning tycker jag och tittar man på you-tube-videon ser den uppmärksamma hur hon viker bärsjalen över axlarna. Blir tajtare och bättre knytning på så vis tycker jag (som viker på samma sätt även då jag knyter vanlig ryggsäck). Just Vrikkesikker påminner ju om ryggsäck i början men sedan ett omvänt omslut ovanpå (hoppas ni förstår vad jag menar med omvänt omslut :wink:). Man kan bära högt upp på ryggen så att även mindre sjalbarn ser bra över axeln. Samtidigt är det en så pass stadig och avlastande knytning att man orkar bära även större sjalbarn länge. Dessutom är den "sprattelsäker" och barnet får inte ut sina armar om man inte väljer knyta med dem utanför (vilket man kan göra med större sjalbarn).
Användarens profilbild
Av Be-Linda
Kanon! Vrikkesikker ser jättebra ut, det måste prövas! Hur lång sjal tror ni jag måste ha då? Jag brukar ha ca 4,7 till omslutet kryss.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Be-Linda skrev:Kanon! Vrikkesikker ser jättebra ut, det måste prövas! Hur lång sjal tror ni jag måste ha då? Jag brukar ha ca 4,7 till omslutet kryss.
Kul att du gillar vrikkesikker :D Angående hur lång bärsjal du behöver... På videon knyter hon Vrikkesikker med en Ellevill Zara 5,2 m. Här http://www.youtube.com/watch?v=1nHKJ1DVwpc knyter hon omslutet på mage med samma bärsjal. Du kan ju jämföra slutresultaten i dessa båda videos och se hur mycket svans hon har kvar vid resp knytning. Då jag jämför tycker jag "svanslängderna" ser rätt lika ut :wink: Så jag tycker att sjallängden 4,7 m borde räcka då den räcker till omslutet för dig. Det lättaste sättet att ta reda på det torde nog vara genom att provknyta :wink: (jag gissar nämligen du har en sjal hemma i den längden att provknyta med) Lycka till! 8)
Användarens profilbild
Av MilanE
Den verkar toppen den knytningen - men blir det inte tungt för axlarna?

Måste prova...
Användarens profilbild
Av jennychangala
Scharlott skrev:
Be-Linda skrev:Kanon! Vrikkesikker ser jättebra ut, det måste prövas! Hur lång sjal tror ni jag måste ha då? Jag brukar ha ca 4,7 till omslutet kryss.
Kul att du gillar vrikkesikker :D Angående hur lång bärsjal du behöver... På videon knyter hon Vrikkesikker med en Ellevill Zara 5,2 m. Här http://www.youtube.com/watch?v=1nHKJ1DVwpc knyter hon omslutet på mage med samma bärsjal. Du kan ju jämföra slutresultaten i dessa båda videos och se hur mycket svans hon har kvar vid resp knytning. Då jag jämför tycker jag "svanslängderna" ser rätt lika ut :wink: Så jag tycker att sjallängden 4,7 m borde räcka då den räcker till omslutet för dig. Det lättaste sättet att ta reda på det torde nog vara genom att provknyta :wink: (jag gissar nämligen du har en sjal hemma i den längden att provknyta med) Lycka till! 8)
För mig räcker det med 4,7, jag brukar dock avslut i fram i nån tibetanskliknande knut :) . Om jag får till den bra så tycker jag att den avlastar kanon. Bättre än vanlig ryggsäck och den är lättare att få till än omslutet på ryggen. :D Vi får väl ge den ett svenskt namn :wink:
Av Lillblomma
Hur gör du för att avsluta tibetanskt när tamparna kommer uppifrån? Eller korsar du under rumpan igen, också, först? Och sen tibetanknut?

//A
Användarens profilbild
Av jennychangala
Lillblomma skrev:Hur gör du för att avsluta tibetanskt när tamparna kommer uppifrån? Eller korsar du under rumpan igen, också, först? Och sen tibetanknut?

//A
Vet inte om det kan kallas exakt tibetansk men jag vill inte knyta ibak så då tar jag sjalen som kommer från ena axeln och korsar över till andra sidan i fram och drar den genom den axeldelen :? :D och sen likadant med den andra. Låter helkonstigt nu ju men framkommer det på nåt sätt hur jag gör? Får ju då sjaländarna från varsitt håll och avslutar med en knut på bröstet, eller tvinnar fast dem om varandra på tibetanskt sätt....hm...(förstår om ni inte fattar nåt.... :oops: )

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?