Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av noranora
Jag är ute och går rätt mycket eftersom vi har hund (minst två timmar per dag och inte i snigeltempo). Jag bär än så länge N i långsjal på magen och nu när det är lite kyligare har jag sambons luvtröja med dragkedja som räcker till att knäppa om oss båda. Jag tänkte även sy ett bärskydd som jag kan ha nu i höst när det börjar bli dags för höstjacka.

Men sen kommer vintern (kanske; när jag var gravid var det minsann inte mycket till vinter) och då vet jag inte hur jag ska göra. Tänkte först sy ett varmare bärskydd, men sen började jag fundera på hur länge jag orkar bära henne på mage? Hon är nu fem och en halv månad och väger nästan sju kilo. För OM det är så att jag kommer att behöva bära på rygg, då vet jag inte hur jag gör med bärskydd. Kanske ska jag köpa något då (typ jacka)? Men om jag ska köpa vill jag göra det så att jag kan använda hela vintern och alltså inte panikköper i februari ...

*funderar*

Tror ni jag orkar magbärande hela vintern (hon blir 1 år i mars), eller är det rätt orealistiskt? Och vid ryggbärande, vad föreslår ni för kläder till oss? Jag är som sagt ute mycket så hon får ju inte frysa :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag bar Thea i sjal/MT på magen tills hon var knappt ett. Alltså hela vintern (hon är född i feb). Jag hade varma yllesockor, tossor, benvärmare och ylletröja och varm vindtät mössa plus bärskydd. Och vanliga innekläder. Ja, och så min jacka.
Men hon var rätt liten, vägde runt 8 kg.

Alvin, som är tyngre, bar jag på ryggen tidigare. Men det går ju att ha bärskyddet även på ryggen! Visserligen bör du kanske ha en tunnare overall på barnet då också, istället för din jacka. Eller, om ni är ute så pass mycket, så är det kanske värt att köpa en bärjacka?
Användarens profilbild
Av Eld77
För mig har det inte varit några större problem att bära tunga barn på magen, bara jag har fått till knytningen med en stadig sjal. Jag bar faktiskt Sara (17 kilo och dryga metern lång) på en två kilometers promenad här för nån månad sen. Det var rätt jobbigt, men hon njöt i fulla drag av att få vara bebis igen. :lol: :heart:

Annars är bärskydd inte alls svårt att få till på ryggen heller, nästan lättare än bärjacka eftersom man inte behöver trä det över huvudet på barnet. Tycker jag då. 8)
Användarens profilbild
Av millla
Jag undrar åxå hur man ska göra när det blir kallare. Jag bär helst på ryggen redan nu, dottern väger 8 kilo, så jag är rätt sugen på en bärjacka. Men dom är ju så dyra. Om man har bärskydd istället, som jag skulle kunna sy själv, så måste ju jag knyta sjalen ovanpå min egen jacka, blir det inte väldigt knöligt? Plus att hon måste ha overall?
Det känns inte så mysigt, man kommer ju inte så där gosigt nära varann....?
Användarens profilbild
Av Alven
Man blir ju gradvis starkare i de muskler som används när barnet växer. Himla praktiskt.

När David var bebis bar jag hom enbart på mage. Tyckte det var mest praktiskt så, på resor och liknande kunde jag ha ryggsäck. Jag bar honom innanför den stora tantjackan jag hade köpt när jag var höggravid. Jag fick ont i ryggen om jag bar honom bak någon gång.

Men när Ida kom upptäckte jag att jag behövde ha framsidan fri, för av och påklädning, lyfta i och ur gungan, hjälpa till att kissa ute etc... Så henne bar jag på nästan enbart på ryggen och blev tvungen :roll: att skaffa mig en bra bärjacka för att inte behöva hålla på att fippla med jobbiga vinteroveraller och sånt som jag inte var van vid. Det lustiga är att när jag burit Ida på magen har jag fått ont i ryggen... kroppan funkar bäst med det den är van vid! :D
Användarens profilbild
Av jag71
JAg bar Skrutt på ryggen under min jacka. Så det var halsduk, mössa och vantar plus varam tossor som gällde det året. Sen satt han i sjalen på min rygg under min stora varma jacka. Det blev lite trångt i mars/april nånting men det berode nog mer på att jag var gravid med se två små :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
om du bär så mycket utomhus så tycker jag nog att du ska kosta på dig en bärjacka :D . jag föredrar att bära på ryggen, men så väger ju min elvamånaders 12 kg också :wink:
Användarens profilbild
Av millla
jag71 skrev:JAg bar Skrutt på ryggen under min jacka. Så det var halsduk, mössa och vantar plus varam tossor som gällde det året. Sen satt han i sjalen på min rygg under min stora varma jacka. Det blev lite trångt i mars/april nånting men det berode nog mer på att jag var gravid med se två små :wink:
Under vanlig jacka :shock: eller bärjacka?
Av Tifflan
Jag har sytt om en gammal täckjacka till bärjacka. Den var kanon förra vintern och kommer funka i år också. Jag kan välja om jag vill bära på mage eller ryggen, det är bara att stänga hålet på ryggen med hjälp av två snören. När Dennis sitter på framsidan har han huvudet upp mellan knapparna, det är bara att lämna två oknäppta.

Behöver jag säga att jag är nöjd med min jacka? :lol:
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Jag tror du orkar bära på mage. Jag bär båda mina på mage utan problem och utomhus har man ju inte en massa att fixa med heller. Under bärskydd tycker jag att det blir varmt men att benen kan behöva lite extra kläder. På ryggen blir det antagligen lite svalare eftersom din jacka isolerar mellan er.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Det finns iofs en annan aspekt av att bära på mage just när man är ute och promenerar. Ju större barnet blir desto sämre ser man var man sätter fötterna.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?